Problem: A configuration change was requested to clear this computer´s TPM.
God fortsättning på er alla så här i mellandagarna!
Jag bestämde mig för att fabriksåterställa min stationära dator för någon dag sedan, (en Lenovo Legion Y520T). Allt gick väl tills min skärm blev svart och visade ett meddelande från American Megatrends om förfrågan att rensa min TPM, (kolla bild). Jag skulle antingen trycka f12 för att rensa den eller esc för att inte rensa den. Problemet är att det funkar inte att trycka på något av alternativen med mitt skrivbord. Jag har provat att byta USB port men inget som verkar hjälpa. Efter ca 5 minuter försvinner meddelandet och jag kan logga in på datorn precis som vanligt, skrivbordet fungerar precis som det ska och allt verkar vara fabriksåterställt. Men, varje gång jag startar om datorn kommer detta meddelande upp och det är samma sak varenda gång. Inget händer när jag trycker på att jag vill återställa min TPM och efter ca 5 minuter tar jag mig till min vanliga inloggning i vilket fall.
Jag har sökt runt efter lösningar men kan inte hitta något som fungerar. Bland annat genom att gå "windows + r", "tpm.msc" och försöka rensa den därifrån, men då måste datorn startas om och exakt samma meddelande kommer upp som vanligt och jag kan inte trycka på f12 eller esc. Någon här som haft samma problem och har något bra svar hur jag ska gå till väga?
Bild: https://www.bildtagg.se/bild/66szrmfx1vlbzxj2nld95trv'
Tacksam för all hjälp!
//Tiass