Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Laptoptips inför civilingenjörsutbildning i datateknik

Permalänk
Medlem

Laptoptips inför civilingenjörsutbildning i datateknik

Hej!

Till hösten ska jag plugga till civilingenjör i datateknik men att hitta en bra laptop känns som en djungel... Jag vill inte ha en MacBook utan helst en laptop med Windows som är prisvärd, hållbar och har en bra batteritid. Den ska klara av behoven som utbildningen ställer utan problem. Jag är nyfiken på att höra vilka laptops studenter idag använder och är öppen för alla förslag. Min budget är på runt 15000kr. Jag har tittat lite på Samsung Galaxy Book2 Pro och HP Envy 16 i7 men är osäker på huruvida dessa är tillräckligt bra. Finns det några tips?

Permalänk
Medlem

Nu är det länge sedan jag studerade, men laptopkraven är ofta otroligt låga.
Du kanske ska använda 3D program, matematikprogram (MATLAB) osv
Ja, om du gör otroligt stora ritningar/modeller eller matematiska modeller så behöver du en kraftig dator.
Men på kurserna nöjer dem sig med nästan minsta lilla, så skillnaden blir kanske att man får vänta 20-30 sek när dem trycker beräkna och snabbare dator klarar det med 10 sek.

Jag är däremot inte emot att köpa en bra laptop, men jag tror inte du behöver vara orolig att dem inte är tillräckligt bra.
Däremot skulle jag vänta någon vecka då AMD släpper nya 7840 CPUerna (APU?) nu, kan vara värt att läsa några recensioner av dem (finns inte ännu).
Även om du inte köper en AMD laptop kan de sänka priserna på intel varianterna (man kan hoppas iaf).

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lathivia:

Hej!

Till hösten ska jag plugga till civilingenjör i datateknik men att hitta en bra laptop känns som en djungel... Jag vill inte ha en MacBook utan helst en laptop med Windows som är prisvärd, hållbar och har en bra batteritid. Den ska klara av behoven som utbildningen ställer utan problem. Jag är nyfiken på att höra vilka laptops studenter idag använder och är öppen för alla förslag. Min budget är på runt 15000kr. Jag har tittat lite på Samsung Galaxy Book2 Pro och HP Envy 16 i7 men är osäker på huruvida dessa är tillräckligt bra. Finns det några tips?

Grattis till plugget och val av inriktning!

Jag pluggade elektroteknik följt av en master i inbyggda system som är en del av datainstitutionen på Chalmers.
Helt uppriktigt så ska jag säga att i princip alla moderna datorer som går att köpa är kapabla nog att köra programmen som ska användas. Undantaget de system som använder sig av skolans licensservrar men då får man ändå sitta med skolans datorer för att det ska lira.

4-6 fysiska kärnor (big-core) och 16 GB ram följt av framförallt skärm, tangentbord och formfaktor som du trivs med kommer göra jobbet.
Undvik datorer med endast small cores (Pentium/Celeron N) så kommer det gå kalas. Spontant låter HP Envy 16 som en hyfsat stor dator men kanske är lagom stor för att gå ner i väskan? Prestandamässigt kommer båda maskinerna klara jobbet med största sannolikhet!

Dell XPS är väl folkets favorit om jag förstått det rätt, själv satt jag med en Lenovo X260 (Heter nog typ Thinkpad X1 eller något liknande nu) under plugget och numera med en Dell Latitude 7390.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag genomgick samma utbildning med en 2013 års MacBook. Jag är ganska säker på att utbildningen inte ändrats nämnvärt de senaste 5-10 åren så rent teoretiskt kan du ha en 10 år gammal dator. Någon enstaka AI kurs kunde man ha lite fördel av att ha en bra GPU så man slapp sitta tidsbegränsad med en tilldelad mängd tokens på Google cloud.

Jag hade försökt att sikta på någon med bra byggkvalitet och batteritid (svårt att inte rekommendera MacBook). Jag använder samma laptop som jag köpte 2013 än idag. Inga bekymmer.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lathivia:

Hej!

Passar på och tipsar om detta:

Skrivet av OlssonSuper:

Produkt: Galaxy Book3 Pro i5 1 TB (14" och 16") via Benify

Pris 14" 11 490 kr
Pris 16" 11 990 kr

Prisjakt 14": https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7473318
Prisjakt 16": https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7473446

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathivia:

Hej!

Även om det kanske inte är garanterat att ens bli en grej för dig så kan det vara skönt att ha en grafikkrets för att kunna accelerera ML ramverk. Givetvis går det att köpa compute på t.ex. Colab, men det har blivit betydligt mycket dyrare det senaste.

Så om du har två likvärdiga erbjudande men den ena har en grafikkrets, så är det inte bara bra för spel, rendering och liknande nu för tiden, men kan vara användbart till t.ex. PyTorch och Tensorflow.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB