Ubiquiti Unifi
hej!
tänkte starta en unifi tråd för den som behöver ställa frågor och undrar om dom skulle gå över till den eller rent av har redan något av unifi produkter och undrar något.
tänkte börja med att beskriva vad jag har och vad jag tycker om det.
Jag har
Unifi USG Router
Unifi switchar 8 PoE 150w 2 st. (just nu har jag några Netgear 108T för att köra i t.ex. vardagsrummet med vlan och så. tänker byta ut dom mot 8 portar unifi. alltså ingen fel på netgear dom fungerar kanon bra men vill ha allt unifi. vill dock avvakta lite för har hört att dom är mkt varma medan mina Netgear känns inte varm alls.)
Unifi AP Pro 1 st.
Unifi AP LR 1 st.
CloudKey
Idag har jag Telia fiber med IPTV och 4 tv apparater. kör Inteno switch från Telia där en kabel går till USG (internet) och andra (IPTV) går direkt till switchen. har ställt in VLAN för olika grejer tip data, guest, IPTV, NAS o så. Tänker även i framtiden skaffa deras övervakningskameror, men det få vara framtida projekt. Allt fungerar utmärkt. Har inte några problem än så länge. det tog en stund få IPTV att funka men det hade mer med min otålighet att göra. Netgear switch hoppade igång direkt medan Unifi switch tog en stund innan den fattade, jaha dit ska IPTV paket skickas )
fördelar jag ser är att allt kan skötas via claudkey (inte behövs men coolt). grejerna känns bra. kvalité känns genomgående. priset ok men lite i överkant på vissa produkter som t.ex. Switch 8 p.
har inte fått IPTV att funka utan Inteno switchen. alltså som man gör med asus router. kanske går o få bara in kabel från fiber till USG och sedan tagga olika VLAN. inte testat få se i framtiden. om någon vet något hör av er. för mig fungerar det utmärkt med Inteno switchen som ändå ligger i en plåtlåda i hallen på väggen.
ska snart börja leka med Vpn tunnel som idag sköts av min Synology. få se hur det går. info kommer här.
ha det gott....