Permalänk

Jättedålig wifi

Ny här på sidan och hoppas kunna få något som hjälper mig.

Har Ownit som bredbandsleverantör.
Har en 700 till 1000 lina, men får ut runt 700 via kabel direkt i vägguttaget.
Även mätt upp runt 700 med nätverkskabel direktkoppkad i routern.

Sedan spricker det rejält.
Mäter upp max 35 Mb/s över wifi på en relativt öppen sträcka av 6 meter.

Den datorn som får den hastigheten har ett nätverkskort med på 1 Gb.

Även en surfplatta som befinner sig i samma rum som routern, ca 2.5 meter ifrån routern får 75 Mb/s.

I min värld är det på tog för dåligt.

Köpte mesh noder och kopplade in igår. Har 3 stycken.
Med hjälp av dessa får jag stabilt 80 Mb/s på den stationära datorn med nätverkskort.

Min lägenhet är 78 kvm.

Ownit skyller på tillverkaren av mesh enheterna.
Jag hävdar att deras router suger, det är en Technicolor 799VAC Xtream.

Har ingen större lust att betala runt 2 pappför en ny router.

Har dock ej testat att koppla in mesh direkt i vägguttaget, då förlorar jag iofs tv.
Men får en indikation på om routern är så dålig som jag och många med mig trof.

Tacksam för kommentarer.

Permalänk
Medlem

Som du säger själv. Prova först att koppla mesh enheterna direkt i uttaget. Annars får du aldrig veta om det är dem eller Technicolor routern som är dålig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Jag hade riktigt värdelöst wifi själv, gick i funderingar på mesh, men fick rådet att införskaffa en accesspunkt istället, vilket gjorde en ENORMT STOR skillnad. Så hade jag varit dig så hade kollat efter en ubiquiti accesspunkt med wifi 6

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för wifi då?

Wifi 4, 5, 6?
Det begränsar den teoretiska hastigheten du kan få.

Du vill åtminstone ha Wifi 5 (5.Ghz bandet).
EDIT: Du kan behöva manuellt välja 5GHZ bandet. Samt vissa enheter fungerar bara med 2.4 GHZ - dessa kommer du inte få upp i några enorma hastigheter.

Sen en kontrollfråga:
Och när du mäter är det Mbit eller Mbyte? Skiljer ju 8 gånger i hastighet.
75 Mb/s = långsamt
75 MB/s = snabbt

Mät även hur många trådlösa nätverk du får kontakt med. De kan störa ditt trådlösa nät i värsta fall. Speciellt 2.4 Ghz anslutningar är känsliga för andra nät.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Testat det.

Skrivet av Fraggle1988:

Jag hade riktigt värdelöst wifi själv, gick i funderingar på mesh, men fick rådet att införskaffa en accesspunkt istället, vilket gjorde en ENORMT STOR skillnad. Så hade jag varit dig så hade kollat efter en ubiquiti accesspunkt med wifi 6

Tack för tipset.
Testat det, fick ingen högra hastighet, tyvärr.

Permalänk

Wifi 5

Skrivet av FX9:

Vad kör du för wifi då?

Wifi 4, 5, 6?
Det begränsar den teoretiska hastigheten du kan få.

Du vill åtminstone ha Wifi 5 (5.Ghz bandet).
EDIT: Du kan behöva manuellt välja 5GHZ bandet. Samt vissa enheter fungerar bara med 2.4 GHZ - dessa kommer du inte få upp i några enorma hastigheter.

Sen en kontrollfråga:
Och när du mäter är det Mbit eller Mbyte? Skiljer ju 8 gånger i hastighet.
75 Mb/s = långsamt
75 MB/s = snabbt

Mät även hur många trådlösa nätverk du får kontakt med. De kan störa ditt trådlösa nät i värsta fall. Speciellt 2.4 Ghz anslutningar är känsliga för andra nät.

Tack o bock för info.
Wifi 5
Mb/s är det jag mätt upp.
Har automatiskt val av 5 Ghz på min stationära burk.
Min och frugans mobiler väljer 2.4Ghz, så det är jag medveten om.

Sedan länge trött på Ownit som ISP.
Har betalat för en porsche i över ett år men fått en Volvo 142.
Skulle dock bara få 1 månads kompensation, trots att jag som sagt betalat vsrje månad i snart ett år utan att få rätt hastighet.
De bytte uttaget i väggen för tre veckor sedan det var dåligt.
De hävdar att det är bara 2 år garanti, jag har bott här i över 8 år.
Aldrig fått den infon.

Permalänk
Hedersmedlem

799VAC Xtream ska inte ha några problem att hantera 700-1000 Mbit via kabel, däremot är de inbyggda antennerna för trådlöst ganska usla. men de använder du ju inte om du har mesh.

Testa att koppla in din dator i routern med nätverkskabel istället. Får du inte bättre hastighet då felanmäler du till ownitköper du en ny router.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Låter lite som att du är uppkopplad på 2.4GHz bandet istället för 5GHz bandet. Kan ju vara att det är sämre nätverkskort i produkterna du testar också.

Inet erbjuder ju öppet köp i 30 dagar, så då kan du köpa hem router/accesspunkt eller nätverkskort och testa å sen lämna tillbaka om det inte hjälper.

Permalänk
Skrivet av Straffverket:

Tack för tipset.
Testat det, fick ingen högra hastighet, tyvärr.

Då är det isåfall en väldigt gammal och dålig AP du använt. Då du kopplar in den med en cat 5/6 kabel så skickar den ut den maximala hastighet den kan skicka ut av vad den får in.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Straffverket: Vad använder du för att göra mätningen?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Straffverket:

Wifi 5
Mb/s är det jag mätt upp.

Är du helt säker på att det är det enheterna ansluter med? Hade ett problem med en WiFi-router att enheter ofta valde 802.11a eller 802.11b istället för 802.11n.

Har du mesh-enheter skall du stänga av WiFi i routern och ansluta minst en mesh-enhet med kabel i routern.

Låter mer som dina egna prylar stör ut varandra/tvingar ner hastigheten i routern, typ om du har gamla prylar som använder 802.11b

Har du gjort en factory reset av routern? Kanske har någon inställning blivit knas.

Vilka mesh-enheter har du köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Låter lite som att du är uppkopplad på 2.4GHz bandet istället för 5GHz bandet. Kan ju vara att det är sämre nätverkskort i produkterna du testar också.

Inet erbjuder ju öppet köp i 30 dagar, så då kan du köpa hem router/accesspunkt eller nätverkskort och testa å sen lämna tillbaka om det inte hjälper.

Detta är inte juste mot Inet eller andra kunder på Inet, enormt egoistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Detta är inte juste mot Inet eller andra kunder på Inet, enormt egoistiskt.

Äh vadå, ser det inte som egoistiskt, det är köp som kan fungera för kund och då behöver hen ju inte lämna tillbaka något heller. Produkten som kund annars returnerar säljs som begagnad till någon som vill köpa den något rabatterat. Logistiken finns där oavsett.

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Har ett precis nytt 1 Gb ethernet kort i datorn.
För övrigt byggde jag ihop datorn för mindre än en månad sedan, så det är inte problemet.
Tack ändå.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Är du helt säker på att det är det enheterna ansluter med? Hade ett problem med en WiFi-router att enheter ofta valde 802.11a eller 802.11b istället för 802.11n.

Har du mesh-enheter skall du stänga av WiFi i routern och ansluta minst en mesh-enhet med kabel i routern.

Låter mer som dina egna prylar stör ut varandra/tvingar ner hastigheten i routern, typ om du har gamla prylar som använder 802.11b

Har du gjort en factory reset av routern? Kanske har någon inställning blivit knas.

Hej och tack för tips och råd.
Jag är ansluten med wifi 5 802.11.ac enligt det jag kan se i min dator.
Har gjort reset av routern.
Också nu testat att koppla mesh direkt i uttaget.
Det funkar tillfredsställande.
Tror därför routern är problemet.

Köpte jensen omni lite mesh.
Länkhastighet enligt datorn är 433 Mbps
Nätverkskanal 40 om det har nån betydelse.
Nätverksband 5 Ghz

Är dock inte gjord av pengar ( tyvärr)
Och är lite rudis på nätverk.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Hej och tack för tips och råd.
Jag är ansluten med wifi 5 802.11.ac enligt det jag kan se i min dator.
Har gjort reset av routern.
Också nu testat att koppla mesh direkt i uttaget.
Det funkar tillfredsställande.
Tror därför routern är problemet.

Köpte jensen omni lite mesh.
Länkhastighet enligt datorn är 433 Mbps
Nätverkskanal 40 om det har nån betydelse.
Nätverksband 5 Ghz

Är dock inte gjord av pengar ( tyvärr)
Och är lite rudis på nätverk.

Permalänk
Medlem

Om du kan placera en router hyfsat centralt i lägenheten för bra täckning på wifiet, så kommer en ensam router av bra fabrikat klassa ut dina meshar. Den kommer även ge dig bättre stabilitet, responstid och hastighet för samma pengar som ditt mesh system har kostat. skrota mesh systemet och den medföljande routern (om du kan lämna tillbaka mesh grejorna)

Alternativ 2 är att fortsätta använda den medföljande routern, men stäng av Wifiet i routern och köra wifiet via Ubiquiti UniFi 6 Lite.

skulle tro till 99% chans att det är ditt mesh system och gratis routern som är boven.

Permalänk
Skrivet av dksomese:

Om du kan placera en router hyfsat centralt i lägenheten för bra täckning på wifiet, så kommer en ensam router av bra fabrikat klassa ut dina meshar. Den kommer även ge dig bättre stabilitet, responstid och hastighet för samma pengar som ditt mesh system har kostat. skrota mesh systemet och den medföljande routern (om du kan lämna tillbaka mesh grejorna)

Alternativ 2 är att fortsätta använda den medföljande routern, men stäng av Wifiet i routern och köra wifiet via Ubiquiti UniFi 6 Lite.

skulle tro till 99% chans att det är ditt mesh system och gratis routern som är boven.

Tack o bock.
Mesh kommer att lämnas tillbaka imorgon.
Inhandlade en ny router från Asus.
Med enbart den installerad och med exakt samma kablar och inställningar samt avstånd plus att det streamades film samtidigt som jag mätte min hastighet på nätet, så kom jag upp i 150 Mb/s med den nya routern jämfört med Ownits, som dock ej är gratis. Med Ownits kom jag upp i 35 Mb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Straffverket:

Tack o bock.
Mesh kommer att lämnas tillbaka imorgon.
Inhandlade en ny router från Asus.
Med enbart den installerad och med exakt samma kablar och inställningar samt avstånd plus att det streamades film samtidigt som jag mätte min hastighet på nätet, så kom jag upp i 150 Mb/s med den nya routern jämfört med Ownits, som dock ej är gratis. Med Ownits kom jag upp i 35 Mb/s

Vad var det för Mesh du hade som du ska lämna tillbaka?

Och vad var det för Asus router du köpte nu?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Vad var det för Mesh du hade som du ska lämna tillbaka?

Och vad var det för Asus router du köpte nu?

Hej igen.
Mesh är jensen omni lite
Routern är en Asus RY-AX55

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Straffverket:

Har ett precis nytt 1 Gb ethernet kort i datorn.
För övrigt byggde jag ihop datorn för mindre än en månad sedan, så det är inte problemet.
Tack ändå.

Ethernet-kortet hjälper förstås inte det trådlösa dock.

Nu var det länge sedan jag hade en Technicolor, det var när jag hade Comhem för typ tio år sedan, men den var riktigt kass framför allt på det trådlösa. Jag lyckades få Comhem att brygga den så jag kunde koppla in min egen router efter den liksom, och efter det snurrade allt på bra, sen bytte jag till Bahnhof och slapp använda någon påtvingad utrustning (well, mer än fiberkonverterare/mediabox), vilket var väldigt trevligt.

Där jag har haft problem däremot är med trådlösa USB-nätverkskort. Jag har testat ett antal olika, allt ifrån billiga från Amazon för en hundralapp eller två till Asus-kort för sådär 800 och liknande och de fallerar alltid för eller senare, börjar strula eller ger låg hastighet. Sen bytte jag till ett internt kort på ena datorn, och en "WiFi-extender" som dock bara agerar som en brygga från WiFi till ethernet på den andra stationära, sen dess inga som helst problem.

Så om jag vore dig hade jag kollat på vilka nätverkskort som sitter i mina enheter, att de klarar minst samma hastighet som ditt WiFi och ifall de är USB så hade jag nog försökt byta till något annat. Sen den påtvingade routern och kopplingen till mesh-enheterna, du bör koppla åtminstone en av dem med kabel till routern och om möjligt stänga av routerns WiFi och helt enkelt använda den så lite som möjligt. Om det inte är problemet så kan det vara något i konfigurationen av nätet eller mesh-enheterna, kanske att kanalen de använder för sin backbone är full med trafik, eller kanalen du kör ditt nät på, eller så kanske mesh-enheterna inte har ett separat nät för sin kommunikation vilket begränsar den teoretiska hastigheten till max hälften förstås. Enklaste sättet att kolla vilka kanaler som är bäst är att använda någon WiFi-analys-app på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Straffverket:

Hej igen.
Mesh är jensen omni lite

Om du vill få upp hastigheten måste du öka kanalbredden. Men om du har många wifi nät omkring dig, kan hastigheten istället sjunka.
Testa att höja till 160 MHz på 5 GHz nätet och testa alla enheter.
Funkar det dåligt, sänk till 80 MHz och testa igen.

150 Mbit/s på det trådlösa låter riktigt lågt, oavsett router.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Straffverket:

Hej igen.
Mesh är jensen omni lite

Ok, Asus RT-AX55 antar jag att du menar 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av snajk:

Ethernet-kortet hjälper förstås inte det trådlösa dock.

Nu var det länge sedan jag hade en Technicolor, det var när jag hade Comhem för typ tio år sedan, men den var riktigt kass framför allt på det trådlösa. Jag lyckades få Comhem att brygga den så jag kunde koppla in min egen router efter den liksom, och efter det snurrade allt på bra, sen bytte jag till Bahnhof och slapp använda någon påtvingad utrustning (well, mer än fiberkonverterare/mediabox), vilket var väldigt trevligt.

Där jag har haft problem däremot är med trådlösa USB-nätverkskort. Jag har testat ett antal olika, allt ifrån billiga från Amazon för en hundralapp eller två till Asus-kort för sådär 800 och liknande och de fallerar alltid för eller senare, börjar strula eller ger låg hastighet. Sen bytte jag till ett internt kort på ena datorn, och en "WiFi-extender" som dock bara agerar som en brygga från WiFi till ethernet på den andra stationära, sen dess inga som helst problem.

Så om jag vore dig hade jag kollat på vilka nätverkskort som sitter i mina enheter, att de klarar minst samma hastighet som ditt WiFi och ifall de är USB så hade jag nog försökt byta till något annat. Sen den påtvingade routern och kopplingen till mesh-enheterna, du bör koppla åtminstone en av dem med kabel till routern och om möjligt stänga av routerns WiFi och helt enkelt använda den så lite som möjligt. Om det inte är problemet så kan det vara något i konfigurationen av nätet eller mesh-enheterna, kanske att kanalen de använder för sin backbone är full med trafik, eller kanalen du kör ditt nät på, eller så kanske mesh-enheterna inte har ett separat nät för sin kommunikation vilket begränsar den teoretiska hastigheten till max hälften förstås. Enklaste sättet att kolla vilka kanaler som är bäst är att använda någon WiFi-analys-app på telefonen.

Tack för info.

Detta är det moderkort jag har i min dator.
Jag kan ju ha fel, men fattar det som om det är den antennen som medföljer TUF GAMING A520M-PLUS WIFI som tar upp wifi signalen.

Hur ska jag annars göra med eventuella inställningar.

Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Straffverket:

Tack för info.

Detta är det moderkort jag har i min dator.
Jag kan ju ha fel, men fattar det som om det är den antennen som medföljer TUF GAMING A520M-PLUS WIFI som tar upp wifi signalen.

Hur ska jag annars göra med eventuella inställningar.

Tacksam för svar.

Jo ok, du har ett inbyggt kort och då lär du inte ha problem på grund av instabilitet. Däremot är det ju bara 1x1-antenn på det vilket begränsar hastigheten något, till 450 Mbit enligt Asus, vilket ju stämmer rätt bra med länkhastigheten på 433. Är du säker på att du inte blandar ihop Mb megabit, med MB megabyte? 433 Mb är ju ungefär 54 MB.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo ok, du har ett inbyggt kort och då lär du inte ha problem på grund av instabilitet. Däremot är det ju bara 1x1-antenn på det vilket begränsar hastigheten något, till 450 Mbit enligt Asus, vilket ju stämmer rätt bra med länkhastigheten på 433. Är du säker på att du inte blandar ihop Mb megabit, med MB megabyte? 433 Mb är ju ungefär 54 MB.

Hejsan igen.
Alla mätvärden är i Mb/s
Vilket jag kollat.
Som sagt ska flytta routern mer centralt i lgh och kommer då närmare datorn.
Behöver då bara köpa en cirka 3 meter längre nätverkskabel än vad jag har nu samt att signalen slipper en 45 graders "sväng"

Annars öppen planlösning.
Behöver iofs inte 450 i download, men kan vara trevligt då jag ibland laddar ner stora filer.

Streaming i 8K funkar enligt testerna.

Har även förlängt sladden till antennen för att kunna placera den bättre