Permalänk

Flaskhalsning vid Spelande

Hej!

Har en liten fråga då jag har tänkt bygga en dator via Inet.se för första gången i mitt liv efter att ha haft en trogen burk i 6 år nu.

Valet av chassi, kylning, fläktar, PSU samt CPU var ett ganska enkelt jobb ända fram tills GPU'n.
I min fabriksbyggda burk har jag ett NVIDIA GTX 1070 samt en Intel I5-6400 2.70GHz och det har börjat agera konstigt och hänger inte riktigt med i svängarna längre i dom spelen som jag vill spela.

Min tanke var från början att uppgradera till en I7 13700K samspelande med en ROG Strix Z790-F Gaming WIFI moderkort för att framtidssäkra lite delar och kanske spendera mindre på GPU som jag har den lilla vetskapen om att de är väldigt dyra i tyngre kaliber.
Därav har mitt huvud svävat omkring en RTX 3060 då reviews på Inets hemsida ger den mycket beröm för sin styrka.
däremot kollar jag precis som man borde när man har mindre vetskap inom ämnet på videor från bland annat LTT för att bara nämna en som ger den ett bra betyg också.

Däremot för att dra ner kostnaden så tittade jag på en I5 13600K istället med RTX 3060 där också.
Frågan är om risken för flaskhalsning är stor vid spelande när man parar ihop en av dessa två CPU'er med RTX 3060'n?

Enligt denna hemsida: https://pc-builds.com/ så är risken för flaskhalsning större vid mer CPU krävande applikationer är risken är vid GPU tunga applikationer.

Som nybörjare i denna vrärld och orolig att jag köper fel delar som inte lirar väl med varandra så vill jag bara kolla så att detta stämmer :).

Permalänk
Medlem

Hutlöst dyrt moderkort till en nu död plattform, känns lite onödigt.
14700K kostar lika mycket som 13700K.

Vill nästan direkt föreslå att du tittar på AMD, en 7800X3D med ett B650E moderkort blir både billigare och snabbare vid spelande.
Men kan först ställa de vanliga frågorna såsom vilken upplösning ska du spela i? Är det huvudsakligen spelande som gäller och i så fall vilka spel? Kommer du uppgradera komponenter (GPU främst) med åren eller tänker du behålla samma tills det är dags för helt ny?

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Något kommer alltid flaskhalsa, så det handlar mer om att undvika att lägga pengar på saker som inte kommer påverka prestandan än om att undvika flaskhalsar. Men det beror väldigt mycket på vad man gör på datorn, och även med spel så är det stor variation mellan CPU- och GPU-belastning.

Men varken en 13600K eller 13700K kommer vara direkt fel att para med ett RTX 3060, men vad som är bäst för just dig är svårt att säga. Att lägga över 5k på ett moderkort för en speldator är dock en felprioritering, du kommer få en mycket bättre dator om du väljer ett moderkort som är några tusenlappar billigare och lägger de pengarna på ett bättre grafikkort istället. Om du inte tänker överklocka så behöver du troligtvis inte ens ett Z790-moderkort utan kan nöja dig med ett B760 istället.

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Hutlöst dyrt moderkort till en nu död plattform, känns lite onödigt.
14700K kostar lika mycket som 13700K.

Vill nästan direkt föreslå att du tittar på AMD, en 7800X3D med ett B650E moderkort blir både billigare och snabbare vid spelande.
Men kan först ställa de vanliga frågorna såsom vilken upplösning ska du spela i? Är det huvudsakligen spelande som gäller och i så fall vilka spel? Kommer du uppgradera komponenter (GPU främst) med åren eller tänker du behålla samma tills det är dags för helt ny?

Okej tack för svaret då kanske jag precis som du säger kan spara in lite pengar på ett billigare och mer funktionellt moderkort.
Vad det gäller CPU så vilket moderkort skulle du rekommendera för 14700K?
För att svara på dina frågor så spelar jag för det mesta i 1080p men har funderat på att kanske röra min i 1440p i framtiden (hur långt in i framtiden är dock oklart).
Ja spel är det mesta som gäller och det är väll mest Overwatch, CS och Snowrunner ibland.
Planen är att spendera mer på övriga komponenter och uppgradera GPU’n främst.

Permalänk
Skrivet av perost:

Något kommer alltid flaskhalsa, så det handlar mer om att undvika att lägga pengar på saker som inte kommer påverka prestandan än om att undvika flaskhalsar. Men det beror väldigt mycket på vad man gör på datorn, och även med spel så är det stor variation mellan CPU- och GPU-belastning.

Men varken en 13600K eller 13700K kommer vara direkt fel att para med ett RTX 3060, men vad som är bäst för just dig är svårt att säga. Att lägga över 5k på ett moderkort för en speldator är dock en felprioritering, du kommer få en mycket bättre dator om du väljer ett moderkort som är några tusenlappar billigare och lägger de pengarna på ett bättre grafikkort istället. Om du inte tänker överklocka så behöver du troligtvis inte ens ett Z790-moderkort utan kan nöja dig med ett B760 istället.

Okej det låter som att det inte direkt går att få noll procent på båda då utan något kommer klämma lite men det är nog inget jag kommer märka med en ganska substantiell uppgradering i övrigt.

Jag ska absolut titta närmre på andra alternativ på moderkort så kan jag kanske slå till på en bättre GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gekås_Kundtjänst:

Okej tack för svaret då kanske jag precis som du säger kan spara in lite pengar på ett billigare och mer funktionellt moderkort.
Vad det gäller CPU så vilket moderkort skulle du rekommendera för 14700K?
För att svara på dina frågor så spelar jag för det mesta i 1080p men har funderat på att kanske röra min i 1440p i framtiden (hur långt in i framtiden är dock oklart).
Ja spel är det mesta som gäller och det är väll mest Overwatch, CS och Snowrunner ibland.
Planen är att spendera mer på övriga komponenter och uppgradera GPU’n främst.

Ta det billigaste Z kortet du kan.... Även om du inte kommer överklocka 24/7 så har den lite finesser som jag kan tycker vara värd dem extra kronorna för att få fler m2 platser

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop