Nobara 39, problem med metered data

Permalänk
Medlem

Nobara 39, problem med metered data

Jag använder för tillfället en bärbar dator med Nobara 39 (i praktiken Fedora 39 med GNOME 45).
När jag är på resa får datorn internet genom att jag delar internet på telefonen.

När jag öppnar GNOME Software Center för att uppdatera/installera får jag meddelandet att det ärstängt för mitt nätverk använder "meterd data", d.v.s. systemet har identifierat att jag antagligen inte har fritt internet, utan betalar för varje GB jag tankar ner.
Detta är nästan rätt; min telefon har ett begränsat antal GB att surfa för varje månad.

Nu är det upp till mig att avgöra om jag vill använda min telefons dyrbara GB till att tanka ner linuxuppdateringar eller ej (det vill jag).
Så jag öppnar Inställningar > WiFi, letar reda på min telefon bland tillgängliga WiFi-nätverk, klickar på kugghjulet, skrollar ner till var man kan bocka ur meterd network.
Problemet är att det redan är urbockat.

- Ja, jag kan uppdatera via terminalen, det är inte problemet. Jag vill veta vad som är fel på GNOME Software.

- Ja, jag har testat att ha det både ibockat och urbockat. Oavsett vad säger GNOME Software att jag använder metered network och vägrar fungera.

- Ja, jag har en annan bärbar med Ubuntu 22.10 (samma GNOME-version), där finns inte problemet.

Någon som vet vad som felas?