Egen MYCKET enkel webbserver?

Permalänk
Medlem

Egen MYCKET enkel webbserver?

Ursäkta om det är fel underforum.

Jag försöker förstå lite hur webbservrar fungerar och göra min egen dator hemma till en väldigt enkel variant bara för att se om det fungerar.
Bör nämnas att jag har noll bakgrund inom det här området, besitter endast grundläggande kunskap. Det jag vill göra är att skapa min egen wiki med hjälp av MediaWiki och låta andra nå den. Jag vet att det finns webbhotell m.m. men jag vill undvika allt det, det här är ingenting varaktigt. Det skulle räcka om jag hade den uppe en vecka i princip för att visa runt lite som ett proof-of-concept.

Vad jag har förstått skulle det kunna gå till så här:

Ladda ned XAMPP/WampServer.
Lägga in alla MediaWiki-filer i t.ex. /htdocs i XAMPP och skapa databas m.m.

Nu finns min wiki på min egen dator via localhost, vilket jag redan testat.
Vad måste jag sen göra för att öppna upp den här webbservern (Apache?) till omvärlden? Min gissning just nu är:

Statisk IP mellan min dator och min router, låt datorn stå igång hela tiden med XAMPP.
Öppna port 80 i min router.
Använd whatsmyip.org och se min offentliga IP 111.222.333.444
Konfigurera Apache på något sätt, har inte läst om det här steget ännu.

Då borde man kunna komma åt min wiki via 111.222.333.444/index.php.

Är jag någorlunda nära? Bör nämnas att jag inte är orolig för intrång m.m. och inte bryr mig om säkerheten på datorn under det lilla fönstret den kommer vara offentlig.

Permalänk
Medlem

Ganska spot on, jag tror inte du behöver confa apache på något speciellt sett för att uppnå det du vill, men är många år sedan jag pillade med apache i xammp så har inget koll på hur den är confad default.

Permalänk
Sötast

Yep, you got it.

en lamp (xampp) stack, mediawiki vill jag minnas använder .txt istället för en databas (kan ha ändrats) och port 80 utåt.

Vill man sen ha https så börjar man få kolla närmre på konf, men 80 är i princip plug and play.

Permalänk
Skrivet av Bauhaus:

Ursäkta om det är fel underforum.

Jag försöker förstå lite hur webbservrar fungerar och göra min egen dator hemma till en väldigt enkel variant bara för att se om det fungerar.
Bör nämnas att jag har noll bakgrund inom det här området, besitter endast grundläggande kunskap. Det jag vill göra är att skapa min egen wiki med hjälp av MediaWiki och låta andra nå den. Jag vet att det finns webbhotell m.m. men jag vill undvika allt det, det här är ingenting varaktigt. Det skulle räcka om jag hade den uppe en vecka i princip för att visa runt lite som ett proof-of-concept.

Vad jag har förstått skulle det kunna gå till så här:

Ladda ned XAMPP/WampServer.
Lägga in alla MediaWiki-filer i t.ex. /htdocs i XAMPP och skapa databas m.m.

Nu finns min wiki på min egen dator via localhost, vilket jag redan testat.
Vad måste jag sen göra för att öppna upp den här webbservern (Apache?) till omvärlden? Min gissning just nu är:

Statisk IP mellan min dator och min router, låt datorn stå igång hela tiden med XAMPP.
Öppna port 80 i min router.
Använd whatsmyip.org och se min offentliga IP 111.222.333.444
Konfigurera Apache på något sätt, har inte läst om det här steget ännu.

Då borde man kunna komma åt min wiki via 111.222.333.444/index.php.

Är jag någorlunda nära? Bör nämnas att jag inte är orolig för intrång m.m. och inte bryr mig om säkerheten på datorn under det lilla fönstret den kommer vara offentlig.

Det fina är att du kan ägna all tid du vill åt att få igång grejerna: När det väl fungerar för en klient i ditt eget nätverk är det bara att öppna för port 80 utifrån och konfigurera port forwarding till din dator i routern.
Se bara till att byta ut standardlösenorden mot riktigt bra hemligheter - det är det första botarna där ute ger sig på.

Om jag får hälla en smula grus i maskineriet kan jag säga att jag inte skulle publicera webbtjänster direkt från min egen dator utan vidare. Apache eller Nginx och MediaWiki är troligen bland de säkraste tjänsterna att publicera ur box, men du har alltid risken att du själv gör ett konfigurationsmisstag eller att någon där ute har ett hittills okänt säkerhetshål de av någon anledning väljer att missbruka mot din maskin. Jag skulle av den anledningen åtminstone skapa ett extra abstraktionslager genom att lägga webbservern i en virtuell maskin (via exempelvis VirtualBox eller Hyper-V om du kör Windows). Då kan du vara relativt trygg med att om någon knäcker denna så är det i alla fall rätt jobbigt att ta sig vidare och förstöra den dator du använder till vardags.

Det du måste kolla i det sammanhanget är vad som gäller för licensen, om du väljer att köra Windows på din VM. Det har jag aldrig satt mig in i.

Permalänk
Medlem

Kul att höra att jag ändå var rätt nära, ska ge mig på det här idag.
Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Kan med glädje meddela att det fungerade.

Jag behövde skaffa en offentlig IP-adress via min ISP, innan var den på något som hette CG-NAT som medförde att min dator inte gick att hitta utifrån.
När jag nu har en egen offentlig IP-adress fungerade det att portforward 80 och tillåta trafik in på min router. Jag skaffade VirtualBox och vidarebefordrade porta 80 på min riktiga dator till port 80 på VM.

Nu fungerade det att gå in på min IP och få tillgång till hemsidan utan problem! Har ingen rolig url utan man får skriva IP-adress, port och rätt undermapp manuellt, för att den ska få en fin adress måste man ha en DNS-tjänst om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa ett domännamn på t.ex. Loopia och använda deras dns-tjänst och peka domänen mot ditt ip. Crika 120-140kr per år.
Eller använd någon gratistjänst där du kan få xxxxx.ihaveabigapple.xxx eller liknande url;er.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av Bauhaus:

Kan med glädje meddela att det fungerade.

Jag behövde skaffa en offentlig IP-adress via min ISP, innan var den på något som hette CG-NAT som medförde att min dator inte gick att hitta utifrån.
När jag nu har en egen offentlig IP-adress fungerade det att portforward 80 och tillåta trafik in på min router. Jag skaffade VirtualBox och vidarebefordrade porta 80 på min riktiga dator till port 80 på VM.

Nu fungerade det att gå in på min IP och få tillgång till hemsidan utan problem! Har ingen rolig url utan man får skriva IP-adress, port och rätt undermapp manuellt, för att den ska få en fin adress måste man ha en DNS-tjänst om jag förstått det rätt.

Kul att höra!
Ja, du kan enkelt skaffa en domän hos en DNS-registrar som Namecheap eller Hover för allt från några tior till några hundralappar per år om du vill ha något eget. Då bör du skaffa en dynamisk DNS-tjänst som du kör på din server och som uppdaterar ditt DNS-namn så det alltid pekar på din offentliga IP-adress även om den skulle ändras.