Gamingdator: SFF i tv-bänk
Hej!
Jag tänker bygga en dator som jag ska ha i min tv-bänk. Målet är att den ska vara luftkyld och relativt tyst. Det var ca 10 år sedan jag byggde en dator, så jag skulle uppskatta lite feedback på mitt bygge. Framför allt har jag funderingar kring kylning och val av moderkort.
Syfte och budget
Jag spelar mest på min Steam Deck, men jag vill ha en bättre pc som jag kan spela på min tv. Jag tänker spela spel som t.ex. Red Dead Redemption 2, Elden Ring, Forza 5 med handkontroll. Jag planerar att koppla den till min Samsung S90C-tv för spel i 4K, ev med DLSS. Jag har tänkt lägga ca 15 000 kronor på datorn, utan grafikkort. Jag kan tänja på budgeten lite om det behövs.
Komponenter och val
Jag har ett äldre 1070-kort som jag tänker använda i början och vänta in Nvidias supermodeller. Här är komponenterna som jag har valt:
Chassi: NR200P med mesh-panel
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
CPU-kylare: Thermalright Phantom Spirit 120 SE
Moderkort: ASRock B650I Lightning WIFI
RAM: G.skill Flare X5 32Gb
SSD: WD Black SN770 NVMe 2TB M.2
PSU: Corsair SF750
Fläktar: 2x Noctua NF-A12x15 PWM i toppen för utflöde
Jag valde låga RAM-minnen för att undvika eventuella krockar med kylaren.
Jag har läst att wifi inte är så bra på ASRock-moderkortet, men jag kommer att använda nätverksuttag. Jag är osäker på om det är värt att betala mer för ett moderkort med PCIe 5.0? Jag har delvis valt 7800x3d för att det ska fungera länge med god prestanda.
Placering och kylning
Jag har tänkt ha datorn i min tv-bänk, the light: https://www.furniturefarm.se/tv-baenk/131-tv-bank-the-light.h...
Jag vet att det inte är optimalt för luftflödet, men jag tror att det ska funka bra ändå. Jag kommer att ha den liggande i ett mittfack med hyllplanet borttaget. Jag tänker ha datorn placerad med toppen utåt för utflöde av luft och inflöde bakåt på undersidan. Tv-bänken är öppen bakåt. Jag planerar att ha tassar som höjer upp datorn ca 1 cm.
Jag valde Phantom Spirit 120 SE som CPU-kylare för att den har fått goda recensioner och bör passa i chassit.
Jag är lite osäker på hur kylningen kommer att fungera i den här placeringen. Jag har tänkt att sätta två Noctua-fläktar i toppen för utflöde, men jag vet inte om jag ska skaffa fler fläktar för inflöde under och baktill eller testa hur det fungerar först. Jag vill inte att datorn ska bli för varm eller för högljudd.
Länk till bygget
Här är en länk till bygget på komponentkoll: https://komponentkoll.se/bygg/exrsF
Vad tror ni om mitt bygge? Har ni några tips eller råd på hur jag kan förbättra det? Tack på förhand!
Tillägg:
Som grafikkort lutar det åt 4070 super eller 4070 ti om några månader, tänker lägga ca 8-10 000kr på grafikkort. Som alternativ till moderkort ser jag MSI b650I eller asus b650E om det är värt att få PCIe 5.0.