Slutprov i programmering 1. Urkund.
Hallå gott folk!
Jag har nyligen gjort ett slutprov i programmering 1 där läraren valt att använda sig av urkund för att förhindra plagiat. Själva ideen är ju såklart bra, men funktionalitetet beträffande urkund i ett prov i programmering på den här nivån känns ju ändå under all kritik.
Urkund fungerar bra till typ uppsatser eller möjligen längre mer avancerade koder där variatonerna kan vara större.
Självklart skrev jag hela provet utan att fuska/plagiera, precis som tidigare i både tex engelska och matte..
Men döm av min förvåning när TRE! av mina tolv svar blev rödmarkerade för plagiat. Vilka uppgifterna var fick jag aldrig något svar på riktigt tyvärr..
Men jag tänker mig att tex ett snabbt skrivet program (då provet går på tid) som ska "skriva ut ojämna siffror mellan 1-100" i en if-sats med hjälp av %-operatorn ofta blir väldigt lika någon annans tidigare skrivna program (förmodligen dem flesta).. att skicka sånt igenom urkund och sen anklaga provskrivaren för plagiat verkar ju helt befängt?
Tänkte även läsa webutveckling 1 efter detta och eventuellt peogrammering 2.. men det känns som att jag gör det på en annan skola med en annan lärare..
Fick reda på detta lördag morgon, jag svarade och väntar sedan dess på svar..
Hela min helg blev förstörd då jag känner mig oskyldigt anklagad och oroar mig om jag riskerar att få F i hela kursen efter de åtskilliga timmarna jag lagt ner på den här kursen och tanken är att söka YH där jag behöver som lägst ett E i ämnet..