Server för lagring av diverse prylar samt agera plexserver

Permalänk
Medlem

Server för lagring av diverse prylar samt agera plexserver

Hejsan!

Är just nu i planeringsstadiet för att fixa en server för lagring av diverse filer samt så ska den agera plexserver.
Börjar bli lite trött på att behöva ha speldatorn igång för att kunna streama lite olika saker. Så skulle vilja ha något som kan vara igång 24/7

Vad bör man gå efter?
Streamingen kommer ske i hushållet, så det kommer högst troligt inte bli något streaming utifrån.

/Jesper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Hejsan!

Är just nu i planeringsstadiet för att fixa en server för lagring av diverse filer samt så ska den agera plexserver.
Börjar bli lite trött på att behöva ha speldatorn igång för att kunna streama lite olika saker. Så skulle vilja ha något som kan vara igång 24/7

Vad bör man gå efter?
Streamingen kommer ske i hushållet, så det kommer högst troligt inte bli något streaming utifrån.

/Jesper

du skulle kunna köra på en vanlig nas med behoven du skriver.
personligen gillar jag thecus då dom varit ruskigt stabila över lång tid för mig. deras plugin uppdateras tyvärr inte jätte ofta men det finns en 3part som gör detta om man använder hans "prime tjänst för en lägre summa)
om du ska bygga en egen server skulle jag valt tex supermicro moderkort med ipmi funktion, det gör allt så mycket smidigare när man ska installera och styra servern när den är avstängd.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Sötast

I princip vad som helst på planeten kan numera transcoda åtminstone en 1080P stream i plex.
Att nätverkslagra kräver ännu mindre.

Hade satsat på något med låg strömförbrukning om inga andra behov finns, går att komma lätt undan jättebilligt.
T.ex en beggad workstation eller liknande för någon tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

du skulle kunna köra på en vanlig nas med behoven du skriver.
personligen gillar jag thecus då dom varit ruskigt stabila över lång tid för mig. deras plugin uppdateras tyvärr inte jätte ofta men det finns en 3part som gör detta om man använder hans "prime tjänst för en lägre summa)
om du ska bygga en egen server skulle jag valt tex supermicro moderkort med ipmi funktion, det gör allt så mycket smidigare när man ska installera och styra servern när den är avstängd.

Skrivet av Allexz:

I princip vad som helst på planeten kan numera transcoda åtminstone en 1080P stream i plex.
Att nätverkslagra kräver ännu mindre.

Hade satsat på något med låg strömförbrukning om inga andra behov finns, går att komma lätt undan jättebilligt.
T.ex en beggad workstation eller liknande för någon tusenlapp.

Jag har en burk som jag köpte från IO när de sålde ut sina gamla datorer.
Sitter en I5 6500, 8 eller 16gb ram, 1060grafikkort. Tror ni detta bör duga?
Har inte fått tummen ur röven än för att testa med den bara, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Ska den bara agera filserver och plex-server så kommer den givetvis vara tillräckligt, mycket mer än tillräckligt.
Men du beskriver ju inte mer utförligt dina/era användningsmönster så kan vara svårt att ge ett mer specifikt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Ska den bara agera filserver och plex-server så kommer den givetvis vara tillräckligt, mycket mer än tillräckligt.
Men du beskriver ju inte mer utförligt dina/era användningsmönster så kan vara svårt att ge ett mer specifikt svar.

Det går nog inte beskriva det mer utförligt än så egentligen.
Tanken är att enbart spara filer som är "viktiga" att ha, men man vill inte ha det liggandes på sin egna "speldator", onödig plats, även om det inte är ett större problem idag.

Plex är tanken att den ska kunna streama ut minst 1080p till TV-apparater i hushållet, både film och serier, givetvis ska dessa serier och filmer lagras på den datorn.

Vill ju givetvis ha något smidigt, så det är väl egentligen denna väg jag bör gå. Ska bara komma fram till vad man bör köra för OS.
Har kikat lite på OMV(OpenMediaVault), men inte tillräckligt för att känna mig helt säker på att just välja det..
Eller bör man t.o.m. köra en vanlig windows installation?

Permalänk
Medlem

Jag kör truenas scale på en gammal dator xeon Socket1155 nåt med 6 kärnor 65 watt funkar ypperligt för mig med 2 ssd operativ & mekaniska diskar som hd pool

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Det går nog inte beskriva det mer utförligt än så egentligen.
Tanken är att enbart spara filer som är "viktiga" att ha, men man vill inte ha det liggandes på sin egna "speldator", onödig plats, även om det inte är ett större problem idag.

Plex är tanken att den ska kunna streama ut minst 1080p till TV-apparater i hushållet, både film och serier, givetvis ska dessa serier och filmer lagras på den datorn.

Vill ju givetvis ha något smidigt, så det är väl egentligen denna väg jag bör gå. Ska bara komma fram till vad man bör köra för OS.
Har kikat lite på OMV(OpenMediaVault), men inte tillräckligt för att känna mig helt säker på att just välja det..
Eller bör man t.o.m. köra en vanlig windows installation?

Hur många diskar pratar vi om?
Hur mycket lagring behöver du?
Vill du utöka med mer utrymme i framtiden?
Hur ser din kunskap ut om att konfigurerar servrar?
Hur bekväm är du med linux?
Vilken nivå av support önskar du?
Hur mycket vill du hålla på att pula runt med servern?

Det är bara några frågeställningar som du bör fråga dig själv och helst svara på.
Försök att beskriva mer utförligt när du frågor sådana öppna frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Jag kör truenas scale på en gammal dator xeon Socket1155 nåt med 6 kärnor 65 watt funkar ypperligt för mig med 2 ssd operativ & mekaniska diskar som hd pool

Kör du denna burk även som plexserver?

Skrivet av nikwad:

Hur många diskar pratar vi om?
Hur mycket lagring behöver du?
Vill du utöka med mer utrymme i framtiden?
Hur ser din kunskap ut om att konfigurerar servrar?
Hur bekväm är du med linux?
Vilken nivå av support önskar du?
Hur mycket vill du hålla på att pula runt med servern?

Det är bara några frågeställningar som du bör fråga dig själv och helst svara på.
Försök att beskriva mer utförligt när du frågor sådana öppna frågor.

Antalet diskar är väl 2-3st, men möjlighet till at utöka i framtiden om det skulle behövas. Men troligtvis kommer saker att plockas bort när det inte används mer. Så 2-3st hårddiskar på 2TB var lär nog räcka. Men ja, möjligheten att utöka är ju att framtidssäkra lite..

4-6TB är tanken att starta med iallafall.

Min kunskap om att konfigurera servrar ser väl något svagt ut, men jag är snabblärd och tycker det är kul att hålla på o pula runt!

Linux är något jag pillat med en hel del i livet, så "bekväm" är väl mer rätt ord kanske

Nivå av support, så pass mycket som möjligt när problemen väl uppstår, så möjligheten att googla på problemen finns

Permalänk
Medlem

Hemmaservrar börjar kännas himla omodernt kan jag tycka men självklart bra för konspirationsteoretiker ("ingen ska få se mitt data") och/eller entusiaster.

En fördel är så klart att man lär sig jäkligt mycket på att hålla på att greja själv men i övrigt... jag är skeptisk, speciellt nu med ökade kostnader för el, privat 24x7 drift kostar.

Dessutom ökar sårbarheten en hel del om man inte sätter upp en speglad site på annan adress (typ i föräldrarnas garage) eller kompletterar med molntjänst (passar dock ej konspirationsteoretiker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hemmaservrar börjar kännas himla omodernt kan jag tycka men självklart bra för konspirationsteoretiker ("ingen ska få se mitt data") och/eller entusiaster.

En fördel är så klart att man lär sig jäkligt mycket på att hålla på att greja själv men i övrigt... jag är skeptisk, speciellt nu med ökade kostnader för el, privat 24x7 drift kostar.

Dessutom ökar sårbarheten en hel del om man inte sätter upp en speglad site på annan adress (typ i föräldrarnas garage) eller kompletterar med molntjänst (passar dock ej konspirationsteoretiker).

Jag är med på hur du tänker. Har fortfarande låst elpris till 30öre/kwh, så för min del är det ganska lugnt än sålänge.

Fördelen jag ser är att jag slipper lagra allt på min speldator och ha en massor av onödiga program jag sällan använder på den datorn. Av den anledningen känner jag att det skulle vara smidigare med en s.k "hemmaserver".

