Permalänk
Medlem

Gamingdator: SFF i tv-bänk

Hej!
Jag tänker bygga en dator som jag ska ha i min tv-bänk. Målet är att den ska vara luftkyld och relativt tyst. Det var ca 10 år sedan jag byggde en dator, så jag skulle uppskatta lite feedback på mitt bygge. Framför allt har jag funderingar kring kylning och val av moderkort.

Syfte och budget
Jag spelar mest på min Steam Deck, men jag vill ha en bättre pc som jag kan spela på min tv. Jag tänker spela spel som t.ex. Red Dead Redemption 2, Elden Ring, Forza 5 med handkontroll. Jag planerar att koppla den till min Samsung S90C-tv för spel i 4K, ev med DLSS. Jag har tänkt lägga ca 15 000 kronor på datorn, utan grafikkort. Jag kan tänja på budgeten lite om det behövs.

Komponenter och val
Jag har ett äldre 1070-kort som jag tänker använda i början och vänta in Nvidias supermodeller. Här är komponenterna som jag har valt:
Chassi: NR200P med mesh-panel
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
CPU-kylare: Thermalright Phantom Spirit 120 SE
Moderkort: ASRock B650I Lightning WIFI
RAM: G.skill Flare X5 32Gb
SSD: WD Black SN770 NVMe 2TB M.2
PSU: Corsair SF750
Fläktar: 2x Noctua NF-A12x15 PWM i toppen för utflöde

Jag valde låga RAM-minnen för att undvika eventuella krockar med kylaren.

Jag har läst att wifi inte är så bra på ASRock-moderkortet, men jag kommer att använda nätverksuttag. Jag är osäker på om det är värt att betala mer för ett moderkort med PCIe 5.0? Jag har delvis valt 7800x3d för att det ska fungera länge med god prestanda.

Placering och kylning
Jag har tänkt ha datorn i min tv-bänk, the light: https://www.furniturefarm.se/tv-baenk/131-tv-bank-the-light.h...
Jag vet att det inte är optimalt för luftflödet, men jag tror att det ska funka bra ändå. Jag kommer att ha den liggande i ett mittfack med hyllplanet borttaget. Jag tänker ha datorn placerad med toppen utåt för utflöde av luft och inflöde bakåt på undersidan. Tv-bänken är öppen bakåt. Jag planerar att ha tassar som höjer upp datorn ca 1 cm.

Jag valde Phantom Spirit 120 SE som CPU-kylare för att den har fått goda recensioner och bör passa i chassit.

Jag är lite osäker på hur kylningen kommer att fungera i den här placeringen. Jag har tänkt att sätta två Noctua-fläktar i toppen för utflöde, men jag vet inte om jag ska skaffa fler fläktar för inflöde under och baktill eller testa hur det fungerar först. Jag vill inte att datorn ska bli för varm eller för högljudd.

Länk till bygget
Här är en länk till bygget på komponentkoll: https://komponentkoll.se/bygg/exrsF

Vad tror ni om mitt bygge? Har ni några tips eller råd på hur jag kan förbättra det? Tack på förhand!

Tillägg:
Som grafikkort lutar det åt 4070 super eller 4070 ti om några månader, tänker lägga ca 8-10 000kr på grafikkort. Som alternativ till moderkort ser jag MSI b650I eller asus b650E om det är värt att få PCIe 5.0.

Förtydlig grafikkort och alternativ moderkort
Permalänk
Medlem

Varför väljer du ett moderkort med Wifi om du ändå tänker använda kabel? Finns billigare moderkort med samma funktioner utan wifi.

PCIe 5.0 känns inte särskilt nödvändigt i dagsläget skulle jag säga. Inte ens nästa generation grafikkort kommer behöva det även om de har stödet. Det är väldigt snabb lagring i sådana fall men troligen är det begränsat till en enda m.2 så ställ dig själv frågan om du har det behovet eller ens kommer kunna nyttja max vad PCIe 4 kan leverera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vad finns det för billigare moderkort utan wifi? Jag hittar inga som passar i NR200P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Varför väljer du ett moderkort med Wifi om du ändå tänker använda kabel? Finns billigare moderkort med samma funktioner utan wifi.

Var hittar du mITX utan WIFI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaloopo:

Vad finns det för billigare moderkort utan wifi? Jag hittar inga som passar i NR200P.

Skrivet av SUMITOMO:

Var hittar du mITX utan WIFI?

Missade chassit.

Om den ändå ska stå inne i tv-bänken, är det ett måste ha ett chassi öht? Att köra den öppen lär förbättra kylningen och därmed ljudnivån avsevärt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Missade chassit.

Om den ändå ska stå inne i tv-bänken, är det ett måste ha ett chassi öht? Att köra den öppen lär förbättra kylningen och därmed ljudnivån avsevärt.

Menar du att bygga datorn direkt i tv-bänken? Med småbarn hemma är det inget jag vågar mig på.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Jag har gjort en del justeringar och valt ett annat chassi, jag har beställt det mesta förutom hårddisk och cpu ifall det skulle komma något erbjudande på den.
Jag känner mig osäker på vilken hårddisk jag ska välja. Det är svårt att förstå hur jag kan avgöra om mitt moderkort stödjer dubbelsidiga M.2 hårddiskar. Jag har sett Lexar NM790 på 2TB, som är enkeltsidig. Är det ett bra val att köpa den?

Angående chassi har jag valt Inter-Tech IM-02 Expander. Jag övervägde Asus AP201 för att få mer utrymme, men det passade inte i min TV-bänk. Istället hittade jag SAMA Quzao 2, eller SAMA IM01 Pro, som är en uppdaterad version av SAMA IM01 som är mindre djup än ap201. Det passar bra i TV-bänken och erbjuder fler möjligheter, inklusive utrymme för ett mATX moderkort och en ATX PSU. Det verkar också enklare att installera fläktar jämfört med SAMA IM01. Chassit är importerat via Inter-Tech och kan beställas från Mindfactory (länk: https://www.inter-tech.de/productdetails-157/IM-2_EN.html). Jag har redan gjort en beställning. Det kanske blir möjligt att beställa från en återförsäljare som inte kräver transportfirma, men jag vill inte vänta på det.

Här är hur mitt bygge ser ut just nu, enligt Komponentkoll, med undantag för chassit eftersom det inte finns där.

Jag valde P12 Max för fläktarna. Jag tror intedet är värt att betala cirka tre gånger mer för Noctua-fläktar.

Jag har inte sett så många diskussioner om Phantom Spirit 120 Evo, men den verkar vara en bättre CPU-kylare jämfört med Peerless Assassin. Evo-versionen har också något bättre 120mm-fläktar, så jag har beställt den.

Till slut valde jag ett SFX-L PSU som är tystare, för att lättare få plats med fläktar och större grafikkort. Eftersom jag är intresserad av att spela i 4K, överväger jag antingen ett 4070 Ti Super eller ett 7900 XT/XTX grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaloopo:

Uppdatering:
Jag har gjort en del justeringar och valt ett annat chassi, jag har beställt det mesta förutom hårddisk och cpu ifall det skulle komma något erbjudande på den.
Jag känner mig osäker på vilken hårddisk jag ska välja. Det är svårt att förstå hur jag kan avgöra om mitt moderkort stödjer dubbelsidiga M.2 hårddiskar. Jag har sett Lexar NM790 på 2TB, som är enkeltsidig. Är det ett bra val att köpa den?

Angående chassi har jag valt Inter-Tech IM-02 Expander. Jag övervägde Asus AP201 för att få mer utrymme, men det passade inte i min TV-bänk. Istället hittade jag SAMA Quzao 2, eller SAMA IM01 Pro, som är en uppdaterad version av SAMA IM01 som är mindre djup än ap201. Det passar bra i TV-bänken och erbjuder fler möjligheter, inklusive utrymme för ett mATX moderkort och en ATX PSU. Det verkar också enklare att installera fläktar jämfört med SAMA IM01. Chassit är importerat via Inter-Tech och kan beställas från Mindfactory (länk: https://www.inter-tech.de/productdetails-157/IM-2_EN.html). Jag har redan gjort en beställning. Det kanske blir möjligt att beställa från en återförsäljare som inte kräver transportfirma, men jag vill inte vänta på det.

Här är hur mitt bygge ser ut just nu, enligt Komponentkoll, med undantag för chassit eftersom det inte finns där.
https://komponentkoll.se/bild/SuIvi.png

Jag valde P12 Max för fläktarna. Jag tror intedet är värt att betala cirka tre gånger mer för Noctua-fläktar.

Jag har inte sett så många diskussioner om Phantom Spirit 120 Evo, men den verkar vara en bättre CPU-kylare jämfört med Peerless Assassin. Evo-versionen har också något bättre 120mm-fläktar, så jag har beställt den.

Till slut valde jag ett SFX-L PSU som är tystare, för att lättare få plats med fläktar och större grafikkort. Eftersom jag är intresserad av att spela i 4K, överväger jag antingen ett 4070 Ti Super eller ett 7900 XT/XTX grafikkort.

tycker det ändå ser riktigt bra ut förutom kombinationen minne/moderkort. Är inte värt att chansa med minnen som inte är med på moderkortets QVL lista.

Så försök hitta 5600 eller 6000 mhz minnen med cl 30 eller 36 som är med i moderkortets QVL lista
Listan har du här
https://www.asrock.com/MB/AMD/B650M%20Pro%20RS%20WiFi/index.a...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

tycker det ändå ser riktigt bra ut förutom kombinationen minne/moderkort. Är inte värt att chansa med minnen som inte är med på moderkortets QVL lista.

Så försök hitta 5600 eller 6000 mhz minnen med cl 30 eller 36 som är med i moderkortets QVL lista
Listan har du här
https://www.asrock.com/MB/AMD/B650M%20Pro%20RS%20WiFi/index.a...

Tack för informationen! Jag hade faktiskt missat att kontrollera kompatibiliteten mellan minnen och moderkort. Jag har redan köpt minnena från Inet när jag planerade att använda NR200P. Moderkortet har inte blivit skickat ännu, så jag kan fortfarande avboka det. Alternativt kan jag returnera minnena till Inet eftersom de är oanvända. Minnena är listade som kompatibla med ATX-versionen av B650 Pro RS, men inte med B650M Pro RS. Jag har sett enstaka inlägg på Reddit där användare fått det att fungera med B650M-modellen.
https://www.gskill.com/qvl/165/396/1673491242/F5-6000J3038F16...

Jag är frestad att testa eftersom det verkar troligt att det kommer att fungera för att slippa returnera produkten och leta efter nytt minne eller moderkort. Om det inte fungerar, antar jag att det skulle kosta mig några hundra kronor antingen i form av ett avdrag eller genom att sälja dem begagnade. Risken för att minnena skulle ta skada verkar vara obefintlig, eller hur?

Tillägg: vad tror du om hårddisk?

Fråga om hårddisk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaloopo:

Tack för informationen! Jag hade faktiskt missat att kontrollera kompatibiliteten mellan minnen och moderkort. Jag har redan köpt minnena från Inet när jag planerade att använda NR200P. Moderkortet har inte blivit skickat ännu, så jag kan fortfarande avboka det. Alternativt kan jag returnera minnena till Inet eftersom de är oanvända. Minnena är listade som kompatibla med ATX-versionen av B650 Pro RS, men inte med B650M Pro RS. Jag har sett enstaka inlägg på Reddit där användare fått det att fungera med B650M-modellen.
https://www.gskill.com/qvl/165/396/1673491242/F5-6000J3038F16...

Jag är frestad att testa eftersom det verkar troligt att det kommer att fungera för att slippa returnera produkten och leta efter nytt minne eller moderkort. Om det inte fungerar, antar jag att det skulle kosta mig några hundra kronor antingen i form av ett avdrag eller genom att sälja dem begagnade. Risken för att minnena skulle ta skada verkar vara obefintlig, eller hur?

Tillägg: vad tror du om hårddisk?

Okej ja asså självklart kan det vara värt att testa, men hade ändå haft det i åtanken och även om det fungerar till en början så finns det risk att det efter ett antal väckor/månader börjar strula. Minns jag rätt så är det anledningen till att jayztwocents nydligen gick tillbaka till intel på sin personliga dator

hårddisk? är väll bara en SSD i det du länkat än så länge ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Okej ja asså självklart kan det vara värt att testa, men hade ändå haft det i åtanken och även om det fungerar till en början så finns det risk att det efter ett antal väckor/månader börjar strula. Minns jag rätt så är det anledningen till att jayztwocents nydligen gick tillbaka till intel på sin personliga dator

hårddisk? är väll bara en SSD i det du länkat än så länge ?

Jag tar risken och provar, men jag är nu medveten om att det kan finnas en risk för problem längre fram, så tack för det:-)

När det gäller lagring uttryckte jag mig nog inte så tydligt. Jag har inte byggt datorer på ett tag och är inte helt insatt i den exakta betydelsen av olika termer. Jag trodde att "hårddisk" var en övergripande term som inkluderade traditionella mekaniska hårddiskar samt olika typer av SSD, inklusive M.2 och 2.5-tum. Vad jag menar är att jag undrar om M.2-enheten jag överväger. Är det viktigt att kontrollera QVL för lagringen och moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaloopo:

Jag tar risken och provar, men jag är nu medveten om att det kan finnas en risk för problem längre fram, så tack för det:-)

När det gäller lagring uttryckte jag mig nog inte så tydligt. Jag har inte byggt datorer på ett tag och är inte helt insatt i den exakta betydelsen av olika termer. Jag trodde att "hårddisk" var en övergripande term som inkluderade traditionella mekaniska hårddiskar samt olika typer av SSD, inklusive M.2 och 2.5-tum. Vad jag menar är att jag undrar om M.2-enheten jag överväger. Är det viktigt att kontrollera QVL för lagringen och moderkortet?

Aah Okej angående lagringen så är det bara att köra ända man idag behöver kontrollera är just minnet och de gäller mer eller mindre bara amd i dagsläget.

Visa signatur

here we go!