Du har inte läst texten för hastigt på Inets webbsida?
"Hur lång tid tar en felanmälan?
En felanmälan påbörjas normalt inom 5 arbetsdagar från det att vi tagit emot din produkt. Hanteringstiden kan variera beroende på felets art och tillgång till reservdelar. Du kan se statusen på inet.se/service för din felanmälan.
Om produkten behöver skickas vidare till en extern verkstad så kan hanteringstiden ta upp till ytterligare 20 arbetsdagar."
2-4 veckor är då ingen anmärkningsvärd lång tid. Bara för nämna två vanliga flöden i hur en reklamationsprocess fungerar.
1. Du skapar felanmälan > skickar/lämnar in produkt > ÅF konstaterar fel, som dom vet kommer bli krediterad för eller få ersättningsprodukt > ÅF skickar/lämnar ut ny produkt till dig. Ärendet slutar här för dig som konsument och ÅF tar ärendet vidare extern part.
2. Du skapar felanmälan > skickar/lämnar in produkt > ÅF kan inte konstatera uppenbart fel/ej auktoriserad för åtgärda fel > produkt skickas till serviceverkstad/distributör > hamnar i kö och kan ta någon dag innan ditt ärende påbörjas > reparation slutförd > skickar tillbaka produkt till ÅF > ÅF skickar/lämnar ut produkt till dig.
Börjar du summera antalet dagar det går åt bara till frakter och det faktum att ärendet inte påbörjas direkt det blir mottaget, så blir det fort 2-4 veckor. Sen så finns ju heller inte alla auktoriserade partners i Sverige, din produkt kan lika gärna skickas till Tyskland.
Ska en produkt repareras så måste det ju gå via rätt led och mycket är ju bortom återförsäljarens kontroll. Exempelvis köper du produkt X så är det Y serviceverkstad som är auktoriserad för att reparera produkten/varumärket. Spelar ingen roll vart du köper produkten ifrån, det hamnar ändå på samma verkstad. Sen kan man ju ha tur så att återförsäljaren OCH serviceverkstan börjar med ens ärende direkt.