Proxmox - gröngöling installation

Permalänk
Medlem

Proxmox - gröngöling installation

Vill testa på proxmox. Är helt grön så ha tålamod. Har fastnat vid installationen. Kan någon förklara för mig i detalj vad dessa tre begrepp innebär och vad jag ska fylla i/hur jag får reda på vad jag ska fylla i:

Host name (FQDN)
Gateway
DNS server

Och vad är "management interface"?¨

Har googlat men får inga konkreta svar.

Tack på förhand

Permalänk
Sötast

Välkommen till Swec!

Jag skulle vilja börja med att rekommendera proxmox manualen:
https://pve.proxmox.com/pve-docs/pve-admin-guide.html

Den har väldigt mycket nyttig information, likaså deras wiki
https://pve.proxmox.com/wiki/Main_Page

Jag testade att googla de 4 termerna du hade och jag fann svaren ganska så bra, men de kanske inte är glasklara för en nybörjare!

A fully qualified domain name (FQDN) is the complete address of an internet host or computer.
Det vill säga, vilket namn vill du ha på din proxmox nod? Jag har för mig att pve.home står som förvald och det är helt ok att behålla det så.

Gateway = Vad är adressen till din router?
DNS Server = Vad är adressen till din primära dns server? Om du inte valt någon annan så är det IP-adressen till din router i de flesta fallen.

In computing, a management interface is a network interface dedicated to configuration and management operations
Det vill säga, vilket nätverkskort (om du vill ha ett specifikt) vill du använda för att ansluta till proxmox noden för managering?
Om du inte vill använda ett specifikt nätverkskort så kör du på det du har, antar att du endast har ett.

När jag approachar ett nytt ämne personligen, som i detta fallet proxmox så brukar jag använda youtube som ett förstasteg.
Hittar man någon med en trevlig röst och bra pedagogik så kan man ha en video på ena skärmen å följa på den andra.

Inte alltid man får svar på exakt alla frågor men man känner sig oftast tryggare i lite sällskap.

Lycka till med proxmox, det är jätteroligt med homelabs

Permalänk
Medlem

Tack för svar Allexs! Installerade servern igår och allt fungerade som det skulle. Men idag när jag försökte ansluta så fick jag inget svar. Bestämde mig för att installera Proxmox igen. Såg då att min IP-adress (CIDR) hade ändrats. Alltså att den adressen som stod förifylld igår när jag installerade och som jag använde inte fanns kvar. Vad gör jag för fel eller tänker jag bara fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bkbg:

Tack för svar Allexs! Installerade servern igår och allt fungerade som det skulle. Men idag när jag försökte ansluta så fick jag inget svar. Bestämde mig för att installera Proxmox igen. Såg då att min IP-adress (CIDR) hade ändrats. Alltså att den adressen som stod förifylld igår när jag installerade och som jag använde inte fanns kvar. Vad gör jag för fel eller tänker jag bara fel?

Kanske missförstår frågan men kör du med statisk ip till din server? Annars finns ju risken att din router ger den en ny.

Permalänk
Medlem

Bara knappra in en förvald adress du lätt kommer ihåg, även om du har DHCP i nätet så kan du köra statiskt.
Om du har 192.168.0.x som bas så kör nåt simpelt, typ 192.168.0.10 eller .100
I din router kan du ofta ställa in DHCP att den bara delar ut från 100-254 t.ex., så kan du använda <-100 till statiska grejjer utan att de blandas med t.ex. telefoner och annat som plockar ip.

Samma sen när du skapar VM´s, kör dem statiskt och ange IP själv.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Ledsen men fattar verkligen ingenting. Hittar inte servern. När det funkade första gången så var jag uppkopplad på fiberkonverteraren på IP-adressen som var förifylld.
Kopplade nu till wifi-routern och skrev in IPv4-adressen, delnätsmask(=DNS server?) och gateway som jag hittar på min mac i inställningar. Min mac är också uppkopplad på wifi-routern.
IPv4 adressen till min mac borde väl vara statisk?

Permalänk
Medlem

Hänger inte med i svängarna.

Du skall koppla in proxmox bakom din router. Din router har garanterat DHCP server som kommer tilldela proxmox en ip, proxmox kommer dock hårdkoda detta ip i sin config som default i filen /etc/network/interfaces. Du behöver i din router ställa in baserat på proxmox mac adress att den alltid skall tilldelas samma ip. Annars kan routern tilldela nån annan dator samma ip om man har otur.

https://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address, mac adress kan hittas genom att skriva kommando "ip addr" i terminalen.

