Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk

Excel för lagerhantering

Jag undrar om det finns något sätt där man i Excel kan fylla i data i cell C3 (antalet rails som kommit in på lagret) och i en annan cell (D3) i kolumnen "totall kvantitet" ska totalen summeras ihop. När jag lagt in antalet rails som kommit in på lagret och klickar på enter ska datan summeras i cell D3. Då ska cellen C27 bli tom för att jag nästa dag rails kommit in på lagret så ska jag kunna fylla i antalet.

Problemet nu är följande: Jag använder funktionen summa i cell D3 och när jag skrivit in antalet rails i cell C3 summeras antalet rails. När jag dagen efter ska fylla i antalet rails som kommit på morgonen försvinner gårdagens rails. Vilket gör att jag börjar om på noll igen.

Finns det någon som har något tips?

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet finns det inget sätt att - i Excel - räkna med värden som inte går att referera till. Du behöver alltså spara undan ditt gamla värde någonstans innan du adderar det med ditt nya.

Det går kanske att automatisera så att värdet du skriver i C3 automatiskt hamnar i kolumn A på en ny flik, där du har alla inmatade värden. Sen låter D3=SUM(Flik:A).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Går enkelt lösa med VBA. Nackdelen är att man inte alltid vill ha en VBA lösning då det innebär en säkerhetsrisk. Där risken består i att den som lägger in VBA kod även kan lägga in elak vba kod, precis som man kan göra i alla språk. En annan lösning är att använda Access om man senare vill ha lite olika rapporter, sökfunktioner och annat.
Tanken med Microsoft Access var just att hantera sånt här, men jag tycker snarare det har floppat. Problemet ligger väl i att det ändå är lite teknisk komplicerat och kan man MS Access så kan man också alternativen.

*edit*
Länk till VBA kurs i Excel bara koda. https://www.youtube.com/watch?v=G05TrN7nt6k
VBA i Excel är kraftfullt man kan göra spel i excel om man så skulle vilja.