Jag var lite kortfattad i mitt förra svar, förlåt.
"Bäst" skydd är kostsamt, speciellt om man inte tagit hänsyn till det vid byggnationen. Det är en helhetslösning där varje del är vital för att helheten ska bli bra ("svagaste länken" och det där).
Jordlinan vi talar om bör vara minst 35-50mm2 men 95 eller 120mm2 skadar inte, så inte direkt "tråd"  och har du inte anslutit det till dina armeringsnät (eller saknar dito) och potentialutjämningsskena så är det mindre effektivt.
Djupet beror på markförhållandena och djupet på byggnaden du vill skydda: "tillräckligt djupt" så att du har god jordkontakt (inte "matjord": utan ekvipotentialen jord) med lagom ledningsförmåga i den omgivande marken (i.e. lera är kanon, sprängsten är kasst), men som tummregel funkar "tjälfritt" djup (så beroende på var du bor).
Att ta in alla "ledningar" på samma ställe("ett hål") i huset och potentialutjämna dem i genomföringen är lika viktigt: Vilket är svårt att göra i efterhand, fjärrvärmen kommer där den kommer, vattnet likaså, samma för gasen, elen, rörposten etc.
Med korrekt installerade åtgärder enligt ovan (och enligt resten av standarden) så ger grov-/mellan-/finskydd på el-/tele väldigt liten nytta (i.e. de "behövs" inte eftersom huset kommer "rida" på transientvågen och det blir helt enkelt inte några överspänningar (eftersom "jordplanet" höjs i takt med transienten.
TL:DR: 
För en "vanlig" villaägare (som bor lite lagom lantligt, med luftledning(el eller tele) eller för den delen markledning) är, enligt min åsikt, ett korrekt installerat grov-/mellan-/finskydd (och ev. teleskydd om man har "gammal" telefon) mer än tillräckligt (om man ska "efterinstallera").
Prata med ditt försäkringsbolag om de ger någon rabatt, sponsring eller självriskelliminering för fast installerade överspänningsskydd. (mitt ger sjävrisk reduktion, vilket är lite meningslöst (eftersom man inte längre får problem))
Jag kör med Elronds EDS254 (2-3kSEK iirc: frugan fick det i julklapp för 10 år(?) sedan: hon blev "jätteglad"  ), men det ED150S som tipsades om tidigare i tråden låter som en bättre produkt. Dito de med inbyggt nätfilter... kanske dags att uppgradera