Win95-laptop - tips på tillbehör

Permalänk
Medlem

Win95-laptop - tips på tillbehör

På en loppis några veckor sedan såg jag en fräsig svart väska. Tog en titt på den och i den låg två omnibook 800; med den utfällbara musen!

En av dem bootar och fungerar och den andra fastnar på configuring bridge controller i bios.

Försöker leta runt vad jag borde skaffa för tillbehör. I väskan låg cd-läsare, brännare samt diskettdrive. Som jag förstått det använde de flesta denna för tiden avancerade maskin med en hubb när de var hemma; vilket förklarar avsaknaden av ps/2-portar.

Nu till frågorna - om jag vill ha extern mus; finns det alternativ till den seriella porten? Att hitta en adapter eller en seriell mus verkar omöjligt - finns amiga-möss men om jag kommer ihåg rätt funkar pc-möss till amigan men inte vice versa. Kan jag köpa ett pcmcia-kort med usb-portar? Är det avhängigt av specifik version av win95? Med tanke på processor och ram borde denne kunna köra win98.

Hårddiskmässigt, är det cf som är det mest prisvärda för mer utrymme; om vi betänker att jag främst kommer använda denna för lek?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En sån här kanske?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

En sån här kanske?
<Uppladdad bildlänk>

Lite ny, kanske! Tror jag har kvar ett par zipdisketter någonstans.

Permalänk
Medlem

Vet inget om just denna modellen, men skulle spontant också satsat på CF till IDE-adapter, men så sökte jag på nätet och hittade denna:
https://forum.vcfed.org/index.php?threads/notes-on-troubles-w...
Vet inte om det just är den modellen, men det kanske kan vara knepigt med DOS/W95 på CF?

Själv använde jag ett 8GB CF-kort i en gammal Mac för några år sedan och det var oerhört skönt att se den boota så mycket snabbare än med hårddisk, och dessutom utan hårddiskens knastrande ljud. Men å andra sidan kanske det är en del av den eftersökta upplevelsen.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Vet inget om just denna modellen, men skulle spontant också satsat på CF till IDE-adapter, men så sökte jag på nätet och hittade denna:
https://forum.vcfed.org/index.php?threads/notes-on-troubles-w...
Vet inte om det just är den modellen, men det kanske kan vara knepigt med DOS/W95 på CF?

Själv använde jag ett 8GB CF-kort i en gammal Mac för några år sedan och det var oerhört skönt att se den boota så mycket snabbare än med hårddisk, och dessutom utan hårddiskens knastrande ljud. Men å andra sidan kanske det är en del av den eftersökta upplevelsen.

Snyggt. Sjukt bra inlägg att läsa när det är just samma modell också. Någon hade pulat in en ssd, men det är lite overkill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

Lite ny, kanske! Tror jag har kvar ett par zipdisketter någonstans.

Ny var väl att ta i, dom kom väl typ 94-95 nån gång.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Ny var väl att ta i, dom kom väl typ 94-95 nån gång.

Ah! Första gången jag såg dem var i min hem-pc, 98 eller 99.

Permalänk
Medlem

W95 stödjer inte USB, vill du ha det är det W98SE som gäller om det inte är aktuellt med massa hacks och lapptäcken. Rent sådär finns det dock ingen annan större anledning än nostalgigrejen att köra något annat, det som funkar i W95 funkar i W98SE också. Tycker du datorn blir segare med det kan du bygga bantat installationsmedia mha 98Lite. Använder du shellet från 95 (finns options för det i 98Lite) kommer du typ inte märka någon skillnad.

Varning dock för att det i stort kan vara knepigt att få igång ett sådant PCMCIA-USB-kort. För bästa möjligheter vill du nog sikta på ett USB 1.1-kort, som motsats till 2.0 och senare. Säkerställ att det finns drivers för W98 också, många av de där korten är tillverkade senare, som alternativ till att använda en hub för att få fler portar, snarare än att tillgängliggöra USB på redan då uråldrig hårdvara.

Frågan är också om hårdvaran verkligen är kraftfull nog till särskilt många DirectX-spel? Tänker mer att det kan vara en trevlig DOS-speldator om den har något vettigt ljudchip.

Angående möss finns det mängder av DIY-adapterprojekt kring diverse microcontrollers för att använda PS/2- och USB-möss över RS232. Det finns förvisso en del hemmasnickrade USB-drivers av varierande kvalitet för DOS, men tror det blir smidigast att köra musen seriellt om du inte kan få tag på dockningsstationen. RS232-anslutna möss kommer i 101 fall av 100 vara gamla äckliga kulmöss, som inte alls är särskilt charmiga nu när man vant sig vid optiska dito.

