Vinn nätagg från Seasonic

Kundsupport - Bra vs dålig, vad önskar ni av en support när ni handlar?

Permalänk
Medlem

Kundsupport - Bra vs dålig, vad önskar ni av en support när ni handlar?

Hej allesammans!

Mer och mer känner jag att kundsupport och bra bemötande är viktigt. Förr i tiden var det alltid lägsta pris som gällde men nu är jag beredd att betala lite mer för bra support osv.

Man har ju verkligen haft otroligt många olika upplevelser som teknik-intresserad person genom åren vid kontakt med diverse support-avdelningar. Jag började då fundera på, vad är egentligt viktigt?

Vissa saker kommer naturligtvis högt upp:

• Hög kunskap om produkterna

• Lokalt språk (engelska OK också)

• Snabbt och enkelt att nå supporten

• Bra RMA-hantering

Vad uppskattar ni ifrån en butiks support-avdelning gällande teknik? Föredrar ni chatt-system som fler och fler anammat, telefon osv?

Såg också att Kjell & Co verkar köra med att man kan träffa en säljare "live" via video och få hjälp med att handla. Intressant och känns givetvis mer personligt men har inte testat det.

Tack på förhand!

PS. Hoppas jag lade tråden rätt. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Vad uppskattar ni ifrån en butiks support-avdelning gällande teknik?

För mig är det viktigast att kunna ha kontakt med en och samma person genom hela support-ärendet.

Ros (rekommenderas!)

• Dustin

• Dell

• Komplett

• Macforum

• Clas Ohlson

• Kjell & Co

Ris (undvik!)

• Lenovo (Digital River)

• NetOnNet

• Telia (sämst i Sverige?)

Speciellt Telia verkar köra med utmattningstekniken i sin kundsupport, med långa telefonköer (ca 45 minuter) samt opersonlig service. Samtal bryts ofta via telefon och chatt, där personen från Telia i ett fall av tio bemödar sig att ringa tillbaka. Även i butik verkar det vara svårt med support från Telia.

Själv har jag blivit bra bemött i deras flaggskeppsbutik på Kungsgatan i Stockholm, men det verkar tillhöra undantagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Vad uppskattar ni ifrån en butiks support-avdelning gällande teknik?

Hejsan! Tack för denna intressanta tråd.

Även för mig är kundsupport och ett bra bemötande väldigt viktigt, i synnerhet när det gäller köp av teknik och andra produkter som kan behöva lämnas in för reparation, reklamation eller återköp. Det kan även vara värdefullt om man vill rådgöra med butiken innan köp av en produkt
En annan någorlunda viktig sak är att om jag som kund återkommer vid flera tillfällen med samma ärende, ska medarbetarna kunna ta fram korrespondens från föregående kontakt så medarbetaren är insatt i mitt ärende och att jag ska slippa ta om allt från början. Kontinuitet är alltså viktigt för mig.

Då jag har svårt att prata med främmande människor, föredrar jag skriftlig kommunikation, som i detta sammanhang blir via chatt-system. Det är extra fördelaktigt när det kommer till rådgivning innan ett köp, då man kan skriva in artikelnummer, modellnummer eller länka till rätt produktsida. Sådana uppgifter kan lätt missuppfattas vid muntlig konversation.

Punkterna nedan som du nämnde, kan även jag skriva under på.

• Bra RMA-hantering

Dock kan jag fylla på med följande.

• Allmänt vänligt och trevligt bemötande

• En vilja i att lösa problem och tvister

• Tydlighet i vad som gäller (t.ex. kostnader och villkor)

• Att vid telefonsupport erbjuda kunden att få information skriftligt, och vise versa

Skrivet av walkir:

För mig är det viktigast att kunna ha kontakt med en och samma person genom hela support-ärendet.

Ros (rekommenderas!)

• Dustin

• Dell

• Komplett

• Macforum

• Clas Ohlson

• Kjell & Co

Ris (undvik!)

• Lenovo (Digital River)

• NetOnNet

• Telia (sämst i Sverige?)

Speciellt Telia verkar köra med utmattningstekniken i sin kundsupport, med långa telefonköer (ca 45 minuter) samt opersonlig service. Samtal bryts ofta via telefon och chatt, där personen från Telia i ett fall av tio bemödar sig att ringa tillbaka. Även i butik verkar det vara svårt med support från Telia.

Själv har jag blivit bra bemött i deras flaggskeppsbutik på Kungsgatan i Stockholm, men det verkar tillhöra undantagen.

Även jag föredrar att ha kontakt med en och samma person genom supportärendet, men ibland går inte det tyvärr,

Intressant lista du delar med dig av. Nedan kommer min.

Ros (rekommenderas!)

• NetOnNet

• Tele2 (de senaste fem åren)

• Comhem

• ICA Maxi (dock ej elektronikrelaterat)

• Fyndiq

Ris (undvik!)

• Företag som tillhandahållet trygghetsavtal hos Elgiganten

• Tele2 (för ca 10 år sedan)

• Telia

NetOnNet har jag oftast kontaktat för rådgivning inför köp av produkter, och har enbart kontaktat dem för andra ärenden vid två tillfällen då supporten varit behjälplig.
Dock kan olika kunder såklart ha olika erfarenheter och upplevelser av en supportavdelnings bemötande.

Varför Tele2 både får ros och ris är för att jag för längesedan fick dålig support vid två fakturaärenden, men på senare tid har jag alltid blivit bra bemött och fått rätt hjälp oavsett ärende.

Att Telia får ris, kan jag skriva under på. Efter tre telefonsamtal och en chatt-konversation löste de tillslut mitt ärende om att nyttja ångerrätten vid köp på distans, vilket de borde ha kunnat göra vid min första kontakt.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Personlig service är det viktigaste för mig. Skjuter mig själv hellre i skallen än försöker få en chatbot att förstå mig.

Att inte ha en chatt som tolkar mitt ärende som guld och gröna skogar om jag inte svarat inom tio sekunder efter att jag fått ett svar vore också trevligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill ha en kundservice som kan bedöma kunskapsnivån på mig som kund. Om de snabbt uppfattar att jag/vi på det här forumet troligtvis kan det här med teknik bättre än de flesta som ringer så hade vi alla kunnat spara enormt med tid.

"Prova att starta om datorn. Tryck på start-knappen, det är den lilla flaggan längst ner till vänster..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag vill ha en kundservice som kan bedöma kunskapsnivån på mig som kund. Om de snabbt uppfattar att jag/vi på det här forumet troligtvis kan det här med teknik bättre än de flesta som ringer så hade vi alla kunnat spara enormt med tid.

"Prova att starta om datorn. Tryck på start-knappen, det är den lilla flaggan längst ner till vänster..."

Inte vill man erkänna det, men gångerna man glömt en reboot och det sedan löst problemet är lite för många.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoffelundgren:

Hejsan! Tack för denna intressanta tråd.

Även för mig är kundsupport och ett bra bemötande väldigt viktigt, i synnerhet när det gäller köp av teknik och andra produkter som kan behöva lämnas in för reparation, reklamation eller återköp. Det kan även vara värdefullt om man vill rådgöra med butiken innan köp av en produkt
En annan någorlunda viktig sak är att om jag som kund återkommer vid flera tillfällen med samma ärende, ska medarbetarna kunna ta fram korrespondens från föregående kontakt så medarbetaren är insatt i mitt ärende och att jag ska slippa ta om allt från början. Kontinuitet är alltså viktigt för mig.

Då jag har svårt att prata med främmande människor, föredrar jag skriftlig kommunikation, som i detta sammanhang blir via chatt-system. Det är extra fördelaktigt när det kommer till rådgivning innan ett köp, då man kan skriva in artikelnummer, modellnummer eller länka till rätt produktsida. Sådana uppgifter kan lätt missuppfattas vid muntlig konversation.

Punkterna nedan som du nämnde, kan även jag skriva under på.

• Bra RMA-hantering

Dock kan jag fylla på med följande.

• Allmänt vänligt och trevligt bemötande

• En vilja i att lösa problem och tvister

• Tydlighet i vad som gäller (t.ex. kostnader och villkor)

• Att vid telefonsupport erbjuda kunden att få information skriftligt, och vise versa

Även jag föredrar att ha kontakt med en och samma person genom supportärendet, men ibland går inte det tyvärr,

Intressant lista du delar med dig av. Nedan kommer min.

Ros (rekommenderas!)

• NetOnNet

• Tele2 (de senaste fem åren)

• Comhem

• ICA Maxi (dock ej elektronikrelaterat)

• Fyndiq

Ris (undvik!)

• Företag som tillhandahållet trygghetsavtal hos Elgiganten

• Tele2 (för ca 10 år sedan)

• Telia

NetOnNet har jag oftast kontaktat för rådgivning inför köp av produkter, och har enbart kontaktat dem för andra ärenden vid två tillfällen då supporten varit behjälplig.
Dock kan olika kunder såklart ha olika erfarenheter och upplevelser av en supportavdelnings bemötande.

Varför Tele2 både får ros och ris är för att jag för längesedan fick dålig support vid två fakturaärenden, men på senare tid har jag alltid blivit bra bemött och fått rätt hjälp oavsett ärende.

