Permalänk

Tele2 Wifi Hub L2

Har ovannämnda Wifi Hub L2 och funderar på om det går att använda två tillsammans (har en oanvänd) för att få mesh, eller man måste köpa en Tele2 Wifi-förstärkare

Hardware Version 3.0
Software Version: SGHr10002000

Någon som har koll på läget?

https://www.tele2.se/bredband/utrustning/wifi-forstarkare

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att logga in på rautern och kolla i inställningarna?
Fins det inte där eller du kommer inte åt de, så behöver du kontakta Tele2 så de (kanske) kan göra det åt dig.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet kan man inte välja mellan router/AP läge i Tele2s modem/routrar. Man kan enbart köra dem som de är, eller i bryggat läge om man vill ha en egen/annan router efter modemet.

Men som ovan sagt, logga in och kolla inställningarna eller kontakta Tele2 och fråga dem.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Har du möjlighet att logga in på rautern och kolla i inställningarna?
Fins det inte där eller du kommer inte åt de, så behöver du kontakta Tele2 så de (kanske) kan göra det åt dig.

Har kollat med hittar inget.
Har testat att trycka på knappen likt man ska göra vid installationen av en extrender när man har en kabel kopplad, men det skapar ingen ändring när jag kollar status på båda två.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Såvitt jag vet kan man inte välja mellan router/AP läge i Tele2s modem/routrar. Man kan enbart köra dem som de är, eller i bryggat läge om man vill ha en egen/annan router efter modemet.

Men som ovan sagt, logga in och kolla inställningarna eller kontakta Tele2 och fråga dem.

Jag hittar inget mer än det du skriver och support är oftast okunnig så jag lägger inte tid på det.

Permalänk
Medlem

Att köpa deras egna är inte värt besväret. Köp en separat accesspunkt istället från en annan tillverkare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Att köpa deras egna är inte värt besväret. Köp en separat accesspunkt istället från en annan tillverkare.

Nu är det mesh jag vill ha för att täcka hela området som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParadisT2:

Nu är det mesh jag vill ha för att täcka hela området som behövs.

Ställ om Tele2-routern i bryggläge och koppla sedan på ett separat Mesh-system i så fall.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Ställ om Tele2-routern i bryggläge och koppla sedan på ett separat Mesh-system i så fall.

Eller köper en extender av Tele2, så är det löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParadisT2:

Eller köper en extender av Tele2, så är det löst.

Deras extenders är inte i närheten av vad du får av att köpa en separat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Deras extenders är inte i närheten av vad du får av att köpa en separat.

Vad skulle vara så mycket bättre med att köpa något annat`
Är utökning av räckvidden och få ett mesh till en relevant kostnad som behövs.
Och helt vill jag ha den kopplad med kabel (som TELE2s kan) för att få ett än bättre nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParadisT2:

Vad skulle vara så mycket bättre med att köpa något annat`
Är utökning av räckvidden och få ett mesh till en relevant kostnad som behövs.
Och helt vill jag ha den kopplad med kabel (som TELE2s kan) för att få ett än bättre nät.

Främst så är det att andra accesspunkter är starkare och har mer funktioner än Tele2:s som tyvärr (av egen erfarenhet) lätt blir överbelastade och deras DHCP-funktion är så undermålig att enheten slutar om du binder upp för många IP-adresser.

Dessutom är alla accesspunkter kopplade med sladd. Annars använder du något som kallas för range extender.

Men det klart, om du redan har bestämt dig så är det poänglöst med tråden och då kan du köra på det du redan beslutat för.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.