Är det värt och utb. sig till cert. programmerare via Utb Nord?

Permalänk
Medlem

Är det värt och utb. sig till cert. programmerare via Utb Nord?

Tjena,
Jag har fått möjligheten och börja studera på Utb. Nord till cert. programmerare. På länken hittar ni bilden för innehållet av kursen [url="https://www.bildtagg.se/bild/rd0soa5nww757vemozfdm"].

Min fråga är då, är det värt och studera? 1 år kommer det att ta, men räknas man som programmerare? Enligt utb. får jag certifieringar som gör mig till en programmerare. Det som skiljer utb. med en universitets utb. är att man lär sig endast programmering och inget annat såsom matte, sv, eng etc. Hur ser arbetsmöjligheterna ut och kommer jag att klassas som en "äkta" programmerare? Är rädd för att utb 1 år och komma ut till arbetslivet utan att klassas som en programmerare och kastat bort ett helt år. Visst man lär sig säkert något eftervägen men på vilken bekostnad...

Kom gärna med era synpunkter och erfarenhet. Skulle uppskatta verkligen från att höra från den breda massan som är i branschen.
Tack!

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag i specifikt programmerar branschen.
Men jag klarar en programmerare som en som programmerar, punkt.

Beroende på vad du programmerar så behöver man en del matte och möjligen en del digitalteknik.
Certifiering är aldrig en nackdel, men de viktiga är att du kan visa vad du kan göra. (Certifieringen visar att du har en grund)

Du ska nog mer tänka, känner du att du kommer få ut något från utbildningen? Har du möjligheten/disciplin att lära dig samma sak på kortare tid själv, då ger skolan inte mycket fördelar.
Dock får du även kontakter via skolan, någon som kan rekommendera dig eller vice versa om någon får jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Nu är inte jag i specifikt programmerar branschen.
Men jag klarar en programmerare som en som programmerar, punkt.

Beroende på vad du programmerar så behöver man en del matte och möjligen en del digitalteknik.
Certifiering är aldrig en nackdel, men de viktiga är att du kan visa vad du kan göra. (Certifieringen visar att du har en grund)

Du ska nog mer tänka, känner du att du kommer få ut något från utbildningen? Har du möjligheten/disciplin att lära dig samma sak på kortare tid själv, då ger skolan inte mycket fördelar.
Dock får du även kontakter via skolan, någon som kan rekommendera dig eller vice versa om någon får jobb.

Tänker att det jag får ut från utb. är väll certifieringarna sedan hoppas jag att jag lär mig något vilket jag tror. Men frågan är om man kommer att bli accepterad. Det är den frågan jag inte kan besvara. Jag har pratat med skolan och de har en kötid. Under väntan har jag sagt att jag vill studera på egenhand så man kommer lite längre fram i utb. Det är långa kötider och många intresserad. Skolan har ett kontaktnät när det kommer till arbetslivet, men som sagt är lite skeptisk om acceptansen inom yrket då. Skolan menar att när man är färdig med utb. räknas man som Junior systemutvecklare och får lön efter det. Kommer man verkligen räknas som det trots ingen utb genom högskola?

Permalänk
Medlem

Ja, programmerare är ett av flera it jobb du kan få utan utbildning.
Bara du kan visa på erfarenhet på annat håll.
Dock är alla företag(rekryterare) olika och värderar saker olika, så som högskola.

Sen beror det även på VAD du ska programmera, har du inte matematiken så blir det väldigt svårt att göra vissa typer av uppgifter.

Du KAN gå en kurs för Java på någon månad (vecka?) och bli junior systemutvecklare. (Med betoning på KAN)
Men beror även på vilka jobb du vill söka sig till.

Är ganska allmänt, men hoppas det ger dig något.
Får se om någon som jobbar med programmering ger sin åsikt.

Permalänk
Medlem

utbnord.se ger ett rätt märkligt intryck. Inte några formella examen. Inte studiemedelsberättigande. Kontinuerlig antagning, så kurserna måste vara rätt speciella. Kostar antagligen pengar, men inga priser anges.

Det blir ett rätt långt eller ansträngande arbetsår om man summerar timmarna på din skärmdump. Ett arbetsår brukar vara precis över 2000 timmar.

