Hjälp med att tyda HWInfo sheet efter krash

Permalänk
Medlem

Hjälp med att tyda HWInfo sheet efter krash

Hej!

Har under en längre tid plågats av random krascher.

Felet ter sig som så att datorn helt plötsligt freezar, ljud och bild och efter att ha varit helt låst i cirka 10 sekunder startar om sig själv som om inget skulle ha hänt. Detta sker endast vid spel, och då grafiktunga spel, men egentligen ingen skillnad i vilken slags sekvens som sker i spelet, kan vara i menyn eller i en väldigt intensiv del. Misstänker själv att strömmen inte räcker till,

Kör ett 3080 FTW3 Ultra i baseclock, men 80% strömbudget och en baseclock i7-11700k med RMx 850 2021.

Inbillar mig att problemet uppstår mer sällan med 80% strömbudget för GPU:n frammom 100, men är inte helt säker, då orsaken till detta är värmeutvecklingen frammom skydd mot krashcer.

Har hur som helst kört HWinfo med logging på, men aldrig innan lyckats ha på det när en krasch uppstått, förrän nu. Finns här nån vänlig själ som kunde tänka sig tolka diagrammet, då jag själv inte förstår värst mycket av det?

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-DktEHQJf5LD7g1nBZOVW...

Mvh

Permalänk
Medlem

Högst tveksam till att ditt nätagg är för klent.
Har ett EVGA 650w och ett RTX 3080Ti

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Heej

Är det bara random crasher eller kan du tvinga fram problemet med om du kör någon benchmark/stresstest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Högst tveksam till att ditt nätagg är för klent.
Har ett EVGA 650w och ett RTX 3080Ti

https://www.techpowerup.com/forums/threads/rtx-3080-shutdown-...

Där är orsaken till varför jag tror att det är ett för klent agg, FTW3 samt nått Gigabyte kort såvida jag minns rätt har problem med att powerdraw i bland spikar.

Skrivet av twink3d:

Heej

Är det bara random crasher eller kan du tvinga fram problemet med om du kör någon benchmark/stresstest?

Har inte lyckats tvinga fram problemet med stresstester tyvärr, prövat alla vanliga och ovanliga kombinationer.

Kan även nämna att jag formatterat datorn x antal gånger i hopp om att hitta lösningen, och även installerat programmen stegvis för att försöka lista ut ifall det är ett visst program som orsakar problemet, men tyvärr har dessa försök ej heller burit frukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

https://www.techpowerup.com/forums/threads/rtx-3080-shutdown-...

Där är orsaken till varför jag tror att det är ett för klent agg, FTW3 samt nått Gigabyte kort såvida jag minns rätt har problem med att powerdraw i bland spikar.

Har inte lyckats tvinga fram problemet med stresstester tyvärr, prövat alla vanliga och ovanliga kombinationer.

Kan även nämna att jag formatterat datorn x antal gånger i hopp om att hitta lösningen, och även installerat programmen stegvis för att försöka lista ut ifall det är ett visst program som orsakar problemet, men tyvärr har dessa försök ej heller burit frukt.

Åh nej, jobbigt

Verkar ju som du testat på bra

Har du testat och köra https://www.resplendence.com/whocrashed ?

Kanske kan ge någon ytterligare info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twink3d:

Åh nej, jobbigt

Verkar ju som du testat på bra

Har du testat och köra https://www.resplendence.com/whocrashed ?

Kanske kan ge någon ytterligare info.

Tyvärr, Whocrashed känner inte över huvudtaget av dessa crasher, men hittar dock några random bluescreen som dykt upp genom de senaste månaderna.

Vet inte riktigt var man borde börja nysta i detta, har prövat det mesta känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Tyvärr, Whocrashed känner inte över huvudtaget av dessa crasher, men hittar dock några random bluescreen som dykt upp genom de senaste månaderna.

Vet inte riktigt var man borde börja nysta i detta, har prövat det mesta känns det som.

Ååh :((

Tänkte först att inte crashdumps var aktiverat, men det verkar det ju vara eftersom du ser ett par bluescreens.

Man blir ju lite tårögd tyvärr, men jag skulle testa såhär:
1. Köra helt utan 3080, kör någon benchmark och spel som kan köras på inbyggda.
2. Fungerar detta stabilt, köpa nytt nätagg på öppetköp?
3. Förhoppningsvis fungerar detta som det ska, annars se över GPU

(Åh en sak till, du har bootat upp och kört memtest bara för att utesluta minnen?)

Guu, hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av twink3d:

Ååh :((

Tänkte först att inte crashdumps var aktiverat, men det verkar det ju vara eftersom du ser ett par bluescreens.

Man blir ju lite tårögd tyvärr, men jag skulle testa såhär:
1. Köra helt utan 3080, kör någon benchmark och spel som kan köras på inbyggda.
2. Fungerar detta stabilt, köpa nytt nätagg på öppetköp?
3. Förhoppningsvis fungerar detta som det ska, annars se över GPU

(Åh en sak till, du har bootat upp och kört memtest bara för att utesluta minnen?)

Guu, hoppas det löser sig

Skulle gärna pröva utan 3080, men glömde ju förstås skriva i första inlägget att prollen är en KF, så ingen integrerad grafik tyvärr.

Prövade också köra memtest86, inga som helst fel där och 100% pass på allt.

Blir väl att kasta skiten från balkongen eller nått.