Hur installerar jag program på en mac?

Permalänk
Medlem

Hur installerar jag program på en mac?

Hej,

jag har aldrig rört en mac men behöver låna min sambos... och det spär på alla fördomar jag någonsin haft. Hon har ingen aning hur jag ens ska installera en app.

Jag har klurat ut hur. Men problemet nu är att Apple inte tillåter appen jag vill installera/starta.

Jag har gjort detta för att komma runt det, men går fortfarande inte:
https://it.nmu.edu/docs/allowing-third-party-applications-ins...

Jag har även stängt av brandväggen.

Får upp följande meddelande:
"Appens namn" kommer att skada datorn. De bör flyttas till papperskorgen.

Får två alternativt: flytta till korgen eller avbryta...

Hon har Monterey.

Någon som vet vad jag kan göra för att få installera och köra mitt tänkta program?

Jag kokar just nu. Känslan av totalt utlåst från en dator för 20 000kr+ gör mig helt vansinnig. Kan någon snälla rädda familjefriden här hemma?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

Hej,

jag har aldrig rört en mac men behöver låna min sambos... och det spär på alla fördomar jag någonsin haft. Hon har ingen aning hur jag ens ska installera en app.

Jag har klurat ut hur. Men problemet nu är att Apple inte tillåter appen jag vill installera/starta.

Jag har gjort detta för att komma runt det, men går fortfarande inte:
https://it.nmu.edu/docs/allowing-third-party-applications-ins...

Jag har även stängt av brandväggen.

Får upp följande meddelande:
"Appens namn" kommer att skada datorn. De bör flyttas till papperskorgen.

Får två alternativt: flytta till korgen eller avbryta...

Hon har Monterey.

Någon som vet vad jag kan göra för att få installera och köra mitt tänkta program?

Jag kokar just nu. Känslan av totalt utlåst från en dator för 20 000kr+ gör mig helt vansinnig. Kan någon snälla rädda familjefriden här hemma?

Vad är det du försöker installera? Tror det är viktigt att reda ut om det faktiskt är en bra idé innan du går vidare.

"____ will damage your computer" är alltså att MacOS inbyggda "antivirus" (vad du nu vill kalla det) säger ifrån, inget som normalt dyker upp när man installerar tredjepartsprogram.
Det kan förstås vara falskt alarm, omöjligt att bedöma utan att veta vad det handlar om, men är nog viktigt att först reda ut vad meddelandet handlar om och om det verkar vara ett rimligt antagande att det är falsklarm.

OM det anses rimligt att gå vidare, se t.ex.:

https://www.reddit.com/r/applehelp/comments/fhbdsg/how_can_i_...

"Solved: Right-click the application, select “Get Info”, and check the “Override Malware Protection” box. Enter your password and open the application."

Dold text

Rekommenderar även att återaktivera brandväggen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ehh. >99% av alla program är ju bara att dra in i programmappen eller om man så föredrar helt godtycklig plats där man vill förvara dem? Klarar man inte av det är man nog snudd på teknikanalfabet.

Endast i undantagsfall krävs särskilda installationsprogram. I regel handlar det då om oftast om antingen föråldrad mjukvara med massa legacykrafs (typ allt Adobe…) eller något som härstammar från *nix och kräver kommandoradsverktyg och/eller bibliotek på specifika platser i filsystemet.

Behöver man köra mjukvara som av någon anledning inte är signerad (en del open source är det inte) räcker det oftast att höger-/controlklicka på den och välja Open/Öppna, då får man frågan om man verkligen vill öppna den ändå. Men om du verkligen får ett felmeddelande som säger att det är blockerat pga att malware faktiskt har detekterats, så verkar det väldigt korkat…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad är det du försöker installera? Tror det är viktigt att reda ut om det faktiskt är en bra idé innan du går vidare.

"____ will damage your computer" är alltså att MacOS inbyggda "antivirus" (vad du nu vill kalla det) säger ifrån, inget som normalt dyker upp när man installerar tredjepartsprogram.
Det kan förstås vara falskt alarm, omöjligt att bedöma utan att veta vad det handlar om, men är nog viktigt att först reda ut vad meddelandet handlar om och om det verkar vara ett rimligt antagande att det är falsklarm.

OM det anses rimligt att gå vidare, se t.ex.:

https://www.reddit.com/r/applehelp/comments/fhbdsg/how_can_i_...

"Solved: Right-click the application, select “Get Info”, and check the “Override Malware Protection” box. Enter your password and open the application."

Dold text

Rekommenderar även att återaktivera brandväggen.

Tack, det var detta som behövdes 🙂👍

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB