Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Värst är det nattetid då jag på morgonen under flera veckors tid har vaknat med halsont. Och jag tror nämligen att det beror på luftkvaliteten.
Mina temperatursensorer som jag har lite varstans i lägenheten har under denna vecka som lägst rapporterat 11,8 % i relativ luftfuktighet, att jämföra med normala värden som ska ligga på mellan 30% och 60%, enligt intab: https://intab.se/radgivning/inomhusklimat
Om jag då även tar hänsyn till att mina sensorer rapporterat 17.5% i genomsnittlig luftfuktighet under den här veckan, så är det för mig inte konstigt att jag upplever luften som torr.

https://i.postimg.cc/nrxZ9dpL/265505637-4921826114516055-6562603178667925508-n.jpg

Lite av ett sidospår, men det är inte som så att du andas genom munnen, och eventuellt snarkar/har apné om det känns mest på morgonen? I sådana fall kan det ju kanske vara en idé att försöka främja andning via näsan när du sover. Jag har själv en CPAP för detta, men finns ju också mindre intrusiva sätt som kan hjälpa.

I övrigt står det ju också i länken att normalt inomhus är 20-40% men att det också kan sjunka under 15% på vintern, så du verkar vara inom det normala intervallet för luftfuktighet i alla fall (säger inte att inte högre luftfuktighet inte kan göra det bättre dock).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Lite av ett sidospår, men det är inte som så att du andas genom munnen, och eventuellt snarkar/har apné om det känns mest på morgonen? I sådana fall kan det ju kanske vara en idé att försöka främja andning via näsan när du sover. Jag har själv en CPAP för detta, men finns ju också mindre intrusiva sätt som kan hjälpa.

I övrigt står det ju också i länken att normalt inomhus är 20-40% men att det också kan sjunka under 15% på vintern, så du verkar vara inom det normala intervallet för luftfuktighet i alla fall (säger inte att inte högre luftfuktighet inte kan göra det bättre dock).

Intressant tanke, och kanske inte helt osannolik?
Har inget bra svar då jag inte utrett detta, men ska absolut ha det i åtanke om luftfuktaren/luftrenaren inte löser mitt problem till fullo

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Slog på största trumman direkt och gick på en Dyson Pure Humidify+Cool

Lång historia kort, den enorma tanken på 5 liter lyckas apparaten göra av med på en knappt två dagar, trots detta märks inte den förbättringen som jag förväntat mig för 7200:- Både maskinens sensorer, och mina egna sensorer som är utspridda i lägenheten rapporterade som bäst en peak på 43% luftfuktighet, trots att maskinen varit inställd på max blås och en target på 70% luftfuktighet.

under natten körde jag fläkten på 4/10 hastighet och vaknade upp till i princip samma torra luft som jag är van vid.

Jag har pratat med både Dyson och NetOnNet som inte kan göra annat än att ta tillbaka maskinen. Supertrist... Vi kom överens om att jag skulle avvakta några dagar och se ifall maskinen börjar bete sig med tiden. Jag har trots allt 90 dagars öppet köp.

Slutligen har jag givetvis googlat, och upptäckt att det finns många besvikna Dyson-ägare där ute som upplevt liknande scenario som mig.

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Uppdatering:
Slog på största trumman direkt och gick på en Dyson Pure Humidify+Cool

Lång historia kort, den enorma tanken på 5 liter lyckas apparaten göra av med på en knappt två dagar, trots detta märks inte den förbättringen som jag förväntat mig för 7200:- Både maskinens sensorer, och mina egna sensorer som är utspridda i lägenheten rapporterade som bäst en peak på 43% luftfuktighet, trots att maskinen varit inställd på max blås och en target på 70% luftfuktighet.

under natten körde jag fläkten på 4/10 hastighet och vaknade upp till i princip samma torra luft som jag är van vid.

Jag har pratat med både Dyson och NetOnNet som inte kan göra annat än att ta tillbaka maskinen. Supertrist... Vi kom överens om att jag skulle avvakta några dagar och se ifall maskinen börjar bete sig med tiden. Jag har trots allt 90 dagars öppet köp.

Slutligen har jag givetvis googlat, och upptäckt att det finns många besvikna Dyson-ägare där ute som upplevt liknande scenario som mig.

