Permalänk
Medlem

Hosta egen ark server.

Hallå folket! Har sårat min dotter rätt rejält idag. Lovade att vi skulle spela ARK tillsammans. Då blev jag nojig över min nya dator då tempsen var väldigt höga. Men fick svar på att det var rätt normalt för en i9.

Sen när jag väl fick igång det så var klockan 18. Och nu har jag suttit sen 18 och försökt få igång en ark server som vi kan spela på genom lan. Men inget fungerar fattar noll nu känns det som. Finns det någon snäll person här som kan hjälpa oss så vi får igång en server, så vi kanske kan spela imorgon iallafall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Hallå folket! Har sårat min dotter rätt rejält idag. Lovade att vi skulle spela ARK tillsammans. Då blev jag nojig över min nya dator då tempsen var väldigt höga. Men fick svar på att det var rätt normalt för en i9.

Sen när jag väl fick igång det så var klockan 18. Och nu har jag suttit sen 18 och försökt få igång en ark server som vi kan spela på genom lan. Men inget fungerar fattar noll nu känns det som. Finns det någon snäll person här som kan hjälpa oss så vi får igång en server, så vi kanske kan spela imorgon iallafall?

Vad är felet? Vad händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vad är felet? Vad händer?

Har testat lite olika guider eller vad man ska säga. Och det blir som så att jag hittar inte henne eller hon hittar inte mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Har testat lite olika guider eller vad man ska säga. Och det blir som så att jag hittar inte henne eller hon hittar inte mig.

Har ni några brandväggar? Pröva att inaktivera dem isf.

Kan ni pinga varandra på nätverket?

Permalänk

börja med att hosta en server med

https://arkservermanager.freeforums.net/thread/5193/downloads

lättaste mjukvaran för att ställa in sin server jag hittat för ändamålet.

sen på host datorn i windows brandväggen eller annan brandvägg du använder på datorn öppna port:

TCP: 25147
TCP: 27015-27030 (query port (default 27015))
TCP: 27036-27037

UDP: 4380
UDP: 7777-7778
UDP: 25147
UDP: 27000-27031 (query port (default 27015))
UDP: 27036

vill du ha tillgång till servern utanför lan får du även öppna dessa i routern.

annars är det bara att ansluta till servern med ip nummret till servern

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har ni några brandväggar? Pröva att inaktivera dem isf.

Kan ni pinga varandra på nätverket?

Nu har jag försökt framåt tillbaka och kollat och testat och det fungerar ej. Problemet är att datorn som står i källaren använder laptop som gateway för att få ut så mycket Upp/Nedladdning som möjligt medans jag sitter på en sån där Homeplug som bara går till 100/100 och vi har 500/500. Så med andra ord. Jag sitter på gateway 255.255.255.0 och den har 192.168.1.137 Typ som gateway.

Permalänk
Skrivet av ThLoser:

Nu har jag försökt framåt tillbaka och kollat och testat och det fungerar ej. Problemet är att datorn som står i källaren använder laptop som gateway för att få ut så mycket Upp/Nedladdning som möjligt medans jag sitter på en sån där Homeplug som bara går till 100/100 och vi har 500/500. Så med andra ord. Jag sitter på gateway 255.255.255.0 och den har 192.168.1.137 Typ som gateway.

upp/nedladdning för en ark server är inte skitviktig 100/100 räcker lätt.

typ enda som äter data är typ synkning av byggdelar, spelare, items på marken dinosaurier andra världsförändringa osv men det är så pass liten datamängd att nästan ett 56K modem hade klarat ut det vi snackar typ 100-500 Kbit/s på sin höjd 1-2Mbit.

resten görs på clientsidan.

så du kan lätt köra en homeplug till din server utan att bli cappad högst troligt så kommer ping vara den samma som wifi ungefär vilket jag antar är det du skickar datan via från laptopen iaf bakom samma router.

tippar att du behöver öppna upp brandväggen både på laptopen och servern för att få den till att släppa genom data om du vill fortsätta med samma setup.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

upp/nedladdning för en ark server är inte skitviktig 100/100 räcker lätt.

typ enda som äter data är typ synkning av byggdelar, spelare, items på marken dinosaurier andra världsförändringa osv men det är så pass liten datamängd att nästan ett 56K modem hade klarat ut det vi snackar typ 100-500 Kbit/s på sin höjd 1-2Mbit.

resten görs på clientsidan.

så du kan lätt köra en homeplug till din server utan att bli cappad högst troligt så kommer ping vara den samma som wifi ungefär vilket jag antar är det du skickar datan via från laptopen iaf bakom samma router.

tippar att du behöver öppna upp brandväggen både på laptopen och servern för att få den till att släppa genom data om du vill fortsätta med samma setup.

Brandvägg borta både på klient och server. Jag hittade henne när jag körde en non-dedicated, Men då kom jag in i sessionen och insåg att vi bara kunde vara 100m från varandra, så stängde ner och ändrade det. Och nu hittar jag henne igen och testat ändra tillbaka utan några framsteg. Har hittat henne efter det också men ej kunnat connecta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThLoser:

Nu har jag försökt framåt tillbaka och kollat och testat och det fungerar ej. Problemet är att datorn som står i källaren använder laptop som gateway för att få ut så mycket Upp/Nedladdning som möjligt medans jag sitter på en sån där Homeplug som bara går till 100/100 och vi har 500/500. Så med andra ord. Jag sitter på gateway 255.255.255.0 och den har 192.168.1.137 Typ som gateway.

