Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Java eller Webbutvecklare .Net YH?

Permalänk

Java eller Webbutvecklare .Net YH?

Ursäkta om dessa trådar återkommer hela tiden. Ska söka in här snart och det står mellan två utbildningar vid namn Javautvecklare och Webbutvecklare .NET. Vad är bäst för jobbmöjligheter etc? Eller är det helt skitsamma, båda leder till samma sak?

En bifråga om nån orkar, hade du valt att plugga till utvecklare nu med AI på framfart? Känns lite risky

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det inte spelar så stor roll. Det viktiga är att du lär dig tänka som en utvecklare, det vill säga lösa problem med logik. Syntax kan man alltid googla.

Jag tror personligen på en ny (har den gamla tagit slut?) guldålder för att bli utvecklare när AI-adaptionen växer sig större. De som grävde på åkrarna blev inte arbetslösa när ångmaskinen kom; de fick gräva efter kol istället, så att säga.

Permalänk

Wow, bra svar! Tar med mig detta

Permalänk
Avstängd

All programmering som ingick i min utbildning var Java, dock läste jag lite sommarkurser i andra språk men de var ganska basic. Sedan dess har jag bara jobbat med .Net typ, och det var inga större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag skulle säga att det inte spelar så stor roll. Det viktiga är att du lär dig tänka som en utvecklare, det vill säga lösa problem med logik. Syntax kan man alltid googla.

Jag tror personligen på en ny (har den gamla tagit slut?) guldålder för att bli utvecklare när AI-adaptionen växer sig större. De som grävde på åkrarna blev inte arbetslösa när ångmaskinen kom; de fick gräva efter kol istället, så att säga.

Håller helt med dig. Jag gick en .net-utbildning med inriktning backend och jobbade mina första 18 månader med uteslutande javascript i vad som närmast kan beskrivas som en roll som fullstackutvecklare.

Det viktiga är att man lär sig så mycket som möjligt under sin utbildning och visar intresse för att fortsätta lära efter avslutad utbildning.