Mobiloperatör och batteri förbrukning

Permalänk
Medlem

Mobiloperatör och batteri förbrukning

Vi har precis bytt mobiloperatör på jobbet. Efter ett par dagar senare har vi märkt att telefonerna håller laddningen bättre. Min pixel 4a har dragit ungefär 15% under natten men efter bytet ligger det på under 5%

Kan det ha betydelse vilken mobiloperatör man har hänseende batteri förbrukning?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Mobiltäckning samt även vilken teknik som används (3G/4G/5G) har betydelse.
Ibland så sker ju andra saker utan att man tänkt på det, du kanske har fått en uppdatering till telefonen ungefär samtidigt, avinstallerat någon app eller att Wifi på ditt kontorsnät uppgraderats.

Är ingen fena på Android men det finns väl någon app som även berättar vad det är som konsumerat batteri de senaste timmarna?

Utöver 3G/4G/5G så gissar jag att det har betydelse vilken utrustning som sitter i närmaste mast hos din operatör (om du inte kör wifi).

Permalänk

Bättre täckning gör att telefonen inte behöver elda på lika hårt för att hålla en stabil uppkoppling.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Förmodligen så har du sämre mottagning/kvalité vilket gör så att din telefon byter från 5/4G till lägre.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Vi har precis bytt mobiloperatör på jobbet. Efter ett par dagar senare har vi märkt att telefonerna håller laddningen bättre. Min pixel 4a har dragit ungefär 15% under natten men efter bytet ligger det på under 5%

Kan det ha betydelse vilken mobiloperatör man har hänseende batteri förbrukning?

Ju bättre täckning du har ju mindre batteri behöver telefonen använda för att hålla uppe mottagningen. En telefon med dålig mottagning drar väsentligt mer batteri än om du har bra mottagning. Vad bytte ni ifrån och till vilken?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Uppdatering tror jag inte på då vi har tre stycken olika mobiler, pixel 4a, iPhone se och någon Samsung.

Vi hade tre innan och nu kör vi på tele2.

Tycker att vi borde ha bra täckning hos båda operatörerna här i Malmö trakten.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