Du skulle kanske prova en sån här https://www.tingstad.com/se-sv/elektronik/inomhusklimat/luftk...
Har i vart fall en vattentank på 60 liter och att den kallas luftkylare betyder att den petar ur sig så mycket fuktad luft att luften sjunker i temp men arbetsprincipen är att fukta luften vad man än kallar apparaten.
De kyler inte lika bra som en ac men de fuktar luft som bara den så det är en luftfuktare på steroider.
https://www.blocket.se/annons/skane/kraftfull_luftkylare_hone...

Du kan också kolla på andra evaporativa enheter för de fuktar mer än de kyler.
https://www.honeywellstore.com/store/category/air-coolers.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som maskinen fungerar som tänkt om den ökar luftfuktigheten från 11,8 till 43 % i en hel lägenhet. 5 L är inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter som maskinen fungerar som tänkt om den ökar luftfuktigheten från 11,8 till 43 % i en hel lägenhet. 5 L är inte så mycket.

Nja, inte riktigt i kontext. under en natt EN gång hade det varit nere på 11,8%, men vanligt vis ligger jag på 20 - 25% varje natt, och dagtid ca 30 - 35%. Så det är helt klart underkänt. Maskinen SKA klara av att fukta till 70% enligt Dyson själva. Dessutom är inte lägenheten så stor, den är hälften så stor mot vad maskinen marknadsför klara av

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nja, inte riktigt i kontext. under en natt EN gång hade det varit nere på 11,8%, men vanligt vis ligger jag på 20 - 25% varje natt, och dagtid ca 30 - 35%. Så det är helt klart underkänt. Maskinen SKA klara av att fukta till 70% enligt Dyson själva. Dessutom är inte lägenheten så stor, den är hälften så stor mot vad maskinen marknadsför klara av

Du kanske har för "kraftig" ventilation så det kommer in en massa torr luft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske har för "kraftig" ventilation så det kommer in en massa torr luft.

hm, skulle visserligen kunna testa den teorin!
Jag kan skruva för mina ventilationshål, bara några timmar, och se ifall jag får något annat resultat på luftfuktigheten!

EDIT: Done - återkommer med resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

hm, skulle visserligen kunna testa den teorin!
Jag kan skruva för mina ventilationshål, bara några timmar, och se ifall jag får något annat resultat på luftfuktigheten!

EDIT: Done - återkommer med resultat

Men alltså, ursäkta att jag flikar in här... Det ÄR den torra utomhusluften du slåss emot. Du behöver förånga flera liter per dygn för att göra skillnad om du har en "normal" ventilation. Det finns enkla diy-lösningar som rymmer tiotals gånger mer vatten än dom kassa man köper i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Men alltså, ursäkta att jag flikar in här... Det ÄR den torra utomhusluften du slåss emot. Du behöver förånga flera liter per dygn för att göra skillnad om du har en "normal" ventilation. Det finns enkla diy-lösningar som rymmer tiotals gånger mer vatten än dom kassa man köper i butik.

Jaa, det har du rätt i. Eller alltså, hur menar du? Att dessa luftfuktare inte fungerar så bra som de marknadsförs?

Vad ska jag göra istället tänker du?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jaa, det har du rätt i. Eller alltså, hur menar du? Att dessa luftfuktare inte fungerar så bra som de marknadsförs?

Du behöver uppenbarligen nått som klarar av att tillföra mer fukt om du inte får upp fukthalten, apparaten du valt är för liten för ändamålet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hur jag menar? Är någon sak så bra som den marknadsförs?

Ditt problem är enkelt. Du har torr luft på vintern. Den torra luften kommer utifrån och den suger din ventilation in, 24/7. Alltså behöver DU tillföra fukt till den luften, och det är alltså en konstant kamp så länge du får in torr luft. Jag kan inte rekommendera någon färdig produkt, det finns säkert många bra därute. Men att lösa problemet är inte komplicerat, skapa vattenånga i tillräcklig mängd tills du når din mål-fuktnivå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Hur jag menar? Är någon sak så bra som den marknadsförs?

Ditt problem är enkelt. Du har torr luft på vintern. Den torra luften kommer utifrån och den suger din ventilation in, 24/7. Alltså behöver DU tillföra fukt till den luften, och det är alltså en konstant kamp så länge du får in torr luft. Jag kan inte rekommendera någon färdig produkt, det finns säkert många bra därute. Men att lösa problemet är inte komplicerat, skapa vattenånga i tillräcklig mängd tills du når din mål-fuktnivå...

Joo, men hur gör man det då, i en vanlig bostad?
Trodde vitsen med luftfuktare var att skapa tillräckligt mycket ånga för att ta hand om torr luft som kommer utifrån?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De skarvar nog siffrorna precis som enklare ac o.s.v.

De tänker att t.ex. 50 m² har en viss takhöjd och ett visst luftutbyte, att uteluften har en viss temp och luftfuktighet. Kan ju snabbt skilja med en faktor två eller mer med hur det verkligen är.

Edit: Jag skulle inte förvänta mig att Dysons designprodukt gör ett bättre jobb än en sådan här https://www.elon.se/canvac-clf3301x.

Dysons maskin har inte en kapacitet att luftfukta din lägenhet till 70 %, den är specad till och testad på 41 m³ (ja kubik). Testkammaren motsvarar väl typ 17-18 m². Den gör säkert tillräckligt för att göra skillnad om man är känslig, men det handlar om placebo när det handlar om så stor pengar för så simpel maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Trodde vitsen med luftfuktare var att skapa tillräckligt mycket ånga för att ta hand om torr luft som kommer utifrån?

Vitsen med en luftfuktare väl just att fukta luft, varken mer eller mindre?

Den här fuktar ju luft:

Onödig länk till onödig produkt

Räcker den att fukta all inkommande torr luft? Kanske om man bor i ett dockskåp. Ett glas med vatten avdunstar ju av sig själv, den är alltså en luftfuktare. Men det betyder ju inte att den klarar av just din specifika situation. Vad jag menar är att du behöver säkert få ut flera liter vatten per dygn till din luft för att märka skillnad. Har du då köpt en färdig produkt med några liters kapacitet så ska du alltså minst behöva fylla på den en gång per dag. Jag byggde en enkel luftfuktare med kanske 40L kapacitet för några hundringar, den kör ut några liter vatten per dygn och fungerar för just MIN situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Testa gröna växter, billigare och trevligare i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Testa gröna växter, billigare och trevligare i längden.

Det krävs kopiösa mängder växter för att göra en verklig skillnad. Dessutom ska väl växter vattnas mer sparsamt under vintern... Dock är det alltid trevligt med växter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Det krävs kopiösa mängder växter för att göra en verklig skillnad. Dessutom ska väl växter vattnas mer sparsamt under vintern... Dock är det alltid trevligt med växter.

Beror på vilka växter det är och du behöver inte en djungel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Beror på vilka växter det är och du behöver inte en djungel.

Vi kan för skojs skull göra en liten räkneövning.

Min största krukväxt ger jag nog ca en deciliter vatten per vecka vintertid, troligtvis lite mindre men låt oss säga en deciliter. Låt oss samtidigt säga att jag behöver tillföra min luft fyra liter vatten per dygn för att få en "ok" luftfuktighet.

Då behöver jag 40dl x 7 = 280dl i veckan.

Alltså skulle jag behöva 280 sådana krukväxter i lägenheten för att få ut ca fyra liter vatten per dygn, om man nu kan räkna med att allt vatten man tillför förr eller senare blir vattenånga.

Den som vattnar sina innomhusväxter med fyra liter vatten per dygn har antingen väldigt törstiga växter, eller många av dom. Troligtvis båda.

Permalänk
Medlem

Provade slänga fuktiga handdukar på värme-elementen i huset, steg rätt fort till 40-45% från 20% (om man ska tro mätaren jag har).
Men det känns bättre än före iaf.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Provade slänga fuktiga handdukar på värme-elementen i huset, steg rätt fort till 40-45% från 20% (om man ska tro mätaren jag har).
Men det känns bättre än före iaf.

Hänga blöt tvätt på tork är typ det allra bästa, men opraktiskt att alltid ha kläder hängda på tork (antingen genom att tvätta varje dag eller blötlägga rena kläder varje dag )

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Vi kan för skojs skull göra en liten räkneövning.

Min största krukväxt ger jag nog ca en deciliter vatten per vecka vintertid, troligtvis lite mindre men låt oss säga en deciliter. Låt oss samtidigt säga att jag behöver tillföra min luft fyra liter vatten per dygn för att få en "ok" luftfuktighet.

Då behöver jag 40dl x 7 = 280dl i veckan.

Alltså skulle jag behöva 280 sådana krukväxter i lägenheten för att få ut ca fyra liter vatten per dygn, om man nu kan räkna med att allt vatten man tillför förr eller senare blir vattenånga.

Den som vattnar sina innomhusväxter med fyra liter vatten per dygn har antingen väldigt törstiga växter, eller många av dom. Troligtvis båda.

Kul räkneexempel om man förenklar det hela, det ger lite eftertanke hur mkt vatten som skulle kunna gå åt.
Fast nu är inte fotosyntes-processen så enkel och egentligen svårt att urskilja just luftfuktigheten, då växter även tar upp andra ämnen/partiklar och därmed bidrar till en bättre luftkvalitet. Luftkvalitet är så mkt mera än bara luftfuktigheten. En del växter är bättre än andra, en annan parameter som man måste beakta.

Dock gav du mig en tanke att jag ska kolla hur mkt vatten som går ut för att vattna alla växter hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Kul räkneexempel om man förenklar det hela, det ger lite eftertanke hur mkt vatten som skulle kunna gå åt.
Fast nu är inte fotosyntes-processen så enkel och egentligen svårt att urskilja just luftfuktigheten, då växter även tar upp andra ämnen/partiklar och därmed bidrar till en bättre luftkvalitet. Luftkvalitet är så mkt mera än bara luftfuktigheten. En del växter är bättre än andra, en annan parameter som man måste beakta.

Dock gav du mig en tanke att jag ska kolla hur mkt vatten som går ut för att vattna alla växter hemma.

Självklart är luftkvalitet så mycket mer än luftfuktighet, har det sagts något annat här?

Är man rädd för "ämnen/partiklar" som du skriver om så bör man istället satsa på en dedikerad luftrenare, som då också är mycket mer effektiv än några krukväxter. Sedan jag skaffade en luftrenare har jag mycket mindre problem med pollen, men om jag istället femtio-dubblat antal krukväxter i lägenheten så kanske det löst det problemet också?

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630

Vad har du för temp sensorer?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Dessa kanske fungerar, dom drar ingen ström iallafall. https://luftfuktare.se/luftfuktare-for-element/

https://trygghetsvakten.se/ en sådan som går "baklänges" om det ens går? tänk på att mögel frodas över 75% relativ fuktighet. Beräkna mängden vatten ånga i luften så kan du lätt se hur vandringen av fukt är i huset.

http://www.penthon.com/vanliga-fragor/faq/vad-ar-relativ-fukt... lite enkel info för att förstå hur det fungerar om du inte vet det?

Du borde kunna räkna ut hur mycket fukt du behöver tillföra och vad som redan finns i luften.

läste att du stängt av ventilationen och det är inte att rekommendera, det kan leda till mögelskador om fukten tex kondenserar på fönstren för att inte tala om höga CO2 nivåer och VOC i samband med detta.

Vad för typ av ventilation har du idag?

Den relativa luftfuktigheten förändras snabbt, när temperaturen gör det. Om temperaturen stiger en grad sjunker den relativa luftfuktigheten med 6 % och en ökning av temperaturen med fem grader ger en minskning av den relativa luftfuktigheten med 26 %.
På samma sätt ökar den relativa luftfuktigheten markant, när temperaturen sjunker. Om mättnadsånghalten uppnås kommer vanligt vatten att bildas ur luften. Vatten låter kanske inte så farligt, men kan orsaka fuktskador.

Så att sänka tempen kan hjälpa men kanske inte är så roligt.

Har själv 18 grader i källaren med 36% RF
På markplan har jag lite över 19 grader med 42% RF. detta är normalt på vintern.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dessa kanske fungerar, dom drar ingen ström iallafall. https://luftfuktare.se/luftfuktare-for-element/

https://trygghetsvakten.se/ en sådan som går "baklänges" om det ens går? tänk på att mögel frodas över 75% relativ fuktighet. Beräkna mängden vatten ånga i luften så kan du lätt se hur vandringen av fukt är i huset.

http://www.penthon.com/vanliga-fragor/faq/vad-ar-relativ-fukt... lite enkel info för att förstå hur det fungerar om du inte vet det?

Du borde kunna räkna ut hur mycket fukt du behöver tillföra och vad som redan finns i luften.

läste att du stängt av ventilationen och det är inte att rekommendera, det kan leda till mögelskador om fukten tex kondenserar på fönstren för att inte tala om höga CO2 nivåer och VOC i samband med detta.

Vad för typ av ventilation har du idag?

Den relativa luftfuktigheten förändras snabbt, när temperaturen gör det. Om temperaturen stiger en grad sjunker den relativa luftfuktigheten med 6 % och en ökning av temperaturen med fem grader ger en minskning av den relativa luftfuktigheten med 26 %.
På samma sätt ökar den relativa luftfuktigheten markant, när temperaturen sjunker. Om mättnadsånghalten uppnås kommer vanligt vatten att bildas ur luften. Vatten låter kanske inte så farligt, men kan orsaka fuktskador.

Så att sänka tempen kan hjälpa men kanske inte är så roligt.

Har själv 18 grader i källaren med 36% RF
På markplan har jag lite över 19 grader med 42% RF. detta är normalt på vintern.

Nej, det var ju bara ett test under en timme jag gjorde för att se hur mycket ventilationen påverkade maskinens arbete att höja RF, det visade sig att ventilationen påverkade en hel del tyvärr..

Jag har aldrig använt mina element eftersom det till och med vintertid är tillräckligt varmt här inne, 21 - 23 grader. Enda sättet att sänka temperaturen är i så fall om jag öppnar ett fönster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630
Jag hjälper dig räkna lite här.
Du har 41m2 och jag antar 2,5m i takhöjd det ger en volym på 102,5 m3. Jag antar en ventilation på 0,5 omsättningar/h vilket ger ett luft flöde på 51,25 m3/h, vilket är ett massflöde på: 51,25 m3/h*1,2kg/m3=61,5kg luft/h.

Enligt ett mollier diagram innehåller luft vid 20°C strax över 0,007 kg vatten/kg luft vid 50% RH. Om utomhusluften är -10°C innehåller den ca 0,0015 kg/kg vid 100% RH. Du behöver alltså fukta 61,5 kg luft från 0,0015 kg/kg till 0,007 kg/kg varje timme.
61,5*(0,007-0,0015) = 0,338 kg/h, vilket betyder att cirka 1/3 liter vatten per timme behöver tillföras. Din dyson gav ifrån sig ca 0,104 l/h om det tog 48h att göra av med 5 liter. Men det finns fler saker i ditt hushåll som genererar fukt, såsom människor, matlagning, disk och dusch. Har inte koll på hur mycket det kan vara.

Rekommenderar Technology Connections video om luftfuktare https://www.youtube.com/watch?v=oHeehYYgl28

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

@YamahaDGX630

Vad har du för temp sensorer?

Xiaomi Aqara
https://www.automatiserar.se/test-av-xiaomi-aqara-temperaturs...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

@YamahaDGX630
Jag hjälper dig räkna lite här.
Du har 41m2 och jag antar 2,5m i takhöjd det ger en volym på 102,5 m3. Jag antar en ventilation på 0,5 omsättningar/h vilket ger ett luft flöde på 51,25 m3/h, vilket är ett massflöde på: 51,25 m3/h*1,2kg/m3=61,5kg luft/h.

Enligt ett mollier diagram innehåller luft vid 20°C strax över 0,007 kg vatten/kg luft vid 50% RH. Om utomhusluften är -10°C innehåller den ca 0,0015 kg/kg vid 100% RH. Du behöver alltså fukta 61,5 kg luft från 0,0015 kg/kg till 0,007 kg/kg varje timme.
61,5*(0,007-0,0015) = 0,338 kg/h, vilket betyder att cirka 1/3 liter vatten per timme behöver tillföras. Din dyson gav ifrån sig ca 0,104 l/h om det tog 48h att göra av med 5 liter. Men det finns fler saker i ditt hushåll som genererar fukt, såsom människor, matlagning, disk och dusch. Har inte koll på hur mycket det kan vara.

Rekommenderar Technology Connections video om luftfuktare https://www.youtube.com/watch?v=oHeehYYgl28

Jag är verkligen inget mattesnille och beundrar verkligen hur du räknat! Tror att jag förstår grundläggande att Min Dyson-maskin är alldeles för klen för att höja luftfuktigheten till önskade nivåer? Ska kolla klippet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag är verkligen inget mattesnille och beundrar verkligen hur du räknat! Tror att jag förstår grundläggande att Min Dyson-maskin är alldeles för klen för att höja luftfuktigheten till önskade nivåer? Ska kolla klippet!

Även om du inte förstår siffrorna så är det väl uppenbart att din dyson inte är tillräcklig om du inte är nöjd med resultatet? Det är ju DU som bestämmer hur DU vill ha det. Du kanske behöver en värre maskin? Kanske flera luftfuktare?