Att Telia får ris, kan jag skriva under på. Efter tre telefonsamtal och en chatt-konversation löste de tillslut mitt ärende om att nyttja ångerrätten vid köp på distans, vilket de borde ha kunnat göra vid min första kontakt.

Comhem? Hur mycket och vem betalar dig?

Permalänk
Medlem

Företag som endast kan nås via telefon eller chatbot är inte att rekommendera. Det ska funka med formulär eller e-post menar jag. Känns galet att teckna en prenumeration på en tidning via nätet och sedan tvingas sitta i telefonkö för att säga upp prenumerationen. Jag förstår att tidningen räknat på det.
Men det retar mig ändå när man måste ringa.
Skulle exempelvis avbeställa en sak från Elgiganten som de segade med att skicka, jag köpte den i deras fysiska butik istället. Nehej då, det var tydligen enormt svårt att avbeställa och kunde bara göras genom telefonkontakt. e-post svarade de på efter några dagar. Jag har inte tid att sitta i telefon på arbetstid, och inte heller när jag kommer hem från jobbet efter att ha hämtat barn.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Inte vill man erkänna det, men gångerna man glömt en reboot och det sedan löst problemet är lite för många.

Nja för oss som varit med på resan från Win95 så sitter det i ryggraden och muskelminne

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Problemet är ju att folk säger vad som helst för attinte låta okunniga.

"Har du startar om datorn?"
"Det är klart. Det var det första jag gjorde."
Fem minuter senare ber jag personen starta om ändå och lo behold det fungerar, därför att de inte startat om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Problemet är ju att folk säger vad som helst för attinte låta okunniga.

"Har du startar om datorn?"
"Det är klart. Det var det första jag gjorde."
Fem minuter senare ber jag personen starta om ändå och lo behold det fungerar, därför att de inte startat om den.

Många missar nog att "restart" och "shutdown" numera är två helt olika saker i Windows.

Fastboot är en styggelse!

Just i datorvärlden är gammal kunskap oftast bara gammal Har använt datorer sedan C=64 och fått lära om mycket från början i hoppande mellan olika system.

Windows 10 har inte direkt gjort den enklare med ett femtiotal olika versioner, där alla fungerar lite olika.

Bråkade nyligen med S0/S3 (PowerCfg) på min Dell XPS 13, då den äter batteri i standby. Givetvis fungerar fixarna enbart fram till en specifik version av Windows 10. Sedan är man i händerna på Microsoft igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Många missar nog att "restart" och "shutdown" numera är två helt olika saker i Windows.

Fastboot är en styggelse!

Just i datorvärlden är gammal kunskap oftast bara gammal Har använt datorer sedan C=64 och fått lära om mycket från början i hoppande mellan olika system.

Windows 10 har inte direkt gjort den enklare med ett femtiotal olika versioner, där alla fungerar lite olika.

Bråkade nyligen med S0/S3 (PowerCfg) på min Dell XPS 13, då den äter batteri i standby. Givetvis fungerar fixarna enbart fram till en specifik version av Windows 10. Sedan är man i händerna på Microsoft igen

Jag stänger av Fastboot på alla datorer som jag konfigurerar som kör med SSD (vilket är alla datorer i princip)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Företag som endast kan nås via telefon eller chatbot är inte att rekommendera. Det ska funka med formulär eller e-post menar jag. Känns galet att teckna en prenumeration på en tidning via nätet och sedan tvingas sitta i telefonkö för att säga upp prenumerationen. Jag förstår att tidningen räknat på det.
Men det retar mig ändå när man måste ringa.
Skulle exempelvis avbeställa en sak från Elgiganten som de segade med att skicka, jag köpte den i deras fysiska butik istället. Nehej då, det var tydligen enormt svårt att avbeställa och kunde bara göras genom telefonkontakt. e-post svarade de på efter några dagar. Jag har inte tid att sitta i telefon på arbetstid, och inte heller när jag kommer hem från jobbet efter att ha hämtat barn.

E-post är lite klurigt nu i och med gdpr-lagen. Företag borde ha möjlighet att logga in på deras websida med bankid och skicka ett meddelande den vägen, så kan de inte komma undan med att påstå att de måste verifiera kundens identitet innan de svarar

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag stänger av Fastboot på alla datorer som jag konfigurerar som kör med SSD (vilket är alla datorer i princip)

Gör samma sak här

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Comhem? Hur mycket och vem betalar dig?

Nope, jag fick inte ett öre så jag slavar, haha.

Skämt åsido. Även om jag har hört att andra har haft dåliga upplevelser av Comhem, så har jag faktiskt bra erfarenheter av dem.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.