Jätterea på Epic Games Store – och nytt lojalitetsprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte riktigt uppdaterad gällande olika spelmarknader numera men vad är skälet till att Epic till synes kan ge bort spel till väldigt bra priser eller i vissa fall inga priser alls? Normalt sett brukar ingenting vara gratis, även om det kan upplevas som det, som t.ex. Facebook osv.

De tjänar mycket pengar via fortnite, och de vill ta över marknaden från Valve så att de kan fortsätta tjäna pengar även när fortnite inte är populärt längre. Så fort de nått sitt mål, dvs. att de flesta köper från epic games store, så kommer de inte vara lika pro consumer längre. Är ju inte så att de gör det för välgörenhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte riktigt uppdaterad gällande olika spelmarknader numera men vad är skälet till att Epic till synes kan ge bort spel till väldigt bra priser eller i vissa fall inga priser alls? Normalt sett brukar ingenting vara gratis, även om det kan upplevas som det, som t.ex. Facebook osv.

I samband med "gratisköpet" brukar du få nån spelkupong som ger en viss rabatt på spel typ 25% eller något sådant. De har förhoppningen att genom gratisspel locka dig till mer-köp i den nära framtiden. Jag antar att modellen fungerar med tanke på att de kört den i flera år nu...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

De tjänar mycket pengar via fortnite, och de vill ta över marknaden från Valve så att de kan fortsätta tjäna pengar även när fortnite inte är populärt längre. Så fort de nått sitt mål, dvs. att de flesta köper från epic games store, så kommer de inte vara lika pro consumer längre. Är ju inte så att de gör det för välgörenhets skull.

Samma sak går att säga om alla spelplattformar (och företag i allmänhet) - ingen av dem bedriver välgörenhet. Steam är fortsatt väldigt stora och det är bra att någon har klivit in och skapat lite konkuurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

4år gammalt inlägg.
Hur ser det ut nu för tiden då?

Jag vet inte, men frågan var "varför skulle man hata den". Eftersom jag skrev att jag använder den själv så antog jag att folk skulle tänka att jag inte såg det som så allvarligt men det var det som gjorde mig skeptisk en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Installerar aldrig om men sparformerna finns ju online. Har 500 Lina så går fort att tanka spelen igen.

Går sortera spelen med om man har många

VA! 500 Lina? Vad ska du med alla dom till??!

Förlåt, kunde inte låta bli

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte riktigt uppdaterad gällande olika spelmarknader numera men vad är skälet till att Epic till synes kan ge bort spel till väldigt bra priser eller i vissa fall inga priser alls? Normalt sett brukar ingenting vara gratis, även om det kan upplevas som det, som t.ex. Facebook osv.

Det sägs att eftersom Epic har en, på alla sätt, sämre launcher än Valves Steam så försöker Epic köpa sina kunder genom att ge bort en drös gamla spel (eller tvinga dem att använda EGS med hjälp av tidsexlusiva deals). Det finns ju egentligen inget skäl att köra EGS om man redan har Steam och Epic vet om detta, vilket kan vara skälet till varför de gör som de gör.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Samma sak går att säga om alla spelplattformar (och företag i allmänhet) - ingen av dem bedriver välgörenhet. Steam är fortsatt väldigt stora och det är bra att någon har klivit in och skapat lite konkuurrens.

Kan hålla med, så länge ingen har exclusives, för då suger det rejält, och det är epic som kör med det, så därför suger de så hårt och jag önskar dem ingen lycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag vet inte, men frågan var "varför skulle man hata den". Eftersom jag skrev att jag använder den själv så antog jag att folk skulle tänka att jag inte såg det som så allvarligt men det var det som gjorde mig skeptisk en gång i tiden.

jag hatar inget. bara undrar.
klart inte ok om de skickar iväg data de inte ska.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Själv har jag köpt Anno 1800 och Hades på Epic då de var billigaste där. Nåt år senare har samma spel gått på rea på Steam och även köpt dem där (då jag föredrar Steam som många andra, ex. Achievements). Alla moln-sparanden har automatiskt synkat så övergången har varit felfri. Självklart stämmer detta inte för alla spel, men det är denna smidighet och valfrihet jag hoppas alla strävar efter.

Idag spelar jag mest på min Steam Deck som då fördelaktigt kör spel via Steam (men inget krav). Att ha köpt spelen dubbelt är det minsta utvecklarna förtjänar. Anno DLCs har även köpts spritt mellan EPIC, Steam och Ubisoft där det varit billigast.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

VA! 500 Lina? Vad ska du med alla dom till??!

Förlåt, kunde inte låta bli

Till min källar-samling

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Ja, då kanske man ska testa Epic trots allt. Varför skulle man hata den shoppen nu igen?

för att de tar bort konton.
hade ett med gratis spel som gtav, swbfII, ac etc. +5-10 spel, men sedan stängdes kontot av efter en missclick om ålder inne i något spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

för att de tar bort konton.
hade ett med gratis spel som gtav, swbfII, ac etc. +5-10 spel, men sedan stängdes kontot av efter en missclick om ålder inne i något spel

Det är väll bara att kontakta epic games och be dom att ändra det ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det är väll bara att kontakta epic games och be dom att ändra det ?

nä de krävde fottolegitimation och bankkort, inget jag vill ge dem. inte spel som inte kan bli crackade ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

nä de krävde fottolegitimation och bankkort, inget jag vill ge dem. inte spel som inte kan bli crackade ändå

Så är det väll på alla platformar som har lås för minderårig eftersom att dom inte bara ska kunna kontakta företsget och låsa upp kontot helt.

