Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

MV skapade något, och det är inte en mapp ?

Permalänk
Medlem

MV skapade något, och det är inte en mapp ?

Hoppas att det är OK att ställa en (förhoppningsvis) enkel kommand-fråga ?

Jag är inne i en mapp med kommandofönstret och skapade ytterligare en mapp (mkdir mappnamn) som jag skulle placera ett antal filer i.

jag flyttade filerna med "mv fil.txt Mappnamn"

Men jag stavade fel eftersom mappen egentligen hette "mappnamn" (med litet m)

Nu ligger alla mina filer i "Mappnamn", men när jag försöker gå in i den säger datorn "Mappnamn är ingen mapp"

Nahe ? Vad är den då ? och kan jag komma åt mina filer ?

Har försökt ändra behörigheter på "Mappnamn" men det hjälper inte.

Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg rätt så eftersom du skrivit "Mappnamn" och inte "/Mappnamn" så har du ändrat namn från fil.txt till Mappnamn (utan filändelse) och inte flyttat filen.
"By default, if the destination file exists, it will be overwritten. To prompt for confirmation, use the -i option:"
Så kan varit så att du skrivit över samma fil med ny fil om du gjort det med alla filer

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Aj tusan - så kan det vara...

Den dyker dock upp som en mapp när jag försöker gå till den grafiskt, och verkar innehålla alla filer (sett till storleken på mappen)

Men jag kan inte gå in i den.

Edit: nu när jag uppdaterade är det istället en fil...

Jaja, inte hela världen.

Det var inte superviktiga filer - då har jag lärt mig en läxa idag.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Du har bytt namn på filen. Den har ingen filändelse och visas då som något generiskt i ditt grafiska ui. Byt namn på den till dess ursprungliga med mv eller i ditt grafiska ui igen.

Permalänk

Jag tolkar det som att du gjort något sådant här:

$ mv fil1.txt Mappnamn $ mv fil2.txt Mappnamn

Först byter fil1.txt namn till Mappnamn. Sedan försöker du byta namn på fil2.txt till Mappnamn, men då upptäcker Linux att det redan finns en fil som heter Mappnamn, så den första filen raderas varpå den andra filen byter namn.

Svaret på din fråga om var filerna finns är nog att den sista filen du försökte flytta numera heter Mappnamn medan de övriga filerna dessvärre har raderats.

Ett tips inför framtiden är att lägga in raden alias mv='mv -i' i ett startskript, t.ex. i ~/.bashrc om du använder Bash. I så fall får du i framtiden en varning om du försöker skriva över en fil med mv.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Jag har lärt mig min läxa för dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Hoppas att det är OK att ställa en (förhoppningsvis) enkel kommand-fråga ?

Jag är inne i en mapp med kommandofönstret och skapade ytterligare en mapp (mkdir mappnamn) som jag skulle placera ett antal filer i.

jag flyttade filerna med "mv fil.txt Mappnamn"

Men jag stavade fel eftersom mappen egentligen hette "mappnamn" (med litet m)

Nu ligger alla mina filer i "Mappnamn", men när jag försöker gå in i den säger datorn "Mappnamn är ingen mapp"

Nahe ? Vad är den då ? och kan jag komma åt mina filer ?

Har försökt ändra behörigheter på "Mappnamn" men det hjälper inte.

mv flyttar filer eller döper om dem om mappen inte finns.