Hjälp med Java
Halloj.
Jag håller på med en uppgift i Java där jag skriva ett program där användaren först ska ange ett tågs kapacitet (max antal passagerare) samt hur många stationer tåget ska stanna vid. Därefter ges användaren möjlighet att mata in hur många som kliver på tåget, kliver av tåget samt står kvar på perrongen vid varje station. Programmet ska sen tala om ifall inmatningen är möjlig eller inte, alltså att antalet passagerare inte överstiger tågets kapacitet, att ingen passagerare ska kunna kliva av på första stationen samt att ingen ska lämnas kvar på perrongen vid sista stationen. Antalet passagerare kan heller inte vara mindre än 0.
Såhär är uppgiften formulerad:
Skriv ett program för ett visst tåg. Programmet ska fråga efter hur många passagerare som lämnar tåget, hur många som går in i tåget och hur många som får stanna kvar vid en viss station. Programmet ska verifiera om inmatningen är inkonsekvent, dvs programmet ska kontrollera vid varje station att antalet personer i tåget inte är mindre än 0 eller överstiger tågets kapacitet och att ingen passagerare får vänta förgäves nästa tåg. Tåget ska börja och slutföra resan tom, särskilt, passagerare ska inte stanna kvar och vänta på tåget vid den sista stationen.
Jag har lyckats få koden att ta emot alla inmatningar på respektive station men lyckas inte få den att addera inmatningarna.
Om jag exempelvis sätter kapacitet till 5 passagerare och antal stationer till 2, på första stationen anger jag att 3 kliver på, ingen kliver av och ingen stannar så skriver den ut att det är möjligt. På andra stationen så kliver det på ytterligare 3, ingen kliver av och ingen stannar. Nu skriver den fortfarande ut att det är möjligt då den bara verkar ta den senaste inmatningen men i själva verket så är det ju nu 6 personer på ett tåg som har maxkapacitet på 5 och således borde svaret bli att det är omöjligt. Jag får fasiken inte ihop det här. Sen måste jag lägga till att den skriver ut omöjligt om jag anger att någon kliver av på första stationen, kliver på vid sista eller stannar kvar vid sista. Men det blir nästa bekymmer.