Fler spel till Linux med Proton 8.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Nja, jag har varit med sen C64 och spelindustrin byter inte plattform så ofta. Önsketänkande att de gör det i närtid. Ser det där som drömmar.

Nu har du helt tappat bort mig, jag tror inte heller att spelindustrin kommer gå över till Linux i närtid.

Permalänk
Sötast
Skrivet av mar3ld:

Jag har en vän som joinar vår spelserver från en Linuxmaskin .. och hans spel krashar då och då - och har gjort det de senaste sex+ åren sedan han började spela under Linux. Det är lite tråkigt då vi kan vara mitt i ett uppdrag och så försvinner han rätt vad det är. Det blir då liksom ett avbrott som absolut leder till att vi (hela teamet) förlorar ibland pga det. Alla andra som joinar kör med Windows - spelen är riktigt stabila då. Detta är alltså med en fullt uppdaterad Linux per 2023.

Jag själv prövar Linux med GUI emellanåt och jag anser att det, i den takt det utvecklas, är många år kvar av utveckling innan Linux är gångbart bland människor som faktiskt bara vill att det ska fungera.

Linux med bara terminal är en annan femma. Inte lika smidigt som t ex Windows Server men gångbart i vissa lägen.

Det är bra att Linux fungerar för dina ändamål, det gläder mig. När du däremot beskyller Microsoft för att en Windows-emulator under Linux inte kan köra ett visst Windows-program ... ja, då vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.

Sen alltså: Vet inte hur gammal du eller andra här är, men jag var med och spelade på DOS-tiden redan. När Microsoft lyfte PC-spelsvärlden från att bara tillhöra de nördigaste nördarna, som stod ut med terminal-OS (läs DOS) med dess krav på optimering, till att inkludera de lite "enklare" användarna som gärna höll sig till grafiska miljöer, läs Windows ... och dessutom underlättade för hårdvaru- liksom mjukvaruutvecklare genom sitt DirectX-koncept ... ja, det var då det tog fart; PC Master Race eller vad man vill kalla det.

Så, Microsoft är inte någon bov i dramat. Det satt riktigt nördiga + smarta utvecklare samt affärsmän hos Microsoft när det begav sig och de satsade STORA resurser på att få till det som de fått till - de gyllene APIerna som gör att våra spel bara fungerar och fungerar, och dessutom accelereras med ett hav av olika hårdvaror ... med vilka Windowsar vi än väljer att köra. Det är mer av en gåva vi fått än många erkänner, tycker iaf jag. Microsoft tar inte ens betalt för DirectX .. knappt ens för Windows.

Att man väljer att spendera tid på att försöka få Windows-spel att fungera bra under Linux är lite över mitt förstånd. Man kan dual boota till Linux och surfa/jobba men boota till Windows som nästan blir gratis utslaget på hur många timmar man kan spela till priset av en licens och utan behov av att köpa / uppgradera till en ny Windows. Men jag förstår samtidigt att det är spännande att lära sig något nytt.

Aja ...

Edit:
Räkneexempel: Jag köpte en Windows 8 för 1100kr .. fick en uppgradering till 8.1 .. fick en uppgradering till 10 .. fick en uppgradering till 11 .. och jag har bytt maskin flera gånger .. licensen följer med då det var en retail-licens som jag dessutom kopplat till mitt Microsoft-konto. Det har väl spelats en 6000 timmar de senaste tio åren (minst) ... och då blir slutsumman 18 öre per timme jag spelat. Och glöm inte: Spelen bara funkar och funkar. Ny hårdvara bara funkar och funkar. Det är sjukt prisvärt i mina ögon.

😂

Det finns enormt många olika anledningar till att vilka köra andra OS än Windows, ekonomiska skäl är väl sällan en anledning. Visst anses operativsystemet säkert som dyrt i vissa länder men man kan alltid fixa en nyckel för femtiolapp om man så vill. Finns ju även publika kms servrar nu så bara att köra gratis.

Det är ju inte så att Windows är produkten, det är du som är produkten.

Windows 11 numera har menyer från 7an, 8an, 10an och nu 11an. Det är mer spretigt än en linuxdistro.

Reklam och skräp överallt. Usch. Att inte fler har tröttnat är bortom mig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Neldor:

Nja, jag har varit med sen C64 och spelindustrin byter inte plattform så ofta. Önsketänkande att de gör det i närtid. Ser det där som drömmar.

Nu är det lite olika typer av spel på olika marknader, men spelindustrin är uppdelad på ett gäng olika plattformar

Klicka för mer information
Visa mer

I stora drag handlar det om konsoler (Playstation, Xbox och Switch), mobilerna (iOS, Android) samt datorer (Windows är rejält dominerande här, MacOS är distanserad tvåa även om Apple Arcade har snabb tillväxt).

Ett problem med Proton är att de bakom spelmotorer som Unity och Unreal Engine har svårt att affärsmässigt motivera varför man ska bry sig om (native) Linux som plattform. I nuläget har trots allt båda dessa stöd för Linux, men om "köra Windows-spel-binärer under Linux" blir "tillräckligt bra" tror jag det blir pluggen ur för native-Linux stöd i dessa motorer.

De flesta andra mer propretära spelmotorer stödjer väldigt sällan något annat än Windows, och för de som stödjer något mer ligger MacOS rätt mycket närmare än Linux (rimligen på helt affärsmässiga grunder).

Använder Linux till otroligt många saker, inte för dess pris utan för det är den tekniskt bästa plattformen för uppgiften (var är det förs självplågare som kör Windows som serverplattform t.ex.?). Men har väldigt svårt att se fördelarna med Linux som spelplattform, just på denna punkt har man ju efter så många år fått till tekniken rätt bra på Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Lanhead:

Snart en realitet Linux för gamers!!

Jag spelar bara på Linux sedan 2016, och det har funkat bra. Jag köper helt enkelt inte spel som inte fungerar där, men jag verkar inte få slut på saker att spela.
Lägger man dessutom till det bibliotek av retrotitlar och emulatorer som finns tillgängliga så får man anstränga sig för att bli uttråkad även på den här plattformen.

Folk gör naturligtvis det som passar dem bäst, men jag ser det inte som konstigare än att folk köper en spelkonsol som inte får alla titlar.

Permalänk
Medlem

Varför inte skippa Windowslicensen och köpa ett nytt grafikkort istället

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk

Det enda problemet jag stött på är att battle.net-klientens chatt har input lag. Alltså, inte innuti WoW utan chatten (som jag använder flitigt) i själva desktop-klienten. Vet inte riktigt varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vet inte hur de gör på Windows, men på Linux där du kör Proton gäller ju: https://github.com/GPUOpen-Drivers/AMDVLK

Typ ingen kör den där drivrutinen. Det är RADV som gäller för den stora majoriteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Typ ingen kör den där drivrutinen. Det är RADV som gäller för den stora majoriteten.

Sant, men den är officiell.

RADV/Mesa har säkert stöd för ännu äldre kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det finns enormt många olika anledningar till att vilka köra andra OS än Windows, ekonomiska skäl är väl sällan en anledning. Visst anses operativsystemet säkert som dyrt i vissa länder men man kan alltid fixa en nyckel för femtiolapp om man så vill. Finns ju även publika kms servrar nu så bara att köra gratis.

Det är ju inte så att Windows är produkten, det är du som är produkten.

Windows 11 numera har menyer från 7an, 8an, 10an och nu 11an. Det är mer spretigt än en linuxdistro.

Reklam och skräp överallt. Usch. Att inte fler har tröttnat är bortom mig.

"Att inte fler tröttnat" har för min del att göra med att min situation, gäller både jobb och privat, blir lättare, smidigare, mer professionell, med ett par Windows-maskiner nära till hands. Jag har Mac och även Linux nära till hands för andra situationer, men ingen av dessa hanterar även vissa Windows-relaterade utmaningar lika bra som Windows självt. Jag vet att det GÅR att emulera Windows från andra plattformar, men det är inte detsamma som att faktiskt köra Windows.

Man kan inte köpa en Windows-licens för en femtiolapp i Sverige. Den licensnyckeln, från ett annat land, är inte giltig här. Läs EULA så ser du detta. Men jag förstår så klart vad du menar. "Publika KMS" är bara förkastligt som förslag.

Jag ser inte skräp överallt när jag sitter med Windows just nu framför mig, lite märkligt att du ser det så. Jag har ett OS som verkligen levererar och jag sitter i denna stund och drar in riktiga pengar genom det.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi