Permalänk
Medlem

Två speldatorer behöver internet

Hej!

Jag och min sambo bor i ett litet hus/annex precis jämte mina pärons villa. Dem har fiber (1000/1000 Mbit/s). Från fiberuttaget kopplas en router från Bahnhof. Där inne fungerar det felfritt, det täcker alla rum etc.

Inne hos oss har vi nu en repeater som mottar från en annan repeater i stora huset vilket är en dålig lösning. Det är två stora väggar mellan husen och repeatern plockar inte upp nätverket ritktigt. Vi har två speldatorer uppe på ett loft i vårt hus och tanken är att vi ska dra en internet/lan kabel från stora huset till lilla och sen ge internet till två enheter. Vad är bästa lösningen om man vill ge som mest internet till två enheter? Switch, accesspunkt eller något annat?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fiber är väl bäst medans trådlöst är smidigast. Sätt en switch i eran ände.
Skulle dock inte använda repeater alls utan accesspunkter, anslutna med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkmink:

Hej!

Jag och min sambo bor i ett litet hus/annex precis jämte mina pärons villa. Dem har fiber (1000/1000 Mbit/s). Från fiberuttaget kopplas en router från Bahnhof. Där inne fungerar det felfritt, det täcker alla rum etc.

Inne hos oss har vi nu en repeater som mottar från en annan repeater i stora huset vilket är en dålig lösning. Det är två stora väggar mellan husen och repeatern plockar inte upp nätverket ritktigt. Vi har två speldatorer uppe på ett loft i vårt hus och tanken är att vi ska dra en internet/lan kabel från stora huset till lilla och sen ge internet till två enheter. Vad är bästa lösningen om man vill ge som mest internet till två enheter? Switch, accesspunkt eller något annat?

JAG hade nog grävt ner en smal kabelslang och sedan dragit en cat 7 kabel där i och gjort ett utan i vardera hus.
Men jag är lite extrem när jag drar nätverk 😂
Hos min mormor förr i tiden som hade huset på ett berg, drog jag en stålvajer mellan husen och sedan monterade vp rör på som jag isolerade och drog cat 5e kabel i 😂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Rekordmedlem

Delar husen elmätare så kan Powerline funka bra om ni använder samma fas i båda ändar och annars kan ni göra en riktig radiolänk mellan husen, en utomhusmonterad ap med riktantenn i varje ände brukar bli väldigt bra annrs kan man gräva och lägga en fiber mellan husen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.