Skrivet av vargaskri:
Jo OSCK filen till vant-w pushade jag till dem för några år sedan.
Ja det är därför jag hoppas du/jag/någon får upp bootloadern på GCNT-X så kan man köra vad man vill på den förhoppningsvis är det Mips arkitektur?
Jaha, dåså grymt. Sorry, jag har visst sovit bort ett dygn var vaken i 3 nästan 4 och tar ledigt från allt som finns och går in i en dvala och hinkar en massa kaffe. Blir sån när jag får en ny router som skall hackas för går jag och lägger mig då har jag fan glömt bort allt varrt jag var igår men nu är jag tillbaka i perfekt skick nu kan jag svara bättre vakna med denna tråden öppen haha. Bara skrev det då kan jag bli sån som förklarar allt i detalj men jag fattar om ingen förstår vad jag menar alltid, men den som vet vad jag menar kanske får ut något av det. Jag hatar sova då kan man inte hacka prylar så vill man dela med sig samtidigt så att alla som gör som jag skall kunna hjälps åt så visar det sig att man är ensam med att göra sånt här! Det är samma varje gång det är därför det blir lite mkt ibland som kanske andrainte hänger med på men det är allt så ontopic det bara går att bli, sorry.
Bootloadern går nog inte att låsa upp dock, du kan köra vad du vill ändå på en annan bank.
Jepp samma som förut. Kolla på GCNT-N så ser du, detta är typ samma fast med version GCNT-X[L av wifi för det är en XL variant
Nåväl mot routern. Låt mig försöka förklara hur dessa "nya" routrar fungerar en gång.
Vad routern inte kommer göra om den inte får synka och få internet är att den inte komma kunna hämta hem dom 5-10 filerna som varje ISP har för sin modell. Telia har dessa te.x:
Alltså, routrarna skickas ut som dom kommer in i princip det var som jag fick med i inlägget igår technicolor är en firma som bara matar ut routrar, operatören kommer att få sätta på den fjärde lappen på routern som följer med det följer med 3 som standard (jag menar lappen som inloggnings uppgifterna står på. Wifi lösn m.m under/på routern) det gör det alltid om det är en "splitter" ny router även på andra operatörers, man klistrar på lappen och skickar iväg den fjärde. Ibland kommer dom färdig paketerade till operatören.
Detta är vad routern hämtar och syncar och därifrån kommer loggan/css teman m.m. Detta är dom ända 5-10 filerna som routern skiljer sig mot andra med samma board resten är identiskt under skalet, allt annat på routern är detsamma som ja som sagt vilken operatör som helst fast nu har telia bara släppt en version av XL så därför är det ingen annan info som finns så vi får vara först med att komma på hur man gör så därför är det så mkt tid som läggs ner från mig iaf så alla kan få möjligheten att använda sin router som man vill. Det är en rättighet om man ÄGER routern som jag jag gör för telia varit snälla och låtit mig en köpa en efter en viss tid.. Tjatar man på telia så vill dom aldrig sälja sina routrar aldrig, men väntar man in tiden ett par månader så har ingen lyckats ändå då får man tillslut köpa den då tror dom att routrarna är säkra och att ingen kan komma in i dom. Då får man k öpa routern för 499kr eller 349kr.
Jag pratar ur egen erfarenhet nu sen kanske de är andra priser för andra.
Det finns därför 3 klistermärken med till routern, det finns heller ingen logga på routern bara klistermärken på baksidan. Den fjärde sitter på.
Detta sker första gången routern bootar. När dom har kört in routrarna så kommer version 2 och 3 av firmwaren vara på routern, då är routrarna sedan omöjliga att flasha om eller ta reda på den informationen som jag nu visar med vilka filer den hämtar från den servern dom ligger på. Så en begagnad router kommer inte hjälpa, man måste ha ett fösta exemplar. Men så småning om kankse man köpa en router och flasha om dom, där är vi inte ännu dock.
Vill man ha en router som är helt ren går det att köpa av Technicolor i vissa fall, då kan du lägga in din egen version från början (jag är bara ute efter att hitta vägar till root inte av routern) men för den som vill, går det att göra så.
Vill man komma undan så billigt som möjligt för att få ut en svinbra router av det så får man vänta, det är just därför jag inte går ut med allt som jag gjorde förr, man får vara med och hjälpa till isåfall. Men jag lyckades ju så vill man så går det själv. Det finns många fler BOARDS än dom som är offentliga där några köper in routrar från överallt i världen och hjälps åt för alla router modeller inte bara för sin egen ISP.. Den som gör det får naturligtvis vara med och ta del av förhandsversioner bl.a. Det är en "belöning" för en själv för att utvecklas eller vad man nu vill göra själv men inte för att få sälja billiga routrar för att köpa in svin billiga. Så gör många, tyvärr.
Telenor har väl en annan variant nu jag vet inget om Telenor förutom att den versionen du frågade om VANT-W (exakt den boartden) har en likadan setup men jag vet inte mer än så, det är inte i mitt intresse alls. Jag vet allt om telias typ men jag nog köpt in 20-25st routrar också men jag långt ifrån delat allt. Dom som har Telenor får hitta en som mig eller engagera sig för telenor lika mkt så kommer det att finnas lika mycket info om telenor routrar som för telias.
Det är upp till var och en. Jag gör detta för bl.a mig själv och för Telia och deras kunder för jag älskar Telia.
Telia har tyvärr stängt sitt egna forum. Därför är det så många som vänder sig hit om du kollar antal visningar av tråden så är den väldigt hög.
Egentligen borde denna tråden heta vad routern heter för att fler skall kunna hitta den men nu spelar det ingen roll då routern enbart finns hos telia så topic är perfekt för den marknadsförs som "Telia F1". Det är därför telia är så noga med att det är deras router och vill ha tillbkaka routrarna varje gång. För att kunna utveckla dom vidare, vissa skickas in och som du kan se så är det olika komponenter på routern som är "tomma" dom kan därför i vissa fall kunna omproduceras igen.
Bootloadern är densamma på alla.
Bättre än såhär kan jag nog inte förklöra det men så fungerar det ungefär på en stor firma som technicolor som har miljoner/miljarder kunder.
Det är en hobby för mig, jag älskar reverse engineering och hacka routrarna och det är kul att träffa andra likasinnade som jobbar på technicolor m.m sen kan jag hjälpa andra som frågar frågor i tråden osv osv osv. Det är inte för mig själv utan det är 100% hobby jag vill inte göra det så att andra kan hacka routrarna för att sedan kunna bygga botnets osv, verkligen inte jag vet mer idag en vad jag visste i början och jag har därför inte skapat en publik repo det gör jag när Telia anser det OK att det sker men om man har köpt en router och vill dela ideér och spenderar lika mkt tid som jag då har man ju samma hobby det finns det några fler som har då kan man ju naturligtvis höra av sig eller få hjälp för att komma vidare.
Tid för mig är vad pengar är värt för andra men är du engagerad för Telenor så kör på du hjälper ju tusentals andra Telenor kunder, jag är engagerad för alla oavsett modell för det är samma modeller det är det jag vill försöka säga därför kan jag hjälpa Telia kunder men även Telstrra kunder för det är samma under skalet.
Vi har alla olika anledningar till varför vi gör det som vi gör, du har din jag har min. Varför jag hackar routrar är för att I början gjorde jag det 100% förr jag inte har någon utbildning och ville ha en referens på Github för att visa vad jag kan te.x hade iingen tanke på att det skulle sprida sig så mycket då jag är 100% självlärd utan en ändaste utbildning men ja, det hade räckt med mycket mindre men det är så förbaskat kul med därför gör jag det på alla routrar.
Jag kan mer än dom på technicolor i vissa avdelningar därför använder jag min slogan: "Hack to learn not learn to hack". Men det är klart det går att få root.. Det finns säkert dom som kan låsa upp bootloadern, men att hitta det publikt ja det tror jag inte kommer ske, jag skulle inte vara den som la ut det iaf eller någon som jag känner heller, du får nog bara ett "no". Jag skall ta reda på hur man kan ändra kanal som någon frågade i tråden på wifit, det är mitt prio 1 just nu det vill jag också veta såklart eftersom jag inte vet det det är en utmaning att bara lösa det som "User" användare för dom har bytt från "Administrator" till "User".
Kollar man i cookies så är det inte någon ny priviligé eftersom att man är under "user_mode=admin" det är samma som web.user_modal.....role=admin som finns på tidigare routrar som är standard.
Hade det inte varit admin hade man ju undrat annars vad "Administrator" lösenordet är. Vi är olika som sagt, hade jag fått köpt en router för 50kr hade jag köpt den direkt, då kan jag utvecklas som person och bli ännu bättre för 50kr istället för 499kr. Hade jag fått en gratis så har jag en gratis utbildning, folk betalar ju tusentals kronor och tar lån och allt möjligt istället för att utbilda sig inom "embedded" men många vet väldigt lite tycker jag mot vad dom får. Nu har jag förklarat det för andra som undrar så därför blev det långt för jag vet att många vill låsa upp bootloadern, det går men kunskap krävs.
Vill man ha jobb inom branchen om det är därför man köper en så krävs det i alla länder i princip att man har något att visa upp på Github framförallt det är bara i sverige man inte behöver visa vad man kan så man köper grisen i säcken som företagare, därför är det ju uppenbart att sverige är ett u-land inom området och alla andra länder har gått ikapp.
Det är en stor fråga för mig, mycket större än alla andra som har en F1 router.. Handlar ju om jobb och grejjer, tänk ifall om man skulle lägga ut hur man låser upp en bootloader på ett stort seriöst forum som sweclockers och jag hänvisar till denna tråden exempelvis om dom frågar efter referenser då kommer man ju aldrig få jobb om man nu inte vill vara anonym men det vet jag ingen som vill som inte vill skada eller som inte arbetar inom området.
Ju mer du pushar/jobbar ju lättare har du att få superfina jobb om du älskar området lika mycket som jag så är det ett hett tips för detta området. Skulle någon skicka in en lapp på dens utbildning utan resultat så är det nog kört, på utbildningar gör man ofta presentationer osv i pdf filer så där kan man hitta en del eller så gör man en github helt enkelt. Det är upp till var och en, jag lyckades på mitt sätt men nu skall jag lära mig hur man byter wifi kanal så kan jag skicka in det till technicolor så kan dom skicka ut en uppgradering så kan användaren ovan snart göra det.
Kan du låsa upp bootloadern på en äldre tg version kan du nog låsa upp den på alla andra, det var det jag menade.
Vem tror ni det är som utvecklar technicolors routrar egentligen? Den som vet hur man kan "hacka" technicolors routrar i denna benämningen "hacker" den har nog ett rätt fett jobb på technicolor och ofta är dom från ..... frankrike, italien och kollar man på vart routrarna kommer ifrån? ... Ja... Frankrike....
Allt finns här:
https://github.com/hack-technicolor/hack-technicolor/
https://hack-technicolor.readthedocs.io/en/stable/QuickStart/
Du finns väl med här för telenor:
https://github.com/hack-technicolor/hack-technicolor/commits/...
Låsa upp bootloadern är för övrigt illegalt därför kommer du ej hitta det online btw.