Mac Mini M2 för homelab och AI hobbyprojekt

Permalänk
Medlem

Mac Mini M2 för homelab och AI hobbyprojekt

Hejsan,

Jag är ute efter en liten homelab server som jag också kan använda till en del AI experiment. Det handlar främst inte om att träna modeller utan om att testa bygga applikationer kring existerande modeller från www.huggingface.co. Tanken är att köra dem lokalt på Apple Neural Engine mha CoreML.

Jag kan inte jättemycket om AI utan jobbar som utvecklare och lösningsarkitekt inom andra fält. Jag vill dock testa olika modeller, lära mig hur de fungerar och vad de kan användas till. Till stor del eftersom det är viktigt i min yrkesroll men också för att jag tycker det är ett spännande område.

Utöver detta vill jag ha en homelab server för lite olika verktyg som t.ex en https://appflowy.io/ server eller dyl. För detta tänkte jag inte använda MacOS direkt utan installera Linux på en virtuell maskin, vad jag förstått finns det lite olika alternativ för att virtualisera ARM Linux på Apple silicon med en mindre prestandaförlust. Apples virtualization framework verkar vara ett intressant alternativ men jag vet väldigt lite om det.

Är det någon som testat en Apple silicon Mac för något av dessa användningsområdena? Är det en rimlig investering för detta?

En bonus med en Mac Mini är att jag också kan testa olika mjukvarustackar på ARM arkitektur för att förstå hur det jag jobbar med skulle kunna dra nytta av ARM. Jag jobbar med .NET och vet inte alls hur det lirar på Apple silicon och ARM idag.

Permalänk
Datavetare

Har använt MacOS samt MacMini M1 och MBP M1Pro till bl.a. att köra Linux och greja med ML.

Så länge du inte tänkte fippla med in-kernel saker i Linux-kärnan skulle jag använda Docker för att köra Linux. Det går att köra både Linux/ARM64 och Linux/x86_64 program den vägen, men har egentligen bara testat att det senare fungerar så kan inte säga hur bra/dålig prestandan är.