Varför skärmdump? Det är lättare att ha en åsikt om certifieringarna om du länkar till dem i stället. Alla punkterna i listan verkar inte bygga på certifieringar, så vad kommer de innebära i praktiken?

Det finns en del i det där som indikerar att man faktiskt skulle kunna något efter att man gått igenom utbildningen, men slutklämmen med Power Platform är jag skeptisk till, jag har inte fått intrycket att det är speciellt efterfrågat. Och för mig som inte vet något om utb nord sedan innan så ger inte hemsidan ett intryck av att vara en seriös anordnare av utbildning.

Är det värt det? Tja, vad kostar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

utbnord.se ger ett rätt märkligt intryck. Inte några formella examen. Inte studiemedelsberättigande. Kontinuerlig antagning, så kurserna måste vara rätt speciella. Kostar antagligen pengar, men inga priser anges.

Det blir ett rätt långt eller ansträngande arbetsår om man summerar timmarna på din skärmdump. Ett arbetsår brukar vara precis över 2000 timmar.

Varför skärmdump? Det är lättare att ha en åsikt om certifieringarna om du länkar till dem i stället. Alla punkterna i listan verkar inte bygga på certifieringar, så vad kommer de innebära i praktiken?

Det finns en del i det där som indikerar att man faktiskt skulle kunna något efter att man gått igenom utbildningen, men slutklämmen med Power Platform är jag skeptisk till, jag har inte fått intrycket att det är speciellt efterfrågat. Och för mig som inte vet något om utb nord sedan innan så ger inte hemsidan ett intryck av att vara en seriös anordnare av utbildning.

Är det värt det? Tja, vad kostar det?

Ja alltså jag pröjsar inte för utb. det är AF. Så det är ju ett plus. De menar att man får en diplom/ intyg som skulle kunna påvisa att man är i någon form programmera. Sen har de praktik i slutet av kursen hos någon IT företag som de anordnar. Kursen är byggd endast efter engelska språket och lärarna gör inte så mycket mer än att vara där och visa youtubeklipp det är den inblicken jag har fått iaf. De hjälper vid behov men man ska göra det mesta på egenhand. Utb. går att få distans om lärarna samtycker till det.
Du börjar typ kl 8 har jag för mig slutar 4 ish. Långa dagar. De menar att det kommer bli en massa programmering och det är det enda de garanterar. Jag har räknat ihop antal timmarna till 2764 timmar. Man behöver inte heller göra allt enligt plan man kan hoppa över det man tycker är lite nonsens inte allt men visssa saker. På deras hemsida finns inte mycket information och gå på länkar hittar ni här ->https://utbnord.se/vara-utbildningar/typer-av-utbildningar/yrkesutbildning/83--nordisk-certifierad-programmerare

Men du menar iaf att utbildningens innehål ser lovande ut om vi bortser från Power Platformen?

Permalänk

Från sidan:
https://utbnord.se/vara-utbildningar/typer-av-utbildningar/yr...

Längst ner står:

Citat:

IT-kompetens är en färskvara.

Och sedan under:

Citat:

FÖRKUNSKAPER
Det är en fördel om du har förkunskaper minst datakörkort eller motsvarande.

Tror de det är år 1996, vem f-n pratar om datakörkort idag?

Nå man lär sig säkert saker på utbildningen, men jag hade gått en helt vanlig utbildning av hur många olika orsaker som helst.

En frågan är försörjning under tiden? Det förvånar mig inte alls om arbetsförmedlingen/försäkringskassan är så korkad så de står för detta, när det finns motsvarande utbildningar att läsa med csn där en stor del är lån. Då kan utbildningen vara smart för att vi har en korkad arbetsförmedlingen.

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen valt en YH-utbildning alla dagar i veckan. De är ungefär lika långa, CSN-berättigande och framförallt så vet branschen vad det är! "Certifierad programmerare" är bara ett hittepåord de själva skapat.

Men om valet står mellan detta och inte alls så kommer du ju garanterat att lära dig programmera om du sitter 2000 timmar på ett år. Och det är aldrig fel, vare sig du får jobb eller inte

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Från sidan:
https://utbnord.se/vara-utbildningar/typer-av-utbildningar/yr...

Längst ner står:
Och sedan under:
Tror de det är år 1996, vem f-n pratar om datakörkort idag?

Nå man lär sig säkert saker på utbildningen, men jag hade gått en helt vanlig utbildning av hur många olika orsaker som helst.

En frågan är försörjning under tiden? Det förvånar mig inte alls om arbetsförmedlingen/försäkringskassan är så korkad så de står för detta, när det finns motsvarande utbildningar att läsa med csn där en stor del är lån. Då kan utbildningen vara smart för att vi har en korkad arbetsförmedlingen.

Haha,
Du får aktivitetersättning eller nåt sånt. CSN får man inte, tycker att det är skumt det med... Men staten pröjsar och godkänner... Man kan inte ens delta i utb utanför AF. Det är AF som har hand om utb med Utb. Nord. Så en "vanlig" person kan inte ansöka och betala för sig själv och gå på den utb.

Skrivet av talonmas:

Jag hade personligen valt en YH-utbildning alla dagar i veckan. De är ungefär lika långa, CSN-berättigande och framförallt så vet branschen vad det är! "Certifierad programmerare" är bara ett hittepåord de själva skapat.

Men om valet står mellan detta och inte alls så kommer du ju garanterat att lära dig programmera om du sitter 2000 timmar på ett år. Och det är aldrig fel, vare sig du får jobb eller inte

Jag har kvar min matte från gymnasiet och sv3 annars är jag i princip klar och skulle kunna studera vidare. Men nu när jag har fått den möjligheten att studera hos dessa nissar ett år så känns det lite mer enkelt. Men enkelt är ju inte alltid bra. Det är därför jag känner en oro kring vad utb. skulle kunna ge mig. Det är just nu jag har lust också annars kör eget så nu när man har tid kan man gå utb. men frågan som sagt kommer man att komma i mål och kunna jobba som programmerare. Grundidéen är ju att jobba några år och lära sig branschen sen får man se vart livet tar en..

Permalänk
Medlem

Jobbar åt arbetsgivare som anställt 3 programmerare som utbildat sig via utbildning nord. Anställda mer eller mindre direkt efter dom gått klart utbildningen. I slutändan så handlar det om ditt intresse och utvecklingspotential. Brinner du för programmering så kommer du inte ha några problem att få jobb då det råder stor brist på utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Jobbar åt arbetsgivare som anställt 3 programmerare som utbildat sig via utbildning nord. Anställda mer eller mindre direkt efter dom gått klart utbildningen. I slutändan så handlar det om ditt intresse och utvecklingspotential. Brinner du för programmering så kommer du inte ha några problem att få jobb då det råder stor brist på utvecklare.

Håller med vad IMPANI säger. Se det som en kickstart in i yrket. Har du intresse och driv är utbildningen katalysatorn för dig att vilja bli bättre. Du blir aldrig färdig programmerare, det är så mycket som ändras så du måste ha ett driv att vilja se nästa och nästa och nästa metod, teknologi, chefs vision yada yada. Varje kodrad som skrivs ges nya insikter om hur det du utvecklar kan bli ännu bättre.

Intresse, utvecklingspotential och humor är det som krävs att jobba med mig i våra team! Problemet brukar bli att komma runt HR. Men kommer man in på ett konsultföretag, blir insåld av en säljare med bra nätverk så brukar resten ordna sig. (tips från coachen!)

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera alla här angående skolan och har lite funderingar.
Har varit i skolan nu i 5 månader. Lärt mig faktiskt en hel del gjort klart följande kursen:
Git
SQL
HTMl
CSS
Bootstrap
Javascript
Börjat förstå det fundamentala men en j#vla massa som man måste komma ihåg och måste söka kontinuerligt. Lärarna vill att vi googlar eller använder chatGPT som de anser är framtiden. Mycket självstudier, i princip bara självstudier.
Har c# och Asp.NET kvar av de ordinära kurserna, ska även plugga Python och c++ som programmeringsspråk därefter börjar certifikaten. Förväntas bli klar först nästa år, då har jag studerat i 1.5 år samt tagit AZ204, MS900 etc. Men frågan är vart ska man börja jobba? Lärarna vill att jag ska redan nu börja med att söka jobb men har fått svar från arbetsgivarna att det är en bit kvar av min utbildning. Sedan har jag fått självklart några raka nej. Hur ska man starta karriären? Många verkar inte vilja anställa en grön systemutvecklare. Tänkt att jag ska börja söka som trainee, har ni nån rekommendation eller något jag ska tänka på? Hur går tankarna? Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Personligen så ser inte jag att en ettårig utbildning skulle kunna ge dig tillräcklig kunskap för att göra dig konkurrenskraftig och min erfarenhet är att många företag efterfrågar ingenjörer. Jag brukar höja på ögonbrynet över utbildningar som pratar om certifikat. Jag och mina medarbetare brukar skämta om certifikat och skriva ut certifikat till varandra som ett skämt för namnsdagar osv :P.