Du skall inte behöva ändra subnetmask/DNS. FQDN kan du hitta på vad som helst eller bara använda default.

Du skall inte exponera proxmox direkt mot internet om det var nu det du gjorde(oklart).

Permalänk
Medlem

Servern ska vara ansluten till din router, inte direkt till inkommande fiberlåda.
Servern behöver ha en egen IPv4-adress, den får inte ha samma som din Mac. Varje enhet på ditt nätverk behöver ha en unik IP-adress, annars blir det en krock.

Något förenklat kan man säga att nätmask beskriver hur stort ett enskilt nätverk är. I ditt fall är det nog enklast att köra på något standardvärde som 255.255.255.0 vilket ger dig 255 tillgängliga IPv4-adresser att använda i ditt nätverk.

DNS kan likställas med Eniro eller något liknande. Din dator frågar din DNS-server var (på vilken IP-adress) man hittar en enskild server. Den översätter exempelvis www.sweclockers.se till 158.174.189.9. En vanlig konsumentrouter är inställd på att skicka vidare DNS-förfrågningar till din internetleverantör.

Om din Mac är inställd på att använda automatisk tilldelning av IP-adress via DHCP kommer den inte nödvändigtvis få samma adress varje gång. Med vissa undantag delar din router ut första lediga adress när en enhet på ditt närverk ber om en adress via DHCP. En standardfunktion på routrar är att man kan se en lista på vilka klienter routern tilldelat adresser till och vilken adress de fått.

Permalänk
Medlem

Ok, så om jag fattat det rätt: DHCP skickar ut olika IP-adresser automatiskt till alla enheter uppkopplade på routern. Statisk IP är konstant samma IP-adress. Jag måste be min router att skicka ut en statisk adress till proxmox. Hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bkbg:

Ok, så om jag fattat det rätt: DHCP skickar ut olika IP-adresser automatiskt till alla enheter uppkopplade på routern. Statisk IP är konstant samma IP-adress. Jag måste be min router att skicka ut en statisk adress till proxmox. Hur gör jag det?

Du anger det själv.
I samma serie som du redan har routern inställd på.

Titta på din dator vad den har för ip, ofta är det 192.168.1.xx eller 192.168.0.xx
Byt ut det efter sista punkten mot något eget, förutom .1 eller .254

Ofta får du ange detta
IP: 192.168.0.xx
Netmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1 (om du nu har 0.xx på slutet, annars 1.1 eller motsvarande.)

Om du skriver här vilket format du har på interna IP-nummer, så kan vi hjälpa dig med den infon du behöver ange.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Du anger det själv.
I samma serie som du redan har routern inställd på.

Titta på din dator vad den har för ip, ofta är det 192.168.1.xx eller 192.168.0.xx
Byt ut det efter sista punkten mot något eget, förutom .1 eller .254

Ofta får du ange detta
IP: 192.168.0.xx
Netmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1 (om du nu har 0.xx på slutet, annars 1.1 eller motsvarande.)

Om du skriver här vilket format du har på interna IP-nummer, så kan vi hjälpa dig med den infon du behöver ange.

Så jag installerar proxmox med den IP-adress som är ifylld och sedan går in i inställningar och väljer att den ska skicka ut statisk adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bkbg:

Så jag installerar proxmox med den IP-adress som är ifylld och sedan går in i inställningar och väljer att den ska skicka ut statisk adress?

Statisk adress skickas inte ut, då heter det DHCP - automatisk utdelning.
Statisk anger du själv.

Vid installationen väljer du de sista siffrorna själv, t.ex. 100
OM du har 192.168.0.xx som serie på din router, så skriv in 192.168.0.100 på ip-adress (cidr)
Gateway nedanför kan du låta stå kvar om den redan fyllts i.
DNS kan du köra med 8.8.8.8

Exempel 1
Om du har 192.168.1.123 på din vanliga dator, då vet du att din serie är 192.168.1.xxx
Du kan då välja vad du vill mellan 2 och 254. Undvik att välja det din dator redan har.
Jag hade valt t.ex. 192.168.1.100 till proxmox

Exempel 2
Om du har 192.168.0.123 på din vanliga dator, då vet du att din serie är 192.168.0.xxx
Du kan då välja vad du vill mellan 2 och 254. Undvik att välja det din dator redan har.
Jag hade valt t.ex. 192.168.0.100 till proxmox

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu fungerar allting och jag förstår till och med varför. Tack till alla i tråden!