Dockningsstationen är ju ett självklart tillbehör att försöka fixa om du bara tänkt använda datorn stationärt ändå

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

W95 stödjer inte USB, vill du ha det är det W98SE som gäller om det inte är aktuellt med massa hacks och lapptäcken. Rent sådär finns det dock ingen annan större anledning än nostalgigrejen att köra något annat, det som funkar i W95 funkar i W98SE också. Tycker du datorn blir segare med det kan du bygga bantat installationsmedia mha 98Lite. Använder du shellet från 95 (finns options för det i 98Lite) kommer du typ inte märka någon skillnad.

Varning dock för att det i stort kan vara knepigt att få igång ett sådant PCMCIA-USB-kort. För bästa möjligheter vill du nog sikta på ett USB 1.1-kort, som motsats till 2.0 och senare. Säkerställ att det finns drivers för W98 också, många av de där korten är tillverkade senare, som alternativ till att använda en hub för att få fler portar, snarare än att tillgängliggöra USB på redan då uråldrig hårdvara.

Frågan är också om hårdvaran verkligen är kraftfull nog till särskilt många DirectX-spel? Tänker mer att det kan vara en trevlig DOS-speldator om den har något vettigt ljudchip.

Angående möss finns det mängder av DIY-adapterprojekt kring diverse microcontrollers för att använda PS/2- och USB-möss över RS232. Det finns förvisso en del hemmasnickrade USB-drivers av varierande kvalitet för DOS, men tror det blir smidigast att köra musen seriellt om du inte kan få tag på dockningsstationen. RS232-anslutna möss kommer i 101 fall av 100 vara gamla äckliga kulmöss, som inte alls är särskilt charmiga nu när man vant sig vid optiska dito.

Dockningsstationen är ju ett självklart tillbehör att försöka fixa om du bara tänkt använda datorn stationärt ändå

Dockningsstation eller seriell mus vore drömmen; men båda verkar omöjliga att finna. Tror att en majoritet av dessa hamnade hos myndigheter och kommuner med skrotavtal, tyvärr. De här två jag fick tag i har använts på universitetet av visitkortet i hållaren under att döma.

Permalänk
Medlem

@Mattihp:
Röstar också för Windows 98 SE med Explorer.exe från 95:an Då får du ett OS som är resurssnålt som 95:an och stabilare än 98:an!

Även om sista versionen av Windows 95 hade nymodigheter som FAT32 och USB-stöd, finns det Y2K-buggar och annat som gör att man helst bör undvika 95:an idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Mattihp:
Röstar också för Windows 98 SE med Explorer.exe från 95:an Då får du ett OS som är resurssnålt som 95:an och stabilare än 98:an!

Även om sista versionen av Windows 95 hade nymodigheter som FAT32 och USB-stöd, finns det Y2K-buggar och annat som gör att man helst bör undvika 95:an idag.

Jag minns fortfarande hur seg föräldrarnas dator var när jag uppgraderade tills jag hörde om explorer.exe-tricket!

Före jag orkar göra något på mjukvarusidan så behöver jag dock försöka få tag i en mus. Poputmusen är hemsk xD

Permalänk
Medlem

Såg den här bilden och fick en flashback till när vi städade grundskolans datorsalar när de nya datorerna skulle in. Slängde säkert 50+ av de här, skrattandes över att man aldrig skulle behöva dem igen :')

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mattihp:

Nu till frågorna - om jag vill ha extern mus; finns det alternativ till den seriella porten? Att hitta en adapter eller en seriell mus verkar omöjligt -

Det är nog för att du letar på fel ställen.
https://www.ebay.com/p/1700395252?iid=256180255887
https://www.ebay.com/p/1569847987?iid=266356160674
https://www.ebay.com/itm/275325220783?hash=item401aa977af:g:U...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

<Uppladdad bildlänk>

Såg den här bilden och fick en flashback till när vi städade grundskolans datorsalar när de nya datorerna skulle in. Slängde säkert 50+ av de här, skrattandes över att man aldrig skulle behöva dem igen :')

En notering; du kan inte använda vilken PS/2-mus som helst med en passiv adapter som den på bilden, musen måste ha stöd för såväl serie- som PS/2-protokollen. Dvs du kan typ glömma någon hyfsat modern optisk PS/2-mus även med en sådan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

En notering; du kan inte använda vilken PS/2-mus som helst med en passiv adapter som den på bilden, musen måste ha stöd för såväl serie- som PS/2-protokollen. Dvs du kan typ glömma någon hyfsat modern optisk PS/2-mus även med en sådan

Vem vill ha en ny mus till denna?! Det ska vara rullkula!

Permalänk
Medlem

De som inte väljer internationell frakt som alternativ brukar vägra skicka till Europa eller kräva typ 300 pix i frakt.

Permalänk
Medlem

https://www.tradera.com/item/301844/604756340/datorskruvar-ps...-

Nu hittade jag dock denna! Hoppfull. Nu hitta en rolig mus

Permalänk
Hedersmedlem

Vart i landet håller du till?

Seriella möss brukar dyka upp på Tradera ganska ofta tycker jag. Köpte ett gäng för några år sedan för småpengar i sammanhanget.

Finns det ps/2 för tangentbord så finns det en chans att den är kombinerad för mus och tangentbord så det bara behövs en passiv splitter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vart i landet håller du till?

Seriella möss brukar dyka upp på Tradera ganska ofta tycker jag. Köpte ett gäng för några år sedan för småpengar i sammanhanget.

Finns det ps/2 för tangentbord så finns det en chans att den är kombinerad för mus och tangentbord så det bara behövs en passiv splitter.

Uppsala. Grävt i varje loppis och second hand samt har bevakningar på tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

Vem vill ha en ny mus till denna?! Det ska vara rullkula!

Haha, ja, each to his own antar jag. Personligen ser jag absolut inget nöje i de där arkeologiska utgrävningarna man får ägna sig åt med regelbundna mellanrum med kulmus. Även i bästa fall funkar de ju också sämre än optiska dito.

Vill du ändå ha en kulmus är det ju bara bra för dig, blir mycket enklare så. Bara klippa första bästa seriella du hittar, typ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, ja, each to his own antar jag. Personligen ser jag absolut inget nöje i de där arkeologiska utgrävningarna man får ägna sig åt med regelbundna mellanrum med kulmus. Även i bästa fall funkar de ju också sämre än optiska dito.

Vill du ändå ha en kulmus är det ju bara bra för dig, blir mycket enklare så. Bara klippa första bästa seriella du hittar, typ

Den första arkeologiska utgrävningen är att hitta en xD

Jag brukade hålla mitt bord rätt rent och ha en inte alltför sträv musmatta, det funkade rätt bra. Kanske en-två gånger i månaden med spritad tops, tog 30 sekunder.

Permalänk
Medlem

Finns rätt många olika grejor man kan hitta vad gäller pcmcia-kort. Hur vet man vad som är kompatibelt?

Vore kul att testa CF och annat lattj.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mattihp:

Finns rätt många olika grejor man kan hitta vad gäller pcmcia-kort. Hur vet man vad som är kompatibelt?

Vore kul att testa CF och annat lattj.

De som har drivrutiner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De som har drivrutiner.

Så till win98se (som jag ska skaffa!)... Typ alla som inte är noname?

Ungar idag är så bortskämda. De har inte ens hört om drivrutiner

Permalänk
Medlem

Just nu är planen att köra med hårddisken som är i, men vad är bästa alternativet om den skiter sig? IDE till cf-adapter eller görs det nya HDD? eller kan man rentav pula in en SSD med IDE-Interface?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mattihp:

Så till win98se (som jag ska skaffa!)... Typ alla som inte är noname?

Ungar idag är så bortskämda. De har inte ens hört om drivrutiner

Det finns generiska kinesiumkort som är så nära noname du kan komma som fungerar utmärkt, alla expansioner behöver drivers men gamla system installerar inte alltid drivers automatiskt så skillnaden är egentligen i hur "automatiskt" det funkar så se till att det finns drivers för de expansionskort du vill använda innan du köper nått och nätr det gälelr äldre prylar ska du kanske även tänka på hur drivrutinerna ska komma in i datorn för de kan ju tex komma på diskett eller cd eller finnas på en länk till en ftpserver och då måste du ju kunna hantera det också men det är ju charmen med retro

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns generiska kinesiumkort som är så nära noname du kan komma som fungerar utmärkt, alla expansioner behöver drivers men gamla system installerar inte alltid drivers automatiskt så skillnaden är egentligen i hur "automatiskt" det funkar så se till att det finns drivers för de expansionskort du vill använda innan du köper nått och nätr det gälelr äldre prylar ska du kanske även tänka på hur drivrutinerna ska komma in i datorn för de kan ju tex komma på diskett eller cd eller finnas på en länk till en ftpserver och då måste du ju kunna hantera det också men det är ju charmen med retro

Det blir spännande med första drivrutinen som lär bli för cf-läsare får hitta någon med cd-brännare kanske.

Permalänk

En sån där maskin hade jag för 20år sen, 166mmx. Jag undrar om jag inte såg en sån där kulmus i källaren när jag var där sist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

Just nu är planen att köra med hårddisken som är i, men vad är bästa alternativet om den skiter sig? IDE till cf-adapter eller görs det nya HDD? eller kan man rentav pula in en SSD med IDE-Interface?

Man kan ju prova, jag har kört min Amiga 1200, som ju är dryga 30 år gammal, med både CF-kort och IDE-SSD (från Transcend); hastighetsmässigt blir det typ ingen skillnad vad jag kan märka men jag inbillar mig att SSD är lite stabilare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmulatorII:

En sån där maskin hade jag för 20år sen, 166mmx. Jag undrar om jag inte såg en sån där kulmus i källaren när jag var där sist

Har flera kulmöss på väg nu! Förhoppningsvis funkar någon av dem med adaptern jag beställt!