Hejsan! Tack för denna intressanta tråd.
Även för mig är kundsupport och ett bra bemötande väldigt viktigt, i synnerhet när det gäller köp av teknik och andra produkter som kan behöva lämnas in för reparation, reklamation eller återköp. Det kan även vara värdefullt om man vill rådgöra med butiken innan köp av en produkt
En annan någorlunda viktig sak är att om jag som kund återkommer vid flera tillfällen med samma ärende, ska medarbetarna kunna ta fram korrespondens från föregående kontakt så medarbetaren är insatt i mitt ärende och att jag ska slippa ta om allt från början. Kontinuitet är alltså viktigt för mig.
Då jag har svårt att prata med främmande människor, föredrar jag skriftlig kommunikation, som i detta sammanhang blir via chatt-system. Det är extra fördelaktigt när det kommer till rådgivning innan ett köp, då man kan skriva in artikelnummer, modellnummer eller länka till rätt produktsida. Sådana uppgifter kan lätt missuppfattas vid muntlig konversation.
Punkterna nedan som du nämnde, kan även jag skriva under på.
Hög kunskap om produkterna
Lokalt språk (engelska OK också)
Snabbt och enkelt att nå supporten
Bra RMA-hantering
Dock kan jag fylla på med följande.
Allmänt vänligt och trevligt bemötande
En vilja i att lösa problem och tvister
Tydlighet i vad som gäller (t.ex. kostnader och villkor)
Att vid telefonsupport erbjuda kunden att få information skriftligt, och vise versa
Även jag föredrar att ha kontakt med en och samma person genom supportärendet, men ibland går inte det tyvärr,
Intressant lista du delar med dig av. Nedan kommer min.
Ros (rekommenderas!)
Ris (undvik!)
NetOnNet har jag oftast kontaktat för rådgivning inför köp av produkter, och har enbart kontaktat dem för andra ärenden vid två tillfällen då supporten varit behjälplig.
Dock kan olika kunder såklart ha olika erfarenheter och upplevelser av en supportavdelnings bemötande.
Varför Tele2 både får ros och ris är för att jag för längesedan fick dålig support vid två fakturaärenden, men på senare tid har jag alltid blivit bra bemött och fått rätt hjälp oavsett ärende.
Att Telia får ris, kan jag skriva under på. Efter tre telefonsamtal och en chatt-konversation löste de tillslut mitt ärende om att nyttja ångerrätten vid köp på distans, vilket de borde ha kunnat göra vid min första kontakt.