Jag har en vän som joinar vår spelserver från en Linuxmaskin .. och hans spel krashar då och då - och har gjort det de senaste sex+ åren sedan han började spela under Linux. Det är lite tråkigt då vi kan vara mitt i ett uppdrag och så försvinner han rätt vad det är. Det blir då liksom ett avbrott som absolut leder till att vi (hela teamet) förlorar ibland pga det. Alla andra som joinar kör med Windows - spelen är riktigt stabila då. Detta är alltså med en fullt uppdaterad Linux per 2023.
Jag själv prövar Linux med GUI emellanåt och jag anser att det, i den takt det utvecklas, är många år kvar av utveckling innan Linux är gångbart bland människor som faktiskt bara vill att det ska fungera.
Linux med bara terminal är en annan femma. Inte lika smidigt som t ex Windows Server men gångbart i vissa lägen.
Det är bra att Linux fungerar för dina ändamål, det gläder mig. När du däremot beskyller Microsoft för att en Windows-emulator under Linux inte kan köra ett visst Windows-program ... ja, då vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.
Sen alltså: Vet inte hur gammal du eller andra här är, men jag var med och spelade på DOS-tiden redan. När Microsoft lyfte PC-spelsvärlden från att bara tillhöra de nördigaste nördarna, som stod ut med terminal-OS (läs DOS) med dess krav på optimering, till att inkludera de lite "enklare" användarna som gärna höll sig till grafiska miljöer, läs Windows ... och dessutom underlättade för hårdvaru- liksom mjukvaruutvecklare genom sitt DirectX-koncept ... ja, det var då det tog fart; PC Master Race eller vad man vill kalla det.
Så, Microsoft är inte någon bov i dramat. Det satt riktigt nördiga + smarta utvecklare samt affärsmän hos Microsoft när det begav sig och de satsade STORA resurser på att få till det som de fått till - de gyllene APIerna som gör att våra spel bara fungerar och fungerar, och dessutom accelereras med ett hav av olika hårdvaror ... med vilka Windowsar vi än väljer att köra. Det är mer av en gåva vi fått än många erkänner, tycker iaf jag. Microsoft tar inte ens betalt för DirectX .. knappt ens för Windows.
Att man väljer att spendera tid på att försöka få Windows-spel att fungera bra under Linux är lite över mitt förstånd. Man kan dual boota till Linux och surfa/jobba men boota till Windows som nästan blir gratis utslaget på hur många timmar man kan spela till priset av en licens och utan behov av att köpa / uppgradera till en ny Windows. Men jag förstår samtidigt att det är spännande att lära sig något nytt.
Aja ...
Edit:
Räkneexempel: Jag köpte en Windows 8 för 1100kr .. fick en uppgradering till 8.1 .. fick en uppgradering till 10 .. fick en uppgradering till 11 .. och jag har bytt maskin flera gånger .. licensen följer med då det var en retail-licens som jag dessutom kopplat till mitt Microsoft-konto. Det har väl spelats en 6000 timmar de senaste tio åren (minst) ... och då blir slutsumman 18 öre per timme jag spelat. Och glöm inte: Spelen bara funkar och funkar. Ny hårdvara bara funkar och funkar. Det är sjukt prisvärt i mina ögon.
😂