Om du skulla ha haft samma "problem" på steam så skulel de säkert också kräva bevis på att du är över 18 år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så är det väll på alla platformar som har lås för minderårig eftersom att dom inte bara ska kunna kontakta företsget och låsa upp kontot helt.

Om du skulla ha haft samma "problem" på steam så skulel de säkert också kräva bevis på att du är över 18 år.

nej det gör de inte. Har flertal gånger klicka gå vidare eller bekräfta när födelsedatum visar 2023/01/01 men blir inte värre än att men behöver refresha.

Man måste också bara vara över 13, och de kräver aldrig id eller kort. Dessutom litar jag ännu mindre på epic än steam med sån info

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

nej det gör de inte. Har flertal gånger klicka gå vidare eller bekräfta när födelsedatum visar 2023/01/01 men blir inte värre än att men behöver refresha.

Man måste också bara vara över 13, och de kräver aldrig id eller kort. Dessutom litar jag ännu mindre på epic än steam med sån info

Då är det väll steam som är för oseriösa med spärren då gör väll epic games det bättre ?

Vad är meingen med denna spärren om man bara kan klicka bort den ändå ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jag kör inte linux så spelar noll roll för mig. Men såklart bra med alternativ för dom som gör det.

Just ja. Glömde två saker. Valve är inte börsnoterade!
Vilket gör att de har full kontroll över sitt eget företag, och de styrs inte av hedgefondbolag som vill kräma ut varenda liten krona ur dem. Så de kan ta och statsa på innovativa risker, såsom Steam Deck.
Sen så känner jag inte att jag vill stödja en affärsmodell såsom Fortnite. Där man rent av försöker skapa ett "ha begär" och ett beroende hos ungar och ungdomar för digitala värden.
Det kräver en hel del diskussion, energi, uppfostran och förklaringar från min sida som förälder. Jag skulle hellre velat lagt den energin på mina ungar i någon annan form.

Men "you do you". Men jag kommer alltid försöka välja de alternativ som är mer öppna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har köpt hundratalet spel i Epic, och såklart inte betalat en krona för dem

Passa på: Death Stranding är gratis den här veckan

Har så många spel på min backlog nu att jag kanske aldrig mer köper ett spel

Jag köpte SnowRunner - Tror det hette Premium Edition då?
Är väl motsvarande det de kallar:
SnowRunner - 1-Year Anniversary Edition
The 1-Year Anniversary Edition includes the base game SnowRunner and its Year 1 Pass.

Resten av spelen jag "köpt" på Epic games store är såna som erbjudits 100% rabatt.

Dessutom köpte jag SnowRunner - 2-Year Anniversary Edition på Steam så fort det kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

för att de tar bort konton.
hade ett med gratis spel som gtav, swbfII, ac etc. +5-10 spel, men sedan stängdes kontot av efter en missclick om ålder inne i något spel

Det här låter inte troligt. Du får gärna gå in lite närmare på exakt vad som hände och vilket spel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Just ja. Glömde två saker. Valve är inte börsnoterade!
Vilket gör att de har full kontroll över sitt eget företag, och de styrs inte av hedgefondbolag som vill kräma ut varenda liten krona ur dem. Så de kan ta och statsa på innovativa risker, såsom Steam Deck.
Sen så känner jag inte att jag vill stödja en affärsmodell såsom Fortnite. Där man rent av försöker skapa ett "ha begär" och ett beroende hos ungar och ungdomar för digitala värden.
Det kräver en hel del diskussion, energi, uppfostran och förklaringar från min sida som förälder. Jag skulle hellre velat lagt den energin på mina ungar i någon annan form.

Men "you do you". Men jag kommer alltid försöka välja de alternativ som är mer öppna.

Jag väljer dock att köpa spelet där det är billigast.
Varför ska du förklara sånt där för dina barn? Otroligt märkligt i min värld.

”Det tar energi från mig som jag hellre lagt på annat” ja märkligt igen. Ut och spela fotboll med dom istället då. Snacka om att skapa en höna av en fjäder.

Jag är nog helt enkelt inte lika påläst och smart som många andra här. Men fasen vad skönt det är att slippa lägga min energi på sånt här.

Det är enklare att bara vara lite trög som mig 😁

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Synd att det inte var Death Stranding Director's Cut denna gång, som jag missade för dom hade något problem så alla kunde inte lösa ut det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheSLASH:

Synd att det inte var Death Stranding Director's Cut denna gång, som jag missade för dom hade något problem så alla kunde inte lösa ut det.

Problemet var att de råkade ha Director's Cut och det blev för mycket anstormning.
De rättade till det och bytte till vanliga efter nån timme eller så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt ett spel hos Epic, har bara ett konto för alla gratisspel. Det finns dock en del erbjudanden som lockar. Hittar jag inte dessa billigare någon annanstans blir det köp.

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig köpt någon spel via epic games har endast tagit alla vettiga gratis spel sedan de började med detta i december 2018 så har sparade en hel pengar på alla slippa köpa alla dessa spel tror jag är upp i typ 200+ spel på epic games och har inte betalat för något.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beltet:

Valve är inte börsnoterade!

Det är inte Epic heller. Även om Tencent äger 40%, vilket du självklart får ha åsikter om, så äger Tim Sweeney precis som Gabe Newell >50% av sitt bolag.

Citat:

Sen så känner jag inte att jag vill stödja en affärsmodell såsom Fortnite. Där man rent av försöker skapa ett "ha begär" och ett beroende hos ungar och ungdomar för digitala värden.

Nu spelar jag inte något av spelen, men hur skiljer sig Fortnites affärsmodell från Valve-spelen Dota 2, Team Fortress 2 eller Counter-Strike?