Permalänk
Medlem

Blanda RAM kit

Tjo,

Igår hade jag 2st 2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz i min maskin, idag endast ett sådant kit då Memtest tyckte att en sticka var dålig och jag har upplevt diverse skumma fel.

Men, kittet jag hade hette CMK32GX4M2B3200C

Men detta kit är ju lite billigare men framför allt mer lättillgängligt så jag kan få ett omgående CMK32GX4M2E3200C16

Har en Ryzen 3900x med ett Gigabyte x570 Auros Master.

Så, har ni erfarenheter av att mixa olika kits? och vad är rådet till mig?

Av dessa två så är det faktiskt endast det kit jag har kört som finns med på Gigabytes QVL samt att dom är verifierade att fungera med 4 stickor

EDIT:
Okej, efter att ha kört alla mina stickor en och en i memtest och hittat att en var dålig så körde jag då ett kit, dvs två stickor, och det gick bra. Dock körde jag detta utan XMP profilen. Imorse aktiverade jag XMP och så drog jag igång ett till test medans jag började skriva denna tråd.
Det testet failade ganska så snabbt så jag har väl två frågor nu.

Köra utan XMP (native speed på 2133mhz mot 3200mhz) och köpa ett nytt kit, antingen samma som tidigare eller ett annat kit.
köpa fyra nya stickor för att kunna köra XMP... vad säger ni?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Corsair har rätt generösa garantier på sina minnen, kolla om du inte kan skicka tillbaka de dåliga och få ett nytt kit. Jag har gjort det tidigare och det var inga problem. (Inet)

De brukar vilja ha skärmdump från memtest och lite sånt också har jag för mig.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk

testa att ge minnena typ 0.01V extra spänning brukar kunna bli en gnutta spänningsfall när man har 4 minnen monterade och orsaka minnesfel utan att det är ett faktiskt hårdvarufel

och +0.01-0.02V extra är safe att mata på utan problem för att kompensera för spänningsfall.

kolla även om du har dubbla XMP profiler isf välj den långsammaste profilen

t.ex. jag har 2 kit stickor i min burk med olika minnesprofiler (2 kit ur samma serie bara olika revision).

XMP1 = 39,19,19,16
XMP2 = 39,20,20,16

så jag kör på XMP2 iom att det första kittet har snabbare timings så ska utan problem klara de marginellt långsammare i XMP2 medans det inte är garanterat att det långsammare faktiskt klarar de snabbare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Corsair har rätt generösa garantier på sina minnen, kolla om du inte kan skicka tillbaka de dåliga och få ett nytt kit. Jag har gjort det tidigare och det var inga problem. (Inet)

De brukar vilja ha skärmdump från memtest och lite sånt också har jag för mig.

Ska dubbelkolla detta, antar att jag måste leta fram kvitton som jag dessvärre inte har en aning om vart jag har.

Skrivet av Rouge of Darkness:

testa att ge minnena typ 0.01V extra spänning brukar kunna bli en gnutta spänningsfall när man har 4 minnen monterade och orsaka minnesfel utan att det är ett faktiskt hårdvarufel

och +0.01-0.02V extra är safe att mata på utan problem för att kompensera för spänningsfall.

kolla även om du har dubbla XMP profiler isf välj den långsammaste profilen

t.ex. jag har 2 kit stickor i min burk med olika minnesprofiler (2 kit ur samma serie bara olika revision).

XMP1 = 39,19,19,16
XMP2 = 39,20,20,16

så jag kör på XMP2 iom att det första kittet har snabbare timings så ska utan problem klara de marginellt långsammare i XMP2 medans det inte är garanterat att det långsammare faktiskt klarar de snabbare.

Men det ena minnet gav ju fel ifrån även när jag körde det ensamt.
Men ja, jag kanske kan testa iaf att ge extra spänning i det kit som fungerar i native speed men inte fungerar när jag kör xmp.
aldrig gjort sånt förut, men hur svårt kan det va

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av issue:

Ska dubbelkolla detta, antar att jag måste leta fram kvitton som jag dessvärre inte har en aning om vart jag har.

Men det ena minnet gav ju fel ifrån även när jag körde det ensamt.
Men ja, jag kanske kan testa iaf att ge extra spänning i det kit som fungerar i native speed men inte fungerar när jag kör xmp.
aldrig gjort sånt förut, men hur svårt kan det va

ja om stickan genererar massa fel ensam så är nog inte spänningsfall problemet utan då är nog stickan troligen trasig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows