Skyddar Överspänningsskydd, UPS mot åska?

Permalänk

Skyddar Överspänningsskydd, UPS mot åska?

Funderade på om jag skulle investera i ett Överspänningsskydd, UPS grenuttag men frågan är skyddar det mot åska verkligen? Går Överspänningsskydd på batteri så att man ska kunna stänga av datorn ifall strömmen går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Funderade på om jag skulle investera i ett Överspänningsskydd, UPS grenuttag men frågan är skyddar det mot åska verkligen? Går Överspänningsskydd på batteri så att man ska kunna stänga av datorn ifall strömmen går?

Du klarar åska med UPS men den går sönder om det slår ner ordentligt. Grenuttag med strömspikseliminator är inte ett bra skydd mot åska. Mina elektriker på jobbet hävdar att det inte hjälper något alls mot detta. Du ska ha något liknande det här för att klara åsknedslag:
http://www.elrond.se/overspanningsskydd/natskydd/overspanning...

Permalänk
Medlem

@SvenskGaming:
Om det är typ en sådan här APC Back UPS, så ja, den har ett batteri, hur länge det varar är beroende på hur mycket det belastas.
Just den modellen klarar 4 minuter vid full belasting av batteriet (700VA/405 Watt), så man måste vara snabb att stänga av datorn.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@SvenskGaming:
UPS med överspänningsskydd kommer INTE skydda för ett direkt blixtnedslag om du bor i ett område med luftledningar.
Det krävs helt andra lösningar för det.
Har man otur och blixten går ner illa kan även nedgrävda kablar ställa till med elände.
Är du ute efter skydd mot strömavbrott och "normala" strömspikar kommer en UPS av välrenommerade märken fylla den uppgiften galant.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Avstängd

Jag är intresserad av blixt skydd till en villa, kan tänka mig att bygga ihop grejer själv.
Hur bör man lämpligast göra för att få bäst skydd?

Edit, Oj, detdär kostade flis! men kanske är värt det ändå?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Åskledare samt ett skydd i skåpet, t.ex.

http://www.garo.se/installation/normkomponenter/overspannings...

Och för att vara riktigt säker så koppla ur känsliga apparater från elnätet när det åskar i området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Och för att vara riktigt säker så koppla ur känsliga apparater från elnätet när det åskar i området.

Inte bara saker kopplade till elnätet, har man vanlig telefon, bör den också kopplas ur.
Sen om man kopplar ur saker, bör man se till att det är en bra bit mellan uttaget och kontakten, annars kan man riskera att få en ljusbåge, d.v.s att det hoppar mellan, och det kan ske en ganska bra bit.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

@Mizzarrogh:
För _bäst_ skydd:
Du bör gräva ner en kopparlina i en ring kring huset, ta in alla ledande delar (vattenrör, el-tele ledningar etc.) på samma ställe i huset.
Jorda av vid genomföringen och ansluta dessa till huvudpotentialutjämningsskenan (PUS) (som givetvis är ansluten till ett lokalt jordtag).

Vidare bör alla armeringsnät svetsas ihop och anslutas till PUS, för bäst skydd har du en komplett farradays bur kring hela huset.

Konventionella åskledare på huset "som vanligt".

Förutom detta bör du även skaffa ett Grov-, Mellan- och ett Finskydd för överspänningar/Transienter ("Ventilavledare"). Dessa monteras på inkommande el/Tele-ledningar.

I övrigt kan du se mer detaljer i SS-EN 62305-serien (Åskskydd)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elBenko:

Åskledare samt ett skydd i skåpet, t.ex.

http://www.garo.se/installation/normkomponenter/overspannings...

