Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

i5 8600K - när flaskhals?

Tjosan,

Jag undrar lite när min i5 8600K blir en flaskhals i spel..?
Just nu har jag ett RTX 2060 6 GB och funderar på att uppgradera till något skoj.

Först och främst tänkte jag ett 3060 12 GB även om det inte är någon jätteuppgradering. Men sedan började en tanke om att ta något värre kort ta form och då började jag även fundera på när denna processor jag har blir hämmande.

Något som har något smart att säga om detta? Processorn (ej överklockad) är i kombination med 32 GB DDR4 som snurrar i 2666 MHz.

Tack på förhand.

//

Permalänk
Medlem

Allt beror nog på vilken upplösning du i regel kör mest.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Om inte processorn är en flaskhals till grafikkortet så är det väl oftast tvärt om, mycket ovanligt att man kan få perfekt balans mellan de båda. Och i ditt fall kan du ju relativt enkelt öka prestandan något på processorn med en överclockning.

Hade själv gått på något värre i samma situation, för då kan man ju behålla grafikkortet när man senare byter processor i större utsträckning.
Men som föregående talare sa, mycket hänger på upplösningen, ju högre ju mindre roll spelar processorn.

Permalänk
Medlem

Beror som föregående talare sagt på titel och upplösning. En 8600K hänger nog fortfarande med OK i 1080p/1440p men kan tappa uppemot -20-30% i moderna titlar. 8600K saknar hyperthreading, dvs flertrådsprestanda.

Att uppgradera till "bara" ett 3060 vinner du inte jättemycket på, ungefär 10-15 fps beroende på scenario. Skulle nog minst satsa på ett 3060 Ti / 3070 eller motsvarande AMD-prestenda iaf, det lär ge en betydligt bättre skjuts.

Permalänk
Medlem

Upplösningen är oftast 1440p.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv tycker jag att du inte bör satsa alls på RTX30X0 serien då det är old news, så hellre ett RTX4070 med lite mer VRAM och hyfsade prestanda. Visst de är lite dyrare men kommer att vara lite till.

Mina 50 öre

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Själv tycker jag att du inte bör satsa alls på RTX30X0 serien då det är old news, så hellre ett RTX4070 med lite mer VRAM och hyfsade prestanda. Visst de är lite dyrare men kommer att vara lite till.

Mina 50 öre

Ja, men de är över min budget tyvärr. Annars hade ett 4070 varit på tapeten.
Möjligtvis ett begagnad RX 6700 XT?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga när Din processor blir en flaskhals det varierar från spel till spel.
Jag hade ett tag en dator med en i5 8500 (som din fast lägre frekvens) och den var i vissa spel en flaskhals till ett quadro p2000 (någonstans emellan gtx1050 och 1060) och i andra var det tvärtom.

Men kör på och uppgradera du kan ju alltid nyttja ett bättre grafikkort och få snyggare grafik, även om det blir begränsat av CPU i vissa fall.

Permalänk

Jag har själv haft en 8600k ihop med ett 3080 så jag vet ungefär vad som flaskhalsar. Och det är vissa spel som kräver mer kärnor, tex assasins creed spelen, kingdom come deliverance och många nyare spel. Även vissa spel med dålig optimering gör att 8600k flaskhalsar. t.ex Last of us, God of war, starwars jedi survivor.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: RTX 4090, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinos:

Ja, men de är över min budget tyvärr. Annars hade ett 4070 varit på tapeten.
Möjligtvis ett begagnad RX 6700 XT?

Vad är din maxbudget på ett grafikkort då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)