Hur tycker du att man bör lösa problemet annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Jag är med på hur du tänker. Har fortfarande låst elpris till 30öre/kwh, så för min del är det ganska lugnt än sålänge.

Fördelen jag ser är att jag slipper lagra allt på min speldator och ha en massor av onödiga program jag sällan använder på den datorn. Av den anledningen känner jag att det skulle vara smidigare med en s.k "hemmaserver".

Hur tycker du att man bör lösa problemet annars?

Jag ska fundera på saken, kör på du, man lär sig mycket åtminstone.

Men det kan ju bli dyrt med 24x7 drift, egna servrar nas + speglad +nas + molntjänst. Kan ju iofs bli startskottet till en drifttjänst. 😉

Sedan kan ju vissa ip tv tjänster vara ett alternativ till att ha en fruktansvärd massa nedladdad film på disk, båda är väl ungefär lika olagligt. LoL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Antalet diskar är väl 2-3st, men möjlighet till at utöka i framtiden om det skulle behövas. Men troligtvis kommer saker att plockas bort när det inte används mer. Så 2-3st hårddiskar på 2TB var lär nog räcka. Men ja, möjligheten att utöka är ju att framtidssäkra lite..

Min kunskap om att konfigurera servrar ser väl något svagt ut, men jag är snabblärd och tycker det är kul att hålla på o pula runt!

Linux är något jag pillat med en hel del i livet, så "bekväm" är väl mer rätt ord kanske

Nivå av support, så pass mycket som möjligt när problemen väl uppstår, så möjligheten att googla på problemen finns

Mina två förslag:

"Problemfria"
Köp en färdig nas-lösning som du stoppar dina diskar i.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5436628 verkar vara en vettig maskin.

"DIY"
Köp ett lämpligt chassi, typ fd node, till din hårdvara som ligger.
Sedan så använder du Unraid som os.
Unraid är en färdig nas lösning med stöd för tillägg så som plex. Går även bra att utöka med fler diskar i framtiden.

Permalänk
Medlem

Nas + Vero 4K kör jag.
En billig NAS med SMB eller FTP kombinerat med en Vero 4K + (media spelare) och du kan spela 4k remux (100GB filmer) utan problem så länge du har bandbredd nog.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Sötast
Skrivet av Zoth:

Tveklöst.
iGPUn hade kunnat köra minst en 1080P ström själv.
Nvidia kortet lär kunna köra flera 2-6 strömmar beroende på kvalitet

Den kommer inte bara räcka utan är högpresterande

Permalänk
Medlem

Det hela är ju mest beroende på vilken nivå av dataskydd du behöver. Behöver du RAID eller liknande?

Annars jag kan varmt rekommendera något väldigt enkelt som en Raspberry Pi med en SSD (antingen genom ett IO-kort) eller en/flera extern USB-disk(ar).

Drar minimalt med el, fungerar hur bra som helst så länge du har enheter som kan direktströmma materialet (alltså ingen transcoding, alternativt någon enstaka transcoding av ljud eller så beroende på version av Raspberry Pi), liten och enkel att gömma undan.

Väldigt enkelt sen att sätta upp allehanda tjänster med Docker eller vad du nu behöver, Plex fungerar utmärkt med docker. För inspiration kan du läsa exempelvis: https://greenfrognest.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

ja kör även plex & leker med kubernetes lite

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Mina två förslag:

"Problemfria"
Köp en färdig nas-lösning som du stoppar dina diskar i.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5436628 verkar vara en vettig maskin.

"DIY"
Köp ett lämpligt chassi, typ fd node, till din hårdvara som ligger.
Sedan så använder du Unraid som os.
Unraid är en färdig nas lösning med stöd för tillägg så som plex. Går även bra att utöka med fler diskar i framtiden.

Känns som att det blir att köra på DIY-delen. Testar det iallafall, billigaste alternativet i dagsläget.

Skrivet av Allexz:

Tveklöst.
iGPUn hade kunnat köra minst en 1080P ström själv.
Nvidia kortet lär kunna köra flera 2-6 strömmar beroende på kvalitet

Den kommer inte bara räcka utan är högpresterande

Det låter ju toppen, ska testa och se vad som går och inte går!