Intressant, skall ändå bygga om vid elcentralen snart, skall höra med elektrikern om han kan peta i någonting sådant när han ändå håller på i så fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Jisses, dedär var ju tokdyra om man sökte på kompletta paket... Verkar gå på runt 8 lax för en komplett sats.
Måste kolla om det räcker med en lägre klassning på det, eller om det är dumsnålt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

@Mizzarrogh:
För _bäst_ skydd:
Du bör gräva ner en kopparlina i en ring kring huset, ta in alla ledande delar (vattenrör, el-tele ledningar etc.) på samma ställe i huset.
Jorda av vid genomföringen och ansluta dessa till huvudpotentialutjämningsskenan (PUS) (som givetvis är ansluten till ett lokalt jordtag).

Vidare bör alla armeringsnät svetsas ihop och anslutas till PUS, för bäst skydd har du en komplett farradays bur kring hela huset.

Konventionella åskledare på huset "som vanligt".

Förutom detta bör du även skaffa ett Grov-, Mellan- och ett Finskydd för överspänningar/Transienter ("Ventilavledare"). Dessa monteras på inkommande el/Tele-ledningar.

I övrigt kan du se mer detaljer i SS-EN 62305-serien (Åskskydd)

Det är ett äldre hus på stengrund, funkar det med gammal jordlina?
Har en del sådan liggandes, hur djupt behöver den ligga?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jisses, dedär var ju tokdyra om man sökte på kompletta paket... Verkar gå på runt 8 lax för en komplett sats.
Måste kolla om det räcker med en lägre klassning på det, eller om det är dumsnålt.

Yep, ganska dyra grejer. Men kan vara värt varenda krona om man bor utsatt. Hur som helst är det definitivt något du bör ta en diskussion med en elfirma om och inte försöka spara pengar på att fixa själv (om du inte är elektriker själv dvs.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elBenko:

Yep, ganska dyra grejer. Men kan vara värt varenda krona om man bor utsatt. Hur som helst är det definitivt något du bör ta en diskussion med en elfirma om och inte försöka spara pengar på att fixa själv (om du inte är elektriker själv dvs.)

Skall ta dit en riktig elektriker i vilket fall sedan, så tänkte ta ett snack med honom om dedär skyddsprylarna så kanske han kan säga mer exakt vilket av paketen man kan ha.

Skall se om jag hittar tillräckligt med koppartråd på skrotbacken att lägga kring huset, har en del oisolerad marklina kvar jag inte hunnit smälta ned ännu som kanske skulle fungera till detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Skall ta dit en riktig elektriker i vilket fall sedan, så tänkte ta ett snack med honom om dedär skyddsprylarna så kanske han kan säga mer exakt vilket av paketen man kan ha.

Skall se om jag hittar tillräckligt med koppartråd på skrotbacken att lägga kring huset, har en del oisolerad marklina kvar jag inte hunnit smälta ned ännu som kanske skulle fungera till detta.

Jag var lite kortfattad i mitt förra svar, förlåt.

"Bäst" skydd är kostsamt, speciellt om man inte tagit hänsyn till det vid byggnationen. Det är en helhetslösning där varje del är vital för att helheten ska bli bra ("svagaste länken" och det där).

Jordlinan vi talar om bör vara minst 35-50mm2 men 95 eller 120mm2 skadar inte, så inte direkt "tråd" och har du inte anslutit det till dina armeringsnät (eller saknar dito) och potentialutjämningsskena så är det mindre effektivt.

Djupet beror på markförhållandena och djupet på byggnaden du vill skydda: "tillräckligt djupt" så att du har god jordkontakt (inte "matjord": utan ekvipotentialen jord) med lagom ledningsförmåga i den omgivande marken (i.e. lera är kanon, sprängsten är kasst), men som tummregel funkar "tjälfritt" djup (så beroende på var du bor).

Att ta in alla "ledningar" på samma ställe("ett hål") i huset och potentialutjämna dem i genomföringen är lika viktigt: Vilket är svårt att göra i efterhand, fjärrvärmen kommer där den kommer, vattnet likaså, samma för gasen, elen, rörposten etc.

Med korrekt installerade åtgärder enligt ovan (och enligt resten av standarden) så ger grov-/mellan-/finskydd på el-/tele väldigt liten nytta (i.e. de "behövs" inte eftersom huset kommer "rida" på transientvågen och det blir helt enkelt inte några överspänningar (eftersom "jordplanet" höjs i takt med transienten.

TL:DR:
För en "vanlig" villaägare (som bor lite lagom lantligt, med luftledning(el eller tele) eller för den delen markledning) är, enligt min åsikt, ett korrekt installerat grov-/mellan-/finskydd (och ev. teleskydd om man har "gammal" telefon) mer än tillräckligt (om man ska "efterinstallera").

Prata med ditt försäkringsbolag om de ger någon rabatt, sponsring eller självriskelliminering för fast installerade överspänningsskydd. (mitt ger sjävrisk reduktion, vilket är lite meningslöst (eftersom man inte längre får problem))

Jag kör med Elronds EDS254 (2-3kSEK iirc: frugan fick det i julklapp för 10 år(?) sedan: hon blev "jätteglad" ), men det ED150S som tipsades om tidigare i tråden låter som en bättre produkt. Dito de med inbyggt nätfilter... kanske dags att uppgradera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Jag var lite kortfattad i mitt förra svar, förlåt.

"Bäst" skydd är kostsamt, speciellt om man inte tagit hänsyn till det vid byggnationen. Det är en helhetslösning där varje del är vital för att helheten ska bli bra ("svagaste länken" och det där).

Jordlinan vi talar om bör vara minst 35-50mm2 men 95 eller 120mm2 skadar inte, så inte direkt "tråd" och har du inte anslutit det till dina armeringsnät (eller saknar dito) och potentialutjämningsskena så är det mindre effektivt.

Djupet beror på markförhållandena och djupet på byggnaden du vill skydda: "tillräckligt djupt" så att du har god jordkontakt (inte "matjord": utan ekvipotentialen jord) med lagom ledningsförmåga i den omgivande marken (i.e. lera är kanon, sprängsten är kasst), men som tummregel funkar "tjälfritt" djup (så beroende på var du bor).

Att ta in alla "ledningar" på samma ställe("ett hål") i huset och potentialutjämna dem i genomföringen är lika viktigt: Vilket är svårt att göra i efterhand, fjärrvärmen kommer där den kommer, vattnet likaså, samma för gasen, elen, rörposten etc.

Med korrekt installerade åtgärder enligt ovan (och enligt resten av standarden) så ger grov-/mellan-/finskydd på el-/tele väldigt liten nytta (i.e. de "behövs" inte eftersom huset kommer "rida" på transientvågen och det blir helt enkelt inte några överspänningar (eftersom "jordplanet" höjs i takt med transienten.

TL:DR:
För en "vanlig" villaägare (som bor lite lagom lantligt, med luftledning(el eller tele) eller för den delen markledning) är, enligt min åsikt, ett korrekt installerat grov-/mellan-/finskydd (och ev. teleskydd om man har "gammal" telefon) mer än tillräckligt (om man ska "efterinstallera").

Prata med ditt försäkringsbolag om de ger någon rabatt, sponsring eller självriskelliminering för fast installerade överspänningsskydd. (mitt ger sjävrisk reduktion, vilket är lite meningslöst (eftersom man inte längre får problem))

Jag kör med Elronds EDS254 (2-3kSEK iirc: frugan fick det i julklapp för 10 år(?) sedan: hon blev "jätteglad" ), men det ED150S som tipsades om tidigare i tråden låter som en bättre produkt. Dito de med inbyggt nätfilter... kanske dags att uppgradera

Stort tack, lutar åt ED150S i så fall, om du tror att det räcker med detta.
Fanns en billigare variant också, men gissar att den saknar ett par av skydds stegen.

Enbart denna enhet verkar gå på runt 3-4K, sedan fanns det ett paket som gick lös på 8K, men jag vet inte riktigt vad som skiljer mellan enheterna?

Det är nedgrävd ledning efter transformatorn här, men tror det är luftledning på högspänningsledningen i kraftnätet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number