Permalänk
Medlem

Skickar ni tillbaka tomma toner?

Efter tio år börjar det bli dags att byta toner till min färglaser från HP. Kommer över ett par nya original via Tradera. Noterade att det finns en adress där man gratis kan skicka tillbaka dem till HP och blev fundersam.
Är det någon som brukar skicka tillbaka sina toners? Känns som klimatavtrycket blir större av att de ska transporteras ner till Holland än att man bara tar dem till lokala återvinningen eller till och med slänger dem i brännbart om man inte är storförbrukare. Eller tänker jag helt fel?

Permalänk
Medlem

Ja, om återvinningen tar tillbaka toner så är det garanterat bättre att lämna där.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag kan se har de ingen elektronik och ska då enligt Uppsala vatten som sköter återvinningen här slängas som brännbart om jag inte skickar tillbaka dem.

https://www.uppsalavatten.se/hushall/avfall-och-atervinning/k...

Permalänk
Sötast

Rätt fin gest av dem dock.

Det är snällt att låta kunden kostnadsfritt lämna tillbaka tonern så de kan återanvända den istället för att skapa nya toners som de redan tar överpris för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Efter tio år börjar det bli dags att byta toner till min färglaser från HP. Kommer över ett par nya original via Tradera. Noterade att det finns en adress där man gratis kan skicka tillbaka dem till HP och blev fundersam.
Är det någon som brukar skicka tillbaka sina toners? Känns som klimatavtrycket blir större av att de ska transporteras ner till Holland än att man bara tar dem till lokala återvinningen eller till och med slänger dem i brännbart om man inte är storförbrukare. Eller tänker jag helt fel?

Jag har skickat till den adress dom nämner ja.

Det kan ju vara så att vissa delar faktiskt återanvänds och då är det ju bättre än att bränna upp den - man kan ju hoppas iaf.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag har skickat till den adress dom nämner ja.

Det kan ju vara så att vissa delar faktiskt återanvänds och då är det ju bättre än att bränna upp den - man kan ju hoppas iaf.

Om det sen inte är så att det som inte återanvänds skickas tillbaka till Sverige och bränns här, vi importerar nämligen hur mycket sopor som helst från andra länder bara för att brännas här. Under 2021 importerade vi totalt ca 280 000 ton brännbart avfall från andra länder.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Denna tjänst fick jag veta om nyligen.

https://www.clasohlson.com/se/toners

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror nog på vilken typ av kassett det handlar om, de mer komplexa med integrerad trumma kan man nog frakta betydligt längre än de som är som en petflaska innan det blir ett mer negativt miljöavtryck än en helt ny.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

På förra jobbet beställde vi alltid en kartong från HP och la alla färgpatroner i. När den fyllts så bokade man bara en upphämtning, helt konstadsfritt. Vi skickade tillbaka både bläck och laserpatroner - några hade små chip (de som skrivarna läser av för att visa att de är äkta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

På förra jobbet beställde vi alltid en kartong från HP och la alla färgpatroner i.
- några hade små chip (de som skrivarna läser av för att visa att de är äkta).

HP vill inte göra någon välgörenhet, de vill helt enkelt ha tillbaka sina chip och sälja nya dyra,
Clas Ohlson formulerar det bra på sidan länkad ovan:

"De patroner som passar vårt utbud återfylls och säljs igen som Clas Ohlson-patroner, och finns inte patronen i vårt ordinarie utbud ser vi till att den materialåtervinns på rätt sätt."

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av pacc:

HP vill inte göra någon välgörenhet, de vill helt enkelt ha tillbaka sina chip och sälja nya dyra.

För vår del var det att det kostade oss att lämna in dem till återvinning (för företag) - så för vår del var det vinst att inte begå miljöbrott och dumpa i skogen. Som privatperson är ju situationen annorlunda.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pacc:

HP vill inte göra någon välgörenhet, de vill helt enkelt ha tillbaka sina chip och sälja nya dyra,
Clas Ohlson formulerar det bra på sidan länkad ovan:

"De patroner som passar vårt utbud återfylls och säljs igen som Clas Ohlson-patroner, och finns inte patronen i vårt ordinarie utbud ser vi till att den materialåtervinns på rätt sätt."

De med planerat åldrande brukar ändå kräva chipbyte för att de ska fungera igen för det är ofta nån typ av "engåmngminne" i dem som triggas när de anses förbrukade.
Jag tror inte det i första hand är chippet de vill ha tillbaka utan plastdelarna som kan återanvänds.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Efter tio år börjar det bli dags att byta toner till min färglaser från HP. Kommer över ett par nya original via Tradera. Noterade att det finns en adress där man gratis kan skicka tillbaka dem till HP och blev fundersam.
Är det någon som brukar skicka tillbaka sina toners? Känns som klimatavtrycket blir större av att de ska transporteras ner till Holland än att man bara tar dem till lokala återvinningen eller till och med slänger dem i brännbart om man inte är storförbrukare. Eller tänker jag helt fel?

Nej, jag slänger dem, inte värt att hålla på.