Ni som jobbar 100% remote...

Permalänk

Ni som jobbar 100% remote...

Jag har precis tackat ja till ett nytt jobb som innebär att arbetet blir till fullo förlagt till hemmet. Nästa steg blir att diskutera hur arbetsmiljön osv ska se ut.

Här känner jag att jag har dålig koll på vilka möjligheter som finns och vad som gagnar mig som arbetstagaren.

Är det någon som har erfarenhet av ett liknande upplägg? Har ni tex kommit överens om något hyresavtal eller dylikt? Vad vore en rimlig månadsersättning? Eller kontorshotell? Tecknad någon extra försäkring? Merkostnader för förbrukning av bredband/el osv regleras i stort sett inte via skatteavdrag - så hur har ni löst det?

Tips och råd mottages gärna!

Permalänk
Inaktiv

Jag arbetar inte hemifrån men ifall jag skulle få möjligheten hade jag nöjt mig med den arbetsutrustning som krävs + vanlig lön men detta förutsätter att man har en bra setup redan.

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker du främst ska koncentrera dig på bra ergonomi och inte el och bredband för där har du nog inga större extrakostnader. Se till att ha bra möbler, både ett ordentligt sitt/stå skrivbord och en bra stol, ordentlig skärmyta typ ett par stora minst 4k skärmar och bra belysning i rummet, dvs de bitar som betyder nått för din hälsa och som så många inte verkar bry sig om. Jobba inte heller "på"en laptop utan se till att docka den så du slipper den dåliga ergonomi som en laptop innebär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det beror helt på vad det är för jobb och vad du är för person.
Säg du fick jobb som telefonförsäljare 100% remote. Ja börja babbla om att man minst vill ha 3st 32" skärmar, höj och sänkbart bord, bra kontorsstol. Få en viss del av hyra betald etc är nog kört.
Men ju längre upp emot VD man blir och på större företag man jobbar på ju mer kan man kräva utan att framställas som en .........

TS skrev inget alls om sitt jobb, men rent generellt som utvecklare skulle jag säga. Dator, skärmar, tangentbord+mus, webkamera.
Kontorsstol och datorskrivbord hör ju till, men jag tycker det krävs att man är lite speciell för att få igenom dessa krav. Men visst nämn kontorsstol.

Permalänk
Medlem

Vi har fått kontorsutrustning hem. Dvs. Bord, stol, lampa, skärm, dock, keyb & mus.
Finns en lag kring arbejdsmiljö som reglerar dette.

Saknar då och då skvallret vid kaffebryggaren, men allt annat är enda remote.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tycker du främst ska koncentrera dig på bra ergonomi och inte el och bredband för där har du nog inga större extrakostnader. Se till att ha bra möbler, både ett ordentligt sitt/stå skrivbord och en bra stol, ordentlig skärmyta typ ett par stora minst 4k skärmar och bra belysning i rummet, dvs de bitar som betyder nått för din hälsa och som så många inte verkar bry sig om. Jobba inte heller "på"en laptop utan se till att docka den så du slipper den dåliga ergonomi som en laptop innebär.

Precis som mrqaffe säger, en bra kontorsstol och bord kan kosta långt mer än 20 lakan. Det är rätt många månadsavgifter på bredband osv.

Sen är det en investering i din kropp.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Från vårat jobb får vi, och även HR/Servicedesk följande som standard:
Laptop, laddare, mus.

Förmåner, skatteavdrag på bredband baserat på arbetstimmar och el också baserat på arbetstimmar.
Det kan vara specifikt för irland dock, tror ej det är mitt företag som står bakom det.

Efter flörtande med chefen fick jag:
Datorskärm generisk 1080p 24tum, docka, tangentbord, skärmkablar, tangentbord, musmatta.
Stol och bord kunde lånas, alternativt köpas "gemensamt" och då tas det från min lön innan skatt räknas ut, vilket minskar betalad skatt. Men då jag redan hade köpt båda så var det ej relevant.

Många har ej fått något efter chef-flört. Så det är nog lite vem man är.
Tror HR får skrivare också.

Men som andra nämner, fokusera på ergonomi och ditt välmående och rutiner om du ska jobba hemifrån.
Även om jag älskar hemarbete börjar jag nu inse nackdelarna när det kommer till att hålla rutiner.

Tandborstning sker nu senare, runt 10~12 efter min fika/frukost, och att ha rutinen att gå till bussen var bra för mig. Sen även brukar jag ibland nu missa tandborstning vilket jag aldrig missade förr.
Sen även är det lättare att sitta som en idiot i sin stol, halvliggande när man är hemma än på jobbet eller sitta på sne. Det har inte varit snällt mot min rygg.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

+1
Prio 1: Höj/sänkbart skrivbord, bra stol (d.v.s. inte en gaming-stol), bra belysning
Prio 2: Bra webbkamera/mikrofon och bra belysning för kameran

Sen den typ av IT-utrustning som man hade haft på kontoret om man hade varit där, men det är liksom ”givet”.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag hade nog argumenterat för att de skall justera lönen för alla sådana kostnader och sedan stått för allt sådant själv istället, då kan man välja vad man vill lägga pengarna på. Vad man vill ha för att jobba bra varierar helt enkelt från person till person och en klumpsumma högre lön blir lättare att hantera då.

Personligen hade jag aldrig lagt pengar på höj/sänkbart skrivbord eller någon speciell ergonomisk stol så det hade bara varit bortkastat. Skärmen (eller skärmarna) måste vara hög uppdateringsfrekvens för mig annars är de mer eller mindre värdelösa att använda samt att då krävs det två uppsättningar för att jag skall kunna spela spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1
Prio 1: Höj/sänkbart skrivbord, bra stol (d.v.s. inte en gaming-stol), bra belysning
Prio 2: Bra webbkamera/mikrofon och bra belysning för kameran

Sen den typ av IT-utrustning som man hade haft på kontoret om man hade varit där, men det är liksom ”givet”.

Det finns gamingstolar som är bättre än kontorstolar. Min första kontorstol gick på 5500kr under kampanj på Staples men den går inte att sitta i oavsett hur man ställer in den. Antingen blir man belastad i axlarna eller svanken. Men min gamingstol jag köpte för 2800kr 5 år tidigare är detta inte ett problem, den har även mer möjligheter till inställningar. Blev tvungen att byta ut stolen på arbetet mot en Kinnarps som kostade skrämmande mycket för att matcha min gamingstol. Provade även en Ikea "Markus" för 1500kr~ innan men den var också pengar i sjön och fick hamna i "datasalen". Alla gamingstolar är inte dåliga vad gäller sittställning, det viktigaste är att man sitter korrekt och inte får ont någonstans.

Kontorsinventarier är för övrigt extremt överprisade och kvalitén är markant lägre nu än förr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det finns gamingstolar som är bättre än kontorstolar. Min första kontorstol gick på 5500kr under kampanj på Staples men den går inte att sitta i oavsett hur man ställer in den. Antingen blir man belastad i axlarna eller svanken. Men min gamingstol jag köpte för 2800kr 5 år tidigare är detta inte ett problem, den har även mer möjligheter till inställningar. Blev tvungen att byta ut stolen på arbetet mot en Kinnarps som kostade skrämmande mycket för att matcha min gamingstol. Provade även en Ikea "Markus" för 1500kr~ innan men den var också pengar i sjön och fick hamna i "datasalen". Alla gamingstolar är inte dåliga vad gäller sittställning, det viktigaste är att man sitter korrekt och inte får ont någonstans.

Kontorsinventarier är för övrigt extremt överprisade och kvalitén är markant lägre nu än förr.

Du lyfter en viktig sak angående stolar och sittställningar.
Stol ska man alltid provsitta ett tag och det är väldigt individuellt vad man tycker om en stol.
Hade själv en IKEA Markus, använde den i 1mån sedan blev jag glad att sonen "lånade" den istället.

Gaming-/kontorsstol spelar ingen roll vilken "etikett" stolen har, det är bara användaren som kan avgöra om den känns bra eller inte. Det finns inte en korrekt ergonomisk sittställning som gäller alla. Det finns en teori om vad som är en ergonomisk sittställning, men den tar inte hänsyn till din fysisk/skadehistorik etc

Därav är det viktigt att provsitta och klämma på stolen.

Angående utrustning och jobba hemma, se till att du har ett dedikerat skrivbord och inte sitter vid köksbordet.
Lättare att "lämna" jobbet och du slipper städa upp/plocka fram varje gång.
Kommer du prata/lyssna mkt eller delta på möten så rekommenderar jag en "puck". Själv har jag en Jabra 510 som har hängt med bra länge. Man slipper headset-problem som sladdar och slut på batteri. Oxå mkt trevligt att kunna resa sig från skrivbordet, gå runt lite eller något annat.

Stolen eller hur du sitter är viktigare än du tror. Har tre kollegor som fått nackproblem, för att de har haft en dålig sittställning på en köksstol/-soffan i köket eller haft fel höjd(fasta standard IKEA-ben) på sitt skrivbord. Så underskatta inte ett höj-/sänkbart skrivbord, men å andra sidan så gäller det inte alla. Känn efter och om något känns fel, tänk över din sittställning. Belastningsskador är en vanlig arbetsskada bland de som har skrivbordsjobb och det tar tid att upptäcka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Kan hålla med till viss del (man ska kanske undvika breda generaliseringar som jag gjorde), men då lägger jag till att en vettig kontorsstol köper man vare sig på ikea eller för 5000kr. Utan det är som du säger t.ex. en bra Kinnarps. Ergonomi är viktigt och bör få kosta pengar när det handlar om 40h/vecka. Jämfört med om det är en stol man sitter i ett par timmar per kväll.

Jag sitter själv i en gamingstol vid hemarbete, men det har slutat med att jag står istället större delen av tiden för den stolen är mer för att halvligga i och ha det soft…

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Du lyfter en viktig sak angående stolar och sittställningar.
Stol ska man alltid provsitta ett tag och det är väldigt individuellt vad man tycker om en stol.
Hade själv en IKEA Markus, använde den i 1mån sedan blev jag glad att sonen "lånade" den istället.

Gaming-/kontorsstol spelar ingen roll vilken "etikett" stolen har, det är bara användaren som kan avgöra om den känns bra eller inte. Det finns inte en korrekt ergonomisk sittställning som gäller alla. Det finns en teori om vad som är en ergonomisk sittställning, men den tar inte hänsyn till din fysisk/skadehistorik etc

Därav är det viktigt att provsitta och klämma på stolen.

Angående utrustning och jobba hemma, se till att du har ett dedikerat skrivbord och inte sitter vid köksbordet.
Lättare att "lämna" jobbet och du slipper städa upp/plocka fram varje gång.
Kommer du prata/lyssna mkt eller delta på möten så rekommenderar jag en "puck". Själv har jag en Jabra 510 som har hängt med bra länge. Man slipper headset-problem som sladdar och slut på batteri. Oxå mkt trevligt att kunna resa sig från skrivbordet, gå runt lite eller något annat.

Stolen eller hur du sitter är viktigare än du tror. Har tre kollegor som fått nackproblem, för att de har haft en dålig sittställning på en köksstol/-soffan i köket eller haft fel höjd(fasta standard IKEA-ben) på sitt skrivbord. Så underskatta inte ett höj-/sänkbart skrivbord, men å andra sidan så gäller det inte alla. Känn efter och om något känns fel, tänk över din sittställning. Belastningsskador är en vanlig arbetsskada bland de som har skrivbordsjobb och det tar tid att upptäcka den.

Dina kollegor har troligvis skärmen för lågt, det är enda anledningen till att jag får nackproblem. Men som du poängterar så är vi alla olika skapt. Jag kör själv Jabra 510, fungerar överraskande bra och har bra ljudkvalitet för video/teamsmöten, de har dock ökat ungefär 40% i pris sen jag köpte min märkte jag när kollegan vile ha en nyligen. Jag har ett elektriskt höj/sänkbart underrede jag fick/stal från jobbet för snart 6 år sedan. Jag är bara för lat för att installera det då jag har en bra kombination nu. Jag står ofta på jobbet med då jag spenderar 80% av tiden bakom datorn i SAP. Så jag kanske skulle ta slag i akt och installera det hemma med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skulle se de it-avdelningar jag varit på stora svenska företag. Ofta 15-20 år gamla usla skärmar, trasiga stolar, tangentbord för 20kr st, nätet funkar knappt etc. 😃 Det enda de har gemensamt är höj/sänkbart skrivbord, det har typ alla.

Detta är en stor fördel till att jobba hemma, man får använda ordentlig utrustning iaf.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Du skulle se de it-avdelningar jag varit på stora svenska företag. Ofta 15-20 år gamla usla skärmar, trasiga stolar, tangentbord för 20kr st, nätet funkar knappt etc. 😃 Det enda de har gemensamt är höj/sänkbart skrivbord, det har typ alla.

Detta är en stor fördel till att jobba hemma, man får använda ordentlig utrustning iaf.

Man ska inte acceptera dålig ergonomi nånstans, varken hemma eller i företagets lokaler, man behöver inte ha det värsta men prylarna ska vara bra nog att inte skada folk och en del "bra saker" lär även spara pengar åt företaget genom att öka produktiviteten, tex tillräcklig skärmyta så att man kan se allt man behöver samtidigt utan att behöva använda "alt-tab".
Det finns många usla arbetsplatser och man behöver inte ta efter kontorslandskap med usel ergonomi och liknade dumheter utan man bör begära bra ergonomi om man har en möjlighet att önska sig saker för det kan kosta lite att lösa det, kanske ska man realistiskt räkna med från 30 000 kr för möbler och den kringutrustning som behövs utöver en laptop för att få till en ergonomiskt bra hemkontorsarbetsplats. Ska man lyxa till det ska man nog snarare prata om ac/värmepump och liknade än bredbandskostnaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Dina kollegor har troligvis skärmen för lågt, det är enda anledningen till att jag får nackproblem. Men som du poängterar så är vi alla olika skapt. Jag kör själv Jabra 510, fungerar överraskande bra och har bra ljudkvalitet för video/teamsmöten, de har dock ökat ungefär 40% i pris sen jag köpte min märkte jag när kollegan vile ha en nyligen. Jag har ett elektriskt höj/sänkbart underrede jag fick/stal från jobbet för snart 6 år sedan. Jag är bara för lat för att installera det då jag har en bra kombination nu. Jag står ofta på jobbet med då jag spenderar 80% av tiden bakom datorn i SAP. Så jag kanske skulle ta slag i akt och installera det hemma med.

Två av dem fick det pga avsaknad av riktigt tangentbord. Så de satt och lutade sig framåt över den bärbara(14") datorns minimala layout. den Tredje vet jag inte vad som låg bakom, men skärmen har jag själv känt av. Så det är en trolig orsak.

Ta tag i skrivbordet och skaffa sedan en ståmatta, har det på jobbet och hemma. Står/sitter 50/50% av tiden när jag jobbar och gillar inte att ha på mig ytterskorna på jobbet. Då är det skönt med en ståmatta.
Jabran fick jag av min arbetsgivare, sett att de uppdaterat IT-sortiment till en nyare modell. Men 510:an hänger fortfarande med, så den lär jag inte byta ut så länge den fungerar. Gillar att man kan nyttja blåtanden och använda den med telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ska inte acceptera dålig ergonomi nånstans, varken hemma eller i företagets lokaler, man behöver inte ha det värsta men prylarna ska vara bra nog att inte skada folk och en del "bra saker" lär även spara pengar åt företaget genom att öka produktiviteten, tex tillräcklig skärmyta så att man kan se allt man behöver samtidigt utan att behöva använda "alt-tab".
Det finns många usla arbetsplatser och man behöver inte ta efter kontorslandskap med usel ergonomi och liknade dumheter utan man bör begära bra ergonomi om man har en möjlighet att önska sig saker för det kan kosta lite att lösa det, kanske ska man realistiskt räkna med från 30 000 kr för möbler och den kringutrustning som behövs utöver en laptop för att få till en ergonomiskt bra hemkontorsarbetsplats. Ska man lyxa till det ska man nog snarare prata om ac/värmepump och liknade än bredbandskostnaden.

Jag håller med, tyvärr är verkligheten annorlunda och det som räknas är om närmaste chef kan hålla budgeten. Jag är konsult och kan sällan begära något då jag ändå bara ät på samma arbetsplats 1-2 år i taget. Därför brukar jag argumentera hårt för att jobba hemma då jag är mer produktiv och skapar mer värde där samt mår bättre rent fysiskt.

Skrivet av Molgorain:

Två av dem fick det pga avsaknad av riktigt tangentbord. Så de satt och lutade sig framåt över den bärbara(14") datorns minimala layout. den Tredje vet jag inte vad som låg bakom, men skärmen har jag själv känt av. Så det är en trolig orsak.

Ta tag i skrivbordet och skaffa sedan en ståmatta, har det på jobbet och hemma. Står/sitter 50/50% av tiden när jag jobbar och gillar inte att ha på mig ytterskorna på jobbet. Då är det skönt med en ståmatta.
Jabran fick jag av min arbetsgivare, sett att de uppdaterat IT-sortiment till en nyare modell. Men 510:an hänger fortfarande med, så den lär jag inte byta ut så länge den fungerar. Gillar att man kan nyttja blåtanden och använda den med telefonen.

Bor du ensam hemma då eftersom du använder puck? Annars blir det ju jobbigt om resten av familjen är i närheten?

Håller med om ståmatta annars, det är viktigare än vad man tror när man står upp.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bor du ensam hemma då eftersom du använder puck? Annars blir det ju jobbigt om resten av familjen är i närheten?

Har familj och större barn som går i skolan, vilket innebär att jag är ensam hemma. Dock jobbar jag bara hemma när jag vet att jag är ensam och det bara är möten eller "skrivbordsjobb" för dagen.

Permalänk

Tack för alla svar!

Känns som att jag har tillräckligt med bra info inför denna "förhandling" nu. Kommer definitivt att prioritera ergonomin och bra kontorsutrustning, vilket inte ska vara något större problem egentligen. Jobbar för övrigt som utvecklare hos ett stort företag.

Jag tror jag struntar i att försöka teckna något hyresavtal men däremot kan det bli aktuellt med ett drop-in/kontorshotell vid behov. Känns inte optimalt att jobba hemifrån konstant och sitta i möten när tex barnen är hemma under skollov eller VAB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDudeAbides:

Tack för alla svar!

Känns som att jag har tillräckligt med bra info inför denna "förhandling" nu. Kommer definitivt att prioritera ergonomin och bra kontorsutrustning, vilket inte ska vara något större problem egentligen. Jobbar för övrigt som utvecklare hos ett stort företag.

Jag tror jag struntar i att försöka teckna något hyresavtal men däremot kan det bli aktuellt med ett drop-in/kontorshotell vid behov. Känns inte optimalt att jobba hemifrån konstant och sitta i möten när tex barnen är hemma under skollov eller VAB.

Jag har jobbat remote på heltid i två år. Kan nog räkna på en hand de tillfällena jag varit på kontoret.
Arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön, har de inget kontor eller förväntar sig att du ska arbeta mestadels remote så är det dem som ska stå för utrustningen du behöver (till viss mån). Det behöver inte betyda att de köper åt dig, utan kan också vara att du får låna.

Jag har t.ex. fått ett höj- och sänkbart skrivbord, ståmatta samt extra bildskärm betald via jobbet.

Jag har två barn och det fungerar utmärkt att jobba hemifrån även vid VAB. Det beror givetvis på hur stort du bor, jag har möjlighet att ha ett kontor där jag kan sitta relativt i fred. Vissa möten tar jag som promenadmöten med mobilen om det är livat hemma.
Men det är så vardagen ser ut för de flesta, så om ett barn kommer in mitt i mötet och säger nåt så gör det inte så mycket.

När man har barn är det guld värt att slippa lägga 1,5h per dag i att pendla. Det är tid jag kan jobba och istället sluta tidigare och vara med min familj. Sen har jag väldigt flexibel arbetstid, det är inga problem att "vobba" några timmar eller göra ett privat ärende för att sedan jobba ikapp på kvällen eller helgen.

Permalänk
Medlem

Flikar in här som har jobbat 100% remote i några års tid nu.
- Ergonomisk kontorsstol, väldigt viktigt. Kör själv med en RH Logic 220 som jag är ganska nöjd med.
- Höj och sänkbart skrivbord
- Stor och bra skärm, alternativt flera. Jag använder en 38" ultrawide
- Dockningsstation
- Webcam, hörlurar, dockningsstation, mus, tangentbord.
- Dedikerat utrymme för arbete med naturligt ljus.

Jag hade det mesta sedan innan, fick ~12k till att köpa saker jag behövde vilket inte räcker speciellt långt om du startar från noll.

Permalänk
Medlem

När det gäller konferenstelefoner så kan jag flika in att jag köpte en Poly sync 20 istället för en Jabra 510 åt min kollega och wow! Den är markant bättre på samtliga punkter och går även att använda som powerbank. Ljudet är markant bättre än min Jabra 510, mikrofonerna är likvärdiga. Ångrar att jag inte tog den och gav han min Jabra istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag jobbar 100% remote och vi gjorde en enkel och bra uppsättning där företaget står för hela mitt kontor hemma men vi blandade inte in ersättning för bredband och el (förstod det som det var lite oklart med skatter och förmåner, har inte kollat närmare på det själv)

Jag har liknande uppsättning som jag hade när jag jobbade från kontoret men nya saker då en kollega tog över min utrustning på jobb.
Höj och sänkbart skrivbord samt ergonomisk gummimatta att stå på
Någon bra stol från Kinnarp
49" 5120x1440 skärm AOC AG493UCX2
Dell Latitude 7420 med WD19TB docka
Webkamera Logitech 930
Jabra headset och jobbmobil med mobil växel

Tangentbord och mus använder jag mitt eget. Jag kör USB-C från skärm till dockan och sen DP till min stationära dator privat.
Fick även en summa att köpa saker som behövdes för att göra arbetsdagen bra, blev en hyfsad kaffekokare och lite Philips Hue lampor för bra ljus.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation