Speldator + Skärm, budget ~25k.

Permalänk

Speldator + Skärm, budget ~25k.

Gjorde inlägg förra året men har inte kommit runt till att beställa än ^_^

Har lidit av att ligga under 60fps ett tag nu så tänker riva ut min gamla rig och ersätta både dator samt skärm. Vill ha 1440p och gärna klara 90 fps i Tarkov och DayZ, men ocskå en rig som klarar grand stratergy spel väl som Eu4, Stellaris och Hoi4.
Så både kraftfull CPU och GPU behövs, men kanske lite mera fokus på GPU.
Vill ha en relativt stor skärm för hög FoV i mina fps spel.

Har funderat på hemmabygge för att spara lite pengar men har aldrig byggt dator helt själv. har några polare som säger att de kan men skulle nog uppskatta garanti på bygget.

Någon vänlig själ som skulle vilja ge mig en lista på dator/komponenter samt skärm som jag bara kan beställa rakt av?
Tack i förväg!

Permalänk

Föslag på bygge.

Förslagsvis en Amd 7 7800x3d processor, passande moderkort 32gb ddr 5 , Radeon 7900gre, skärm med minst 144hz. Gå in på komponentkoll.se så kan du bygga ihop där. Jättebra!

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/GMdUs

Du kan slimma till den något för o få inom din budget.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Skrivet av Alone_Predator:

https://komponentkoll.se/bygg/GMdUs

Du kan slimma till den något för o få inom din budget.

Ser lovande ut komponentmässigt. Men via komponentkontroll.se får jag köpa alla delar individuellt från sagda sidor?
Tänker på skadorisk från 5 olika frakter (lite nojig, har haft polare med stora bekymmer, retunera 3ggr). Sen behöver jag väl köpa till windows i så fall samt bygga själv.
Tack för förslaget förresten!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du menar med stor skärm, men här är ett förslag på datorn med montering.

https://www.inet.se/datorbygge/b1539128/datorbygge

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Använder en 24 tum skärm för tillfället och tycker det är för litet, har bekymmer med att urskilja små detaljer i många FPS spel, samt måste hålla mig till 90 FoV även om högre, typ 105 FoV är tillgängligt. Även väldigt närsynt så tänker större skärm med högre antal pixlar. Den som Alone_Predator länkade verkade lovande, speciellt med den avlånga kurvningen för högre FoV.
Om du har ett annat förslag får du gärna dela med dig

Tack för förslaget på rig förresten!

Permalänk
Skrivet av Legionnaire:

Ser lovande ut komponentmässigt. Men via komponentkontroll.se får jag köpa alla delar individuellt från sagda sidor?
Tänker på skadorisk från 5 olika frakter (lite nojig, har haft polare med stora bekymmer, retunera 3ggr). Sen behöver jag väl köpa till windows i så fall samt bygga själv.
Tack för förslaget förresten!

Precis så är det. Men som sagt du kan beställa allt på förslagsvis komplett.se eller inet.se och lägga till montering , windows kan du köpa till med ja.

Visa signatur

Alone_Predator

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Legionnaire:

Använder en 24 tum skärm för tillfället och tycker det är för litet, har bekymmer med att urskilja små detaljer i många FPS spel, samt måste hålla mig till 90 FoV även om högre, typ 105 FoV är tillgängligt. Även väldigt närsynt så tänker större skärm med högre antal pixlar. Den som Alone_Predator länkade verkade lovande, speciellt med den avlånga kurvningen för högre FoV.
Om du har ett annat förslag får du gärna dela med dig

Tack för förslaget på rig förresten!

Du kan ha en väldigt hög FOV i ett spel utan att skärmen måste tag upp hela skrivbord.

FOV-värdet är en inställning i spelet och är oberoende av den fysiska storleken på din skärm. Du kan justera FOV i spelets inställningar för att just passa din preferens, oavsett om du har en liten eller stor skärm.

Skärmens upplösning kan påverka hur tydlig bilden är vid olika FOV-inställningar. Högre upplösning hjälper till att bibehålla bildkvaliteten även vid högre FOV.