Sitter ni inte på samma nätverk så blir det mycket värre konfigurering. Du behöver förklara i detalj allt är kopplat samt vilka ip-serier du satt upp. Eller tog du bort denna laptop som mellanstation nu?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Sitter ni inte på samma nätverk så blir det mycket värre konfigurering. Du behöver förklara i detalj allt är kopplat samt vilka ip-serier du satt upp. Eller tog du bort denna laptop som mellanstation nu?

Jag sitter på homeplug som är inkopplad in i routern.
Hon sitter på en stationär som är inkopplad i en laptop som sedan är kopplad på wifi till routern. Anledningen är att vi ej har homeplug så det räcker.

Min ip är 192.168.1.22

Hennes blir 192.168.137.248

Brandvägg på både laptop och dator är bortplockade. För att testa men inte hjälpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Jag sitter på homeplug som är inkopplad in i routern.
Hon sitter på en stationär som är inkopplad i en laptop som sedan är kopplad på wifi till routern. Anledningen är att vi ej har homeplug så det räcker.

Min ip är 192.168.1.22

Hennes blir 192.168.137.248

Brandvägg på både laptop och dator är bortplockade. För att testa men inte hjälpt.

Du kommer få ett helsike att försöka få detta att fungera med dubbel NAT (laptopen blir som en extra gateway mellan er).

Plocka bort laptopen temporärt eller hosta servern hos typ Shockbyte eller liknande. Alternativt så sätter du upp din egen dedikerade server som sedan syns i ARKs online-serverlista och låter henne ansluta därifrån, men det är också rätt krångligt om du inte är hajj på detta.

Ett annat alternativ är att använda en Hamachi-klon typ Zerotier som skapar ett virtuellt lokalt nätverk för er.

PS. Skaffa en trådlös brygga för framtiden om kabel är uteslutet - typ https://www.dustin.se/product/5011168766/wireless-wire-60-ghz
Vi har haft framgång med dem även inomhus även om 60Ghz egentligen kräver rätt fri sikt (ju högre frekvens, ju lättare stoppas/reflekteras vågorna). Fördelen är att du hamnar på en separat trådlös frekvens som gör att du inte sänker hastigheten genom hoppet.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Jag sitter på homeplug som är inkopplad in i routern.
Hon sitter på en stationär som är inkopplad i en laptop som sedan är kopplad på wifi till routern. Anledningen är att vi ej har homeplug så det räcker.

Min ip är 192.168.1.22

Hennes blir 192.168.137.248

Brandvägg på både laptop och dator är bortplockade. För att testa men inte hjälpt.

Ovan IP:n samt nätmasken 255.255.255.0 medför att ni sitter på helt olika nätverk. Utan någon typ av routing nätverken emellan kommer ni inte se varandra.

Tolkar jag dig rätt har du idag en laptop som i princip agerar brygga. Kan du inte förenkla nätverket på något sätt? Dra kabel. Ha helst bara en router som allt är kopplat till.
Det kommer bli svårt för någon annan att bistå dig med reda ut din nätverksdjungel på distans.

Permalänk
Skrivet av ThLoser:

Jag sitter på homeplug som är inkopplad in i routern.
Hon sitter på en stationär som är inkopplad i en laptop som sedan är kopplad på wifi till routern. Anledningen är att vi ej har homeplug så det räcker.

Min ip är 192.168.1.22

Hennes blir 192.168.137.248

Brandvägg på både laptop och dator är bortplockade. För att testa men inte hjälpt.

ok trodde det var servern som satt kopplad till laptopen.

borde va så simpelt som att exponera servern mot internet genom att öppna portarna i routern också och sedan ansluta via ert externa IP nummer

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tackar er allihopa för hjälpen och drar nu slutsatsen att den där laptopen som funkar som en extra gateway sumpar våra chanser. Så får helt enkelt köpa mig lite mer homeplugs. Skulle ändå byta ut dom mot 1 gigs istället för dom 100 vi har nu. Tyvärr är kabel uteslutet då frugan inte gillar kablar som ligger överallt. Därav att vi har homeplugs. Men då inköps det nya såna sen ska vi nog kunna få ihop det väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Jag tackar er allihopa för hjälpen och drar nu slutsatsen att den där laptopen som funkar som en extra gateway sumpar våra chanser. Så får helt enkelt köpa mig lite mer homeplugs. Skulle ändå byta ut dom mot 1 gigs istället för dom 100 vi har nu. Tyvärr är kabel uteslutet då frugan inte gillar kablar som ligger överallt. Därav att vi har homeplugs. Men då inköps det nya såna sen ska vi nog kunna få ihop det väldigt smidigt.

Din dotters dator har nätverkskabel till en bärbar dator som ansluter trådlöst till erat WiFi. Varför inte bara skaffa ett trådlöst nätverkskort till dotterns dator? Eller ersätta den bärbara datorn med en router (som konfigureras som trådlös brygga) som ansluter till erat redan existerande WiFi?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThLoser:

Jag tackar er allihopa för hjälpen och drar nu slutsatsen att den där laptopen som funkar som en extra gateway sumpar våra chanser. Så får helt enkelt köpa mig lite mer homeplugs. Skulle ändå byta ut dom mot 1 gigs istället för dom 100 vi har nu. Tyvärr är kabel uteslutet då frugan inte gillar kablar som ligger överallt. Därav att vi har homeplugs. Men då inköps det nya såna sen ska vi nog kunna få ihop det väldigt smidigt.

Om du lägger ner lite tid på kabeldragningen och lägger kablar bakom lister osv. så går det att få det så det i princip inte syns. Fullständigt överlägset Homeplugs.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!