Det tåls att nämna att branschen brukar framförallt titta på din utbildning i början av din karriär dvs med en ettårig utbildning så kommer du troligen uppleva de som svårast att hitta jobb de fem första åren och du kommer troligen få en märkbart lägre lön än dina kollegor. Detta säger jag baserat på egen erfarenhet eftersom jag är högskoleingenjör (treårig utbildning). Jag hade relativt lätt att få jobb(fanns fortfarande ett hårt krav på ingenjörsutbildning) men fick brottas med lägre lön i 3-5 år i jämförelse med kollegorna som var civilingenjörer. Idag 11 år senare så verkar(ingen nämner det iaf) det inte som att någon bryr sig om min utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Personligen så ser inte jag att en ettårig utbildning skulle kunna ge dig tillräcklig kunskap för att göra dig konkurrenskraftig och min erfarenhet är att många företag efterfrågar ingenjörer. Jag brukar höja på ögonbrynet över utbildningar som pratar om certifikat. Jag och mina medarbetare brukar skämta om certifikat och skriva ut certifikat till varandra som ett skämt för namnsdagar osv :P.

Det tåls att nämna att branschen brukar framförallt titta på din utbildning i början av din karriär dvs med en ettårig utbildning så kommer du troligen uppleva de som svårast att hitta jobb de fem första åren och du kommer troligen få en märkbart lägre lön än dina kollegor. Detta säger jag baserat på egen erfarenhet eftersom jag är högskoleingenjör (treårig utbildning). Jag hade relativt lätt att få jobb(fanns fortfarande ett hårt krav på ingenjörsutbildning) men fick brottas med lägre lön i 3-5 år i jämförelse med kollegorna som var civilingenjörer. Idag 11 år senare så verkar(ingen nämner det iaf) det inte som att någon bryr sig om min utbildning.

Sätter man nån värde i vad ens github repository innehåller? Tycker ju att all det arbet jag har gjort och skapat borde vägas in. Sen är det väl inga otroligt avancerade applikationer jag bygger, men är något ändå. Att lönen blir lite sämre är jag med på får jobba upp mig helt enkelt så länge nån anlitar mig. Sen har jag inte kontaktat otroligt många företag bara i orten jag helst vill arbeta på vilket är rätt så litet men växer. Utbildningen är på 78 veckor totalt och jag har möjlighet för att kunna påverka innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av How:

Sätter man nån värde i hur ens github repository innehåller? Tycker ju att all den arbeten jag har gjort och skapat borde vägas in. Sen är det väl inga otroligt avancerade applikationer jag bygger men är något ändå. Att lönen blir lite sämre är jag med på får jobba upp mig helt enkelt så länge nån anlitar mig. Sen har jag inte kontakt otroligt många företag bara i orten jag helst vill arbeta på vilket är rätt så litet men växer. Utbildningen är på 78 veckor totalt och jag har möjlighet och kunna påverka innehållet.

Github-profil kan spela roll men det är upp till den som rekryterar. Jag brukar kolla på det men andra inte. Jag kan dock inte tala för hela marknaden där är ju ett ökande behov av utvecklare så det kanske fungerar med kortare utbildning.

Permalänk
Medlem

Spontant är cert till för säkerhet och AWS eller dylikt.
Verkar bara vara en marknadsförings grej, om du nu ska bli programmerare är det att programmera som är viktigt (inte hur du gör det) och kunna arbetssöka klokt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Spontant är cert till för säkerhet och AWS eller dylikt.
Verkar bara vara en marknadsförings grej, om du nu ska bli programmerare är det att programmera som är viktigt (inte hur du gör det) och kunna arbetssöka klokt.

Säkert. Hos Sogetis traineeprogram ska man exempelvis ta AZ204 för att kunna fortsätta vidare. Vilket vi tar redan i skolan. Men vi får se...