Permalänk
Medlem

Processor 100c idle?

TMPIN 2 på Processor är på 100c men ingen annan TMP (i3 12100) och också "cores max är på 100c" fast jag är i Idle mode på datorn. Sitter bara och windows updatear. så gör liksom ingenting speciellt.

Min systerson hade gjort rent datorn och efter detta så började hans spel lagga. Jag tror då att processorn är för varm och därför laggar det. Dvs att fläkten kanske sitter i ordentligt? så får väl öppna och kolla att ingenting är löst.

Är detta rätt tankegång? eller varför har sakerna sånna tempereraturer. se gärna bifogade bilder

https://gyazo.com/5f5d22aed59d38f048fd8ea386152198

Oklart vart jag skulle lägga tråden, kanske fel hoppas det vart rätt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X - RTX 3070 Phantom GS - Corsair TX650M, 650W - DDR4 16GB 2933MHz - TUF GAMING B550-Pro, DDR4

Permalänk
Medlem

Helt rätt är något fel. Pricessorn har klockat ner och är ändå varm.
Troligtvis har processorkylaren lossnat vid något fäste.
Antar orginal intelkylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Helt rätt är något fel. Pricessorn har klockat ner och är ändå varm.
Troligtvis har processorkylaren lossnat vid något fäste.
Antar orginal intelkylare?

Japp original kylare. Drog en hel rensning på hans dator med windows och sitter nu och uppdaterar alla drivrutiner. Men så fort jag är klar med detta ska jag stänga ner och öppna upp datorn. Och se om jag ser någonting vid direkt anblick, som t.ex. att kylarn inte sitter ordentligt... men inget annat som jag kan ha i åtanke när jag öppnar och kikar så allt är på ordentligt?

Värt och tillägga att datorn är relativt ny. max 6 månader.
Och han har tidigare kunnat spela t.ex. fortnite utan lagg men han säger nu att det är ospelbart att det "hackar" jätte mycket. men måste vara processorna som strular till det (?)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X - RTX 3070 Phantom GS - Corsair TX650M, 650W - DDR4 16GB 2933MHz - TUF GAMING B550-Pro, DDR4

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nästan garanterat att det inte är kontakt mellan kylaren och processorn. Även om fläkten skulle ha stannat tror jag inte den skulle ligga på 100 C i idle, men det är förstås en bra idé att kolla att den snurrar.

Tänk på att du verkligen bör rengöra CPU+kylare och ha på ny kylpasta sedan, annars kan det bli rätt dåligt resultat även efter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är nästan garanterat att det inte är kontakt mellan kylaren och processorn. Även om fläkten skulle ha stannat tror jag inte den skulle ligga på 100 C i idle, men det är förstås en bra idé att kolla att den snurrar.

Tänk på att du verkligen bör rengöra CPU+kylare och ha på ny kylpasta sedan, annars kan det bli rätt dåligt resultat även efter.

Den satt inte ordentligt… men har ingen ny kylpasta. Men tog loss kylaren och blåste rent ordentligt sedan satte på den riktigt. Och den snurrar. CPU började på 66c men när jag började installera ett spel (efter 5min) tillbaka på 100c ? Är det pga kylar pastan endast??

TMPIN2 är den enda i hög temp med ? Inget annat?

Ska köpa ny kylpasta och applicera denna imorgon. Och se då..

Visa signatur