Permalänk
Medlem

IP-TV vs stream via Apple TV

Har i vardagsrummet en comhem tv hub som är inkopplad till ett dedikerat uttag på fiberdosan (ip-tv). I sovrummet har jag en Apple TV där jag kollar via comhem play appen (streamad tv).

Jag upplever att bilden blir bättra via ip-tv. Skarpare bild och har aldrig upplevt buffring/lägre upplösning. Via Apple tvn händer det att bildkvaliteten försämras ibland, det blir sämre upplösning en stund.

Båda lösningarna är trådade, comhem huben är som sagt direkt kopplad på ip-tv uttaget och Apple tvn direkt till en switch som i sin tur är kopplad till routern.

Har 250mbit lina och nätet är stabilt.

Så min fundering är om det rent tekniskt är bättre med ip-tv, tänker att nätet är avskilt det vanliga nätet. Eller beror det på att comhem play appen på Apple tvn helt enkelt inte är så bra optimerad?

Det är alltså vid tablå tv dessa skillnader upplevs. Via play program är det likvärdigt.

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt så är båda IP-tv.
Dock går appen över internet med Apple tv och intra nätet via ComHem.
Jag gissar att ComHem valt att komprimera videon genom appen mer än deras fasta IP-tv lösning.
Då de behöver skicka datan över internet är det något som kan kosta dem, jämfört med intern IP-tv som enbart är på deras intra nät.

IP-tv säger ingenting om kvalitén, enbart vilket media TVs sänds via.
Tyvärr vill leverantörerna sällan berätta vilken kvalite de skickar i.
Men jag förstår dem samtidigt då det är svårt att jämföra.

Du har upplösningen, komprimeringsteknik samt bitrate (finns fler parametrar, som färgdjup, chroma osv).
Även om du vet vad dem använder är det fortfarande svårt att jämföra.

Sedan vet jag inte om Apple tv:n gör något som gör det värre, de ena utesluter inte det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Rent tekniskt så är båda IP-tv.
Dock går appen över internet med Apple tv och intra nätet via ComHem.
Jag gissar att ComHem valt att komprimera videon genom appen mer än deras fasta IP-tv lösning.
Då de behöver skicka datan över internet är det något som kan kosta dem, jämfört med intern IP-tv som enbart är på deras intra nät.

IP-tv säger ingenting om kvalitén, enbart vilket media TVs sänds via.
Tyvärr vill leverantörerna sällan berätta vilken kvalite de skickar i.
Men jag förstår dem samtidigt då det är svårt att jämföra.

Du har upplösningen, komprimeringsteknik samt bitrate (finns fler parametrar, som färgdjup, chroma osv).
Även om du vet vad dem använder är det fortfarande svårt att jämföra.

Sedan vet jag inte om Apple tv:n gör något som gör det värre, de ena utesluter inte det andra.

Tack för din input. Jag det är många parametrar att ta hänsyn till. Kan bara konstatera att med IP-TV fungerar det ypperligt, bra bildkvalité och aldrig ngn egentlig driftstörning.

Stream via Apple TV när vi pratar live tv har jag ingen mer erfarenhet av än med comhem (numera tele2). Via Apple tvn fungerar allt som det ska, Netflix, Viaplay, HBO etc helt perfekt. Men just live tv kanske är ”svårare” att få till rent tekniskt? Kör jag dolby vision material från tex Netflix flyter det på helt perfekt.

Permalänk
Medlem

Live material är svårare att koda i realtid, men sen är det även beroende på hur mycket pengar företagen är villiga att lägga ut.
Är även en smaksak vilken teknik som fungerar bäst.
Tex så visar Netflix riktigt usel och pixlig bild vid låg bandbredd.
Själv skulle jag ofta hellre vänta och låta den buffra än att spela upp ur usel bild.

Vid live material har företagen (Telenor i detta fall) troligen inte samma budget som Netflix eller viljan att ge den perfekta upplevelsen över internet, framförallt då de flesta kunderna använder interna IP-tvn.
Ska dock på peka att jag inte vet vilken teknik, budget eller vilka de har. Best spekulationer.