Priserna på DDR5 och DDR4 sjunker första kvartalet 2022

Permalänk
Melding Plague

Priserna på DDR5 och DDR4 sjunker första kvartalet 2022

DDR4 når nya rekordnivåer och kan dippa under 40 kronor per gigabyte. Samtidigt spås en smärre nedgång för DDR5, som dock fortfarande förblir bristvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Märkligt, kollade priset på minnen jag köpt för ett år sedan ca. Ligger kvar på samma pris. Är denna prisnedgången något vi konsumenter kommer märka av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Märkligt, kollade priset på minnen jag köpt för ett år sedan ca. Ligger kvar på samma pris. Är denna prisnedgången något vi konsumenter kommer märka av?

Vill minnas att det var en ganska kraftig uppgång i Q1/Q2 i år, sedan har priserna sakta återhämtat sig.

Permalänk
Medlem

Längtar till även jag har råd med 32GB DDR4 på 3600MHz 😃
Förhoppningsvis blir det så på begagnatmarknaden ett tag när DDR5 blir billigare och folk uppgraderar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vi vet ju alla vad som händer när datorkomponenter blir "för billiga"...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vill minnas att det var en ganska kraftig uppgång i Q1/Q2 i år, sedan har priserna sakta återhämtat sig.

Ja precis, ännu större orsak till varför jag bör se ett billigare pris..

Permalänk
Medlem

Blir inga nya grafikkort men alla kommer sitta med 128 GB RAM och 16 kärniga CPUs.

Som att åka omkring i en Lamborghini med Trabant-motor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Storbrand i minnnesfabriken på G alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Storbrand i minnnesfabriken på G alltså

En gammal klassiker.. något lokalt lager någonstans har en brand och minnespriserna går upp i höjden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Längtar till även jag har råd med 32GB DDR4 på 3600MHz 😃
Förhoppningsvis blir det så på begagnatmarknaden ett tag när DDR5 blir billigare och folk uppgraderar.

Jag slog till på 32GB 3600 Mhz CL 18 för 960kr på black friday. Mycket billigare än så har jag nog aldrig sett det

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Om ni vill hitta bra billigt minne så är det oftast Amazon.se man får leta på. Svenska butiker är väldigt dåliga att justera sina priser i efterhand som marknadspriset fluktuerar.

Amazon har snabba bra kitt till pangpriser mot vad man får medelmåtta kassa kitt för i svenska butiker.

Exempel: Crucial Ballistix Max 2x8GB 4400Mhz för 900-1000 kr senaste dagarna. Dåliga dagar kanske man får betala runt 1800kr, bara vänta tills priset justeras ned.

Exempel2: Patrior Viper Steel 4400 2x8GB Samsung B-die, kontinuerligt på 1200-1400kr sträcket.

Permalänk
Medlem

Jag tror det först jag ser det.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Vi vet ju alla vad som händer när datorkomponenter blir "för billiga"...

Ja - något händer som får ALLA leverantörerna att höja priserna. Lite kartellbildning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Storbrand i minnnesfabriken på G alltså

Billigare att bara dra ner på tillverkningen, som de normalt brukar göra när det tillverkas för mycket minneskretsar. Tillverkarna behöver inte hitta på undanflykter utan det handlar som alltid om att försöka matcha tillgången till efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Ingen fara. När tillgången blir bra så börjar det brinna i ett omklädningsrum i en av fabrikerna och så blir det översvämning i kantinan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Ja precis, ännu större orsak till varför jag bör se ett billigare pris..

Ja, till nästa år bör du se ett lägre pris än för ett år sedan.

Tar vi mina minnen som jag har till exempel så kostade de ~2000-2100:- förra hösten. I mars - maj var de uppe runt 2700:-, idag är de nere i 2000-2200:- igen. Så till nästa år borde vi se 1800-1900:- på dessa minnen.

Har inte räknat med reor

Permalänk

Priserna går ner men behovet går upp. Det var inte länge sedan vi hade en drös 640k ought to be enough for anybody anhängare som sa att denna mängd räckte för deras tekniska behov och de ej kunde se att privatpersoner kunde behöva mer.

Frågan är när detta behov kommer stagnera? Jag har tillgång till några 16GB laptops idag och känner att man i princip inte kan göra ett skit på dem mer än slösurf plus kolla på film. Tusan allt äter minne. Kollar på min laptop nu, lite google chrome, något worddokument, pdf fil, någon rdp anslutning och jag är uppe i 18GB ram utan att ens ha börjar dra igång något program som kräver minne. Det känns som om cpubehovet har stagnerat, men ram fortsätter hela tiden. Och beroende på vad man gör så ligger man i olika grupper. Där 8GB ram känns idag som oavsett vad man än gör vid datorn så behöver man minst ha detta.

Permalänk
Medlem

Jag som precis köpte 32gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Priserna går ner men behovet går upp. Det var inte länge sedan vi hade en drös 640k ought to be enough for anybody anhängare som sa att denna mängd räckte för deras tekniska behov och de ej kunde se att privatpersoner kunde behöva mer.

Allt handlar väl om vad som är rimligt - just nu. I nuläget behöver gemene man antagligen inte 128 gig i alla typer av datorer. Om 10-15 år är det antagligen inte särskilt mycket däremot. Svårt att bestämma vad som passar alla andra

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är när detta behov kommer stagnera? Jag har tillgång till några 16GB laptops idag och känner att man i princip inte kan göra ett skit på dem mer än slösurf plus kolla på film. Tusan allt äter minne. Kollar på min laptop nu, lite google chrome, något worddokument, pdf fil, någon rdp anslutning och jag är uppe i 18GB ram utan att ens ha börjar dra igång något program som kräver minne. Det känns som om cpubehovet har stagnerat, men ram fortsätter hela tiden. Och beroende på ad man gör så ligger man i olika grupper. Där 8GB ram känns idag som oavsett vad man än gör vid datorn så behöver man minst ha detta.

Ja men det där hänger ihop med att OS allokerar minne för processer mer frikostigt när det finns mer minne i systemet.
Alltså har man 64 eller 128 gig i burken så kommer det se ut som att 18 gig används bara av att öppna en webläsare och lite dokument.
Det här ska inte förväxlas med vad som faktiskt behövs. Gör man om samma moment på en dator med 8 gig ram så kommer den också klara uppgiften galant - men flera gig ram över.
Jag tror att det här driver på din upplevelse av att det krävs så mycket ram - när det kanske inte krävs riktigt så mycket egentligen. Just för att du har så mycket minne i dina burkar så ser det ut som windows + enkla program behöver orimligt mycket.

Jag har själv en surfaec pro med 4 gig ram. Det börjar det bli tight med windwos 10 hehe. Upplevelsen där börjar faktiskt halta av minnesbristen ibland. Men word och webläsare igång samtidigt funkar faktiskt bra fortfarande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gott, dags att uppgradera till 256GB dårå (:

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

För att under andra kvartalet sakta men säkert återgå till de normala monsunpriserna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Märkligt, kollade priset på minnen jag köpt för ett år sedan ca. Ligger kvar på samma pris. Är denna prisnedgången något vi konsumenter kommer märka av?

Kolla vad priserna låg på under sommaren. På prisjakt, exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Märkligt, kollade priset på minnen jag köpt för ett år sedan ca. Ligger kvar på samma pris. Är denna prisnedgången något vi konsumenter kommer märka av?

Återförsäljare behöver ju skryta med black friday och mellandagsrean. Dessa rabatter som dyker upp är faktiska priserna på produkterna väldigt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Jag slog till på 32GB 3600 Mhz CL 18 för 960kr på black friday. Mycket billigare än så har jag nog aldrig sett det

Vilken ram die fick du på ditt kit? Undrar om det är något som går att överklocka någorlunda. 3600 cl18 brukar inte vara en höjdare men man vet ju aldrig.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Vilken ram die fick du på ditt kit? Undrar om det är något som går att överklocka någorlunda. 3600 cl18 brukar inte vara en höjdare men man vet ju aldrig.

Jag har faktiskt inte orkat kolla än. Tänkte jag skulle se om jag kan få dom att köra i CL16 men än så länge kör jag bara XMP. Gick från 3200Mhz CL16 så 3600Mhz var ändå bättre då jag kör Ryzen Zen 3.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Hittade 64 GB (4x16 GB) Micron rev.B 4000 MHz CL 18 för 4000 kr. Crucial's Ballistix Max har gått ner nå grymt, men inte i många butiker i Sverige såklart. Som @Nighthog säger så är Amazon bra på minnespriser. Där jag köpte mina och priset gick upp när jag hade lagt beställningen. Sen var dom slut. Men Amazon är bra om man timar lagersaldot rätt.

Svenska butiker vill fortfarande ha över 3500 kr för 2x16 GB av det minnet... utom några som egentligen inte är svenska butiker för dom har lagret utomlands. Så ska man handla minnen lönar det sig att gå in på mer sidor än inet...

Kändes lika bra att köpa på sig mer än man behöver nu medans priserna är hyffsat låga. När som helst så brinner en fabrik och då är det skyhöga priser igen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Allt handlar väl om vad som är rimligt - just nu. I nuläget behöver gemene man antagligen inte 128 gig i alla typer av datorer. Om 10-15 år är det antagligen inte särskilt mycket däremot. Svårt att bestämma vad som passar alla andra

Ja men det där hänger ihop med att OS allokerar minne för processer mer frikostigt när det finns mer minne i systemet.
Alltså har man 64 eller 128 gig i burken så kommer det se ut som att 18 gig används bara av att öppna en webläsare och lite dokument.
Det här ska inte förväxlas med vad som faktiskt behövs. Gör man om samma moment på en dator med 8 gig ram så kommer den också klara uppgiften galant - men flera gig ram över.
Jag tror att det här driver på din upplevelse av att det krävs så mycket ram - när det kanske inte krävs riktigt så mycket egentligen. Just för att du har så mycket minne i dina burkar så ser det ut som windows + enkla program behöver orimligt mycket.

Jag har själv en surfaec pro med 4 gig ram. Det börjar det bli tight med windwos 10 hehe. Upplevelsen där börjar faktiskt halta av minnesbristen ibland. Men word och webläsare igång samtidigt funkar faktiskt bra fortfarande.

Uppgraderade till en SSD i morsans gamla bärbara med en i7 ifrån 2012 och 4 GB DDR3 i single channel. Windows 10 flöt på alldeles utmärkt. Med gamla hårddisken var det ren katastrof dock. Så som du säger, så länge man har en hyffsad snabb HD för swapfilen så behövs inte mycket ram för att surfa runt. Men har man massa ram så kommer windows säga "Tackar, det lånar jag lite av utifall att!".

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Vi vet ju alla vad som händer när datorkomponenter blir "för billiga"...

Då börjar konspiratoriskt lagda SweCare tro på fantasier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Jag har faktiskt inte orkat kolla än. Tänkte jag skulle se om jag kan få dom att köra i CL16 men än så länge kör jag bara XMP. Gick från 3200Mhz CL16 så 3600Mhz var ändå bättre då jag kör Ryzen Zen 3.

3200 MHz cl16 och 3600 MHz cl18 är väl hyfsat likvärdiga.

Ryzen brukar iofs tycks om högre MHz så.

Skulle du kunna kolla vilken die ditt kit har ?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Hittade 64 GB (4x16 GB) Micron rev.B 4000 MHz CL 18 för 4000 kr. Crucial's Ballistix Max har gått ner nå grymt, men inte i många butiker i Sverige såklart. Som @Nighthog säger så är Amazon bra på minnespriser. Där jag köpte mina och priset gick upp när jag hade lagt beställningen. Sen var dom slut. Men Amazon är bra om man timar lagersaldot rätt.

Svenska butiker vill fortfarande ha över 3500 kr för 2x16 GB av det minnet... utom några som egentligen inte är svenska butiker för dom har lagret utomlands. Så ska man handla minnen lönar det sig att gå in på mer sidor än inet...

Kändes lika bra att köpa på sig mer än man behöver nu medans priserna är hyffsat låga. När som helst så brinner en fabrik och då är det skyhöga priser igen.

Amazon tog runt 1030 för crucial 3200 MHz cl16 32 GB, ångrar mig att jag inte köpte. Bra kit som enkelt överklockas. :/

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb