Problem med TPM efter BIOS-uppdatering och CPU-byte

Permalänk
Skrivet av shugge:

Längst ner på bilden ska din boot manager synas, men där finns just nu inget att välja.

Vet inte om det kan hjälpa att göra en reset på TMP-nyckeln eller om man gör en clr cmos.

Men du har valt "save and exit" i bios när du har gjort de ändringar som har föreslagits? Annars träder inte ändringarna i kraft.

Ja, jag har sparat och avslutat efter varje ändring.
Får panik när det inte fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezper nilsson:

Ja, jag har sparat och avslutat efter varje ändring.
Får panik när det inte fungerar!

Kanske kan vara så att TPM inte var aktiverat innan BIOS uppdaterades?

Testa att inaktivera TPM, inaktivera Secure boot och aktivera CSM.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag tror du behöver installera om Windows, du har av misstag tagit bort nyckeln för bitlocker som var krypterad av din gamla processor (när du tryckte Y), så informationen på den hårddisken/partitionen är troligen förlorad

På microsofts hemsida kan man ladda ner windows-iso-fil att installera på valfritt USB-minne med verktyg, sen är det bara att installera igen

Permalänk
Skrivet av shugge:

Kanske kan vara så att TPM inte var aktiverat innan BIOS uppdaterades?

Testa att inaktivera TPM, inaktivera Secure boot och aktivera CSM.

Så här kom det upp nu när jag startade upp datorn.
Jag har inte testat det du skrev ovan än.

Permalänk
Medlem

Så här kom det upp nu när jag startade upp datorn.
<Uppladdad bildlänk>

Syns någon Boot manager i menyn Boot nu? Om inte, testa att aktiverar TPM och starta om. Syns det någon boot manager då?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Syns någon Boot manager i menyn Boot nu? Om inte, testa att aktiverar TPM och starta om. Syns det någon boot manager då?

Nu fungerar det!

Tack så jättemycket för din hjälp! 🙏
Du är grym!

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det!

Tack så jättemycket för din hjälp! 🙏
Du är grym!

Var det att aktivera TPM igen som gjorde det?

Kul att det löste sig

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Var det att aktivera TPM igen som gjorde det?

Kul att det löste sig

Nej, jag stängde av datorn på power knappen. Sen när jag startade igen så stod den texten som jag skickade i förra bilden. Då startade jag om igen och när jag kom in i BIOS så kunde jag välja hårddisken med Windows.

Permalänk
Medlem

Nej, jag stängde av datorn på power knappen. Sen när jag startade igen så stod den texten som jag skickade i förra bilden. Då startade jag om igen och när jag kom in i BIOS så kunde jag välja hårddisken med Windows.

Tur att det inte var så illa som jag trodde!

Grattis att du lyckades fixa, och hoppas du blir nöjd med nya processorn

Permalänk
Skrivet av medbor:

Tur att det inte var så illa som jag trodde!

Grattis att du lyckades fixa, och hoppas du blir nöjd med nya processorn

Enligt sonen så är det sjukt stor skillnad på FPS:en i Fortnite!

Så han verkar nöjd!

Permalänk
Medlem

Vill du gå ett steg extra, så ändrar du från MBR till GPT. Detta gör att du kan aktivera Secure boot (stänga av CSM (som är en typ av legacy mode för BIOS)) vilket ökar säkerheten och ger snabbare uppstart av datorn. Om du gör detta kommer ni även att kunna uppdatera till Windows 11 utan problem (om ni sen vill göra det).

Här finns en guide för hur man gör (rekommenderas att man sparar all viktig data från disken innan man ger sig på det): https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-...
Följ i så fall stegen listade under "Convert MBR to GPT partition style (offline)"

Ett annat alternativ är annars att spara allt viktigt på någon annan disk eller annat media, avaktivera CSM, aktivera Secure boot och installera windows på nytt. Men genom ovan guide kan man slippa installera om operativsystemet från grunden.

Visa signatur