Kan inte starta CachyOS live CD - blir bara svart efter att all initial text vid starten rullat förbi

Permalänk
Medlem

Kan inte starta CachyOS live CD - blir bara svart efter att all initial text vid starten rullat förbi

Jag försöker start Cachyos ISO-fil både med Ventoy och bränd på en USB för att installera det. Cachyos börjar ladda, en massa text skrollar förbi, sen blir det bara svart och datorn, eller åtminstone tangentbordet hänger sig så man får köra en omstart med datorns resetknapp.

Noterar att när installationstexten börjar skrolla så står det "Failed to parse event in TPM" Så då tänker jag liksom "Ah.. TPM bråkar" så illa kvickt startar jag om och stänger av den i BIOS. Och vid nästa startförsök ser jag att "Failed to parse event in TPM" raden överst inte längre finns och tänker att "nu går det finfint, jäla skitTPM" . Men icke, när all text rullat förbi, och förmodligen då GUI ska startas(?) så blir det bara svart igen och det går inte att göra någonting med tangentbordet då det är dött.

Jag har provinstallerat Cachyos ISO i Virtualbox, och då var det inga problem så jag utesluter att någonting är fel med ISO-filen i alla fall.
Tips?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så du stängt av Secure Boot

Kan även vara fel på stickan, har haft strul om jag skapar stickorna med Rufus också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Dubbelkolla så du stängt av Secure Boot

Kan även vara fel på stickan, har haft strul om jag skapar stickorna med Rufus också.

Tack för input. Secure boot är avstängd. Jag har provat tre olika USB-minnen. Jag misstänker att det är Arch i sig som är problemet, eller kanske plasma som har problem med Arch? I alla fall i min maskin.

Jag förstår det som att problemet uppkommer när plasma ska laddas, jag ser ju all text som rullar förbi och när det är klart och bilden ska växla till plasma som det hänger sig. Jag gissar det eftersom jag har Garuda sen förut och efter en uppdatering förra månaden så kunde jag inte starta Garuda med den kerneln som installerades då utan får använda LTS-kerneln.

Grejen är att både CachyOs och Garuda (med den för mig trasiga kerneln) uppvisar samma symptom. Även om jag installerar om Garuda så blir det samma problem, men som tur är kan man välja att installera LTS-kerneln under installationen och därför kan jag starta Garuda. Men i Cachyos är det redan på liveskive-stadiet problemet uppkommer, förmodligen för att den då har den för mig trasiga kerneln redan och jag kan inte välja någon annan.

Jag kan installera Nobara t.ex. (KDE) utan problem.

Nu är jag så less på skiten, men när livslusten återkommer så ska jag prova med gnome för att se om det går bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Tack för input. Secure boot är avstängd. Jag har provat tre olika USB-minnen. Jag misstänker att det är Arch i sig som är problemet, eller kanske plasma som har problem med Arch? I alla fall i min maskin.

Jag förstår det som att problemet uppkommer när plasma ska laddas, jag ser ju all text som rullar förbi och när det är klart och bilden ska växla till plasma som det hänger sig. Jag gissar det eftersom jag har Garuda sen förut och efter en uppdatering förra månaden så kunde jag inte starta Garuda med den kerneln som installerades då utan får använda LTS-kerneln.

Grejen är att både CachyOs och Garuda (med den för mig trasiga kerneln) uppvisar samma symptom. Även om jag installerar om Garuda så blir det samma problem, men som tur är kan man välja att installera LTS-kerneln under installationen och därför kan jag starta Garuda. Men i Cachyos är det redan på liveskive-stadiet problemet uppkommer, förmodligen för att den då har den för mig trasiga kerneln redan och jag kan inte välja någon annan.

Jag kan installera Nobara t.ex. (KDE) utan problem.

Nu är jag så less på skiten, men när livslusten återkommer så ska jag prova med gnome för att se om det går bättre.

Du kan kolla om du kan få en tidigare iso av CachyOs eller Garuda att fungera. Vad det gäller Garuda kan du försöka starta vanliga versionen sen starta med LTS och kolla dina logs. Plasma laddas väl inte förran du har kommit fram till login fönstret (eller har du autologin?).

https://cachyos.org/blog/
https://iso.builds.garudalinux.org/iso/garuda/

Annars går det mesta extremt mycket smidigare testa i VM via KVM. Typ dag och natt tidsmässigt jämfört med virtualbox under win. Bara skapa VM, välja iso och virtuel disk sen fick jag det mesta i linux familjen att fungera via KVM under Nobara med fungerande ljud med väldigt bra prestanda. GPU Passthrough har jag inte satt mig i ännu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Du kan kolla om du kan få en tidigare iso av CachyOs eller Garuda att fungera. Vad det gäller Garuda kan du försöka starta vanliga versionen sen starta med LTS och kolla dina logs. Plasma laddas väl inte förran du har kommit fram till login fönstret (eller har du autologin?).

https://cachyos.org/blog/
https://iso.builds.garudalinux.org/iso/garuda/

Jag förstår det som att det är just när loginfönstret ska starta som det hänger sig, och jag har inte autologin. Tack för länken jag tar ner en tidigare version av Cachyos och testar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tog ner versionen som släpptes i Maj och då var det inga problem längre. Men jag misstänker att när jag väl uppdaterar den till det senaste så blir det samma problem. Det är ganska uppenbart att någonting i den senaste versionen av Arch, vare sig det är Garuda eller Cachyos, som inte gillar någonting i min hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag tog ner versionen som släpptes i Maj och då var det inga problem längre. Men jag misstänker att när jag väl uppdaterar den till det senaste så blir det samma problem. Det är ganska uppenbart att någonting i den senaste versionen av Arch, vare sig det är Garuda eller Cachyos, som inte gillar någonting i min hårdvara.

ja om en månad eller två är det säkert löst Det är risker man får räkna med i distar med rolling releas som Arch.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle komplettera med vad som var problemet. Att det inte fungerade berodde på att kernel 6.9.x.x introducerade ett problem för AMD GPU om man hade två skärmar inkopplade till grafikkortet. Kopplar jag bort den andra skärmen så finns inte problemet längre.

Visa signatur