Köra Windows VM med Linux i botten

Permalänk
Medlem

Köra Windows VM med Linux i botten

Hejsan Alla,

för några månader sedan flyttade jag från Windows till Linux miljö.
Jag är supernöjd med dessa program och spel som jag kör. Fungerar allt som det ska.
Men jag har en liten dilemma. Sista tiden började jag använda AutoCAD, och den går inte
att installera i Linux. Då var jag tvungen att installera på en till PC med Windows som OS.
Sen köra fjärrstyrning. Fungerar men vill undvika att ha en PC bara för ett program.

Helst jag skulle vilja slippa den, och köra allt från samma burk.

Finns nåt bra sätt, program eller virtuell lösning på den här?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Det finns "alltid" alternativa mjukvaror till de mjukvaror som har sin källkod stängd. AutoCAD har många av dessa. FreeCAD och LibreCAD är två av dessa alternativ. Blender är ett annat också.

Korrigeringar
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Om de måste vara AutoCAD, så virtualisera en windows gäst med KVM/Qemu, du kan dock behöva installera ett till grafikkort för gästen beronde på kraven för AutoCAD och om din processor inte har integrerad gpu.

Permalänk
Medlem

Alternativt kan du ju dual boota windows och linux om du kan tänka dig att starta om datorn när du vill CADa lite. Så kör jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det finns "alltid" alternativa mjukvaror till de mjukvaror som har sin källkod stängd. AutoCAD har många av dessa. FreeCAD och LibreCAD är två av dessa alternativ. Blender är ett annat också.

Hejsan,
tack för dit svar, testade FreeCAD men kändes så där. Försöker att hålla mig till samma program.
Samt att min licens på jobbet får jag använda hemma också.

Skrivet av filbunke:

Om de måste vara AutoCAD, så virtualisera en windows gäst med KVM/Qemu, du kan dock behöva installera ett till grafikkort för gästen beronde på kraven för AutoCAD och om din processor inte har integrerad gpu.

Hejsan,
tack för ditt svar också. Provade den med lyckades inte riktigt :(. Men du skrev att jag måste ha ett till grafikkort.
Kan kolla om jag har integrerat GPU, just nu jag kör med AMD grafikkort. Om jag vill installera en till, kan jag köra med Nvidia?

Skrivet av martengooz:

Alternativt kan du ju dual boota windows och linux om du kan tänka dig att starta om datorn när du vill CADa lite. Så kör jag iaf.

Hejsan,
tack för ditt svar också. Jag vet att jag kan köra duell boot, men om jag skulle använda denna alternativ, kan jag köra till exempel; vmware, Proxmox eller Unraid?
Jag har en Unraid licens extra.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan,
tack för ditt svar också. Jag vet att jag kan köra duell boot, men om jag skulle använda denna alternativ, kan jag köra till exempel; vmware, Proxmox eller Unraid?
Jag har en Unraid licens extra.

Kör du dual boot så behöver du inte köra en hypervisor som vmware eller Unraid. Men vill du köra virtualiserat så ska det nog gå att köra med Unraid. Men är själv inte insatt i hur enkelt det är att konfigurera eller vilken prestanda du kan förvänta dig.

Kör du dual boot så får du ju full prestanda utan att behöva confa upp en massa med virtuella grafikkort etc. Men nackdelen är ju att du bara kan använda ett OS åt gången och måste starta om datorn emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Kör du dual boot så behöver du inte köra en hypervisor som vmware eller Unraid. Men vill du köra virtualiserat så ska det nog gå att köra med Unraid. Men är själv inte insatt i hur enkelt det är att konfigurera eller vilken prestanda du kan förvänta dig.

Kör du dual boot så får du ju full prestanda utan att behöva confa upp en massa med virtuella grafikkort etc. Men nackdelen är ju att du bara kan använda ett OS åt gången och måste starta om datorn emellan.

Hej igen,

tack för ett snabbt respons.
ok, om jag ska köra duell boot, ska jag köra Windows respektive Linux på separata ssd?
eller ska jag partitionera ssd?
Eftersom jag har redan Linux (BigLinux) installerat på en m2, kan jag bara installera Windows på den anda m2 till exempel?
eller måste jag 1st köra Windows sedan Linux?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej igen,

tack för ett snabbt respons.
ok, om jag ska köra duell boot, ska jag köra Windows respektive Linux på separata ssd?
eller ska jag partitionera ssd?
Eftersom jag har redan Linux (BigLinux) installerat på en m2, kan jag bara installera Windows på den anda m2 till exempel?
eller måste jag 1st köra Windows sedan Linux?

mvh
Njanja

Du kan välja precis som du vill

Har du kunskapen eller kan söka efter guide på att partionera upp det på samma disk kan du köra på det. Men tycker själv det är enklare att dela upp det på 2 olika diskar, ett för varje OS. Då är risken mindre också att man göra nåt dumt vid partioneringen och råkar deleta windowspartitionen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det går väl bra köra VM i Linux?? QEMU?

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt att köra Windows i en VM under Linux, exempelvis med VMWare Workstation. Har man en dator som klarar av det (IOMMU) kan man även låta denna VM få ett dedikerat grafikkort. Då låter man Windows få kontroll över detta vilket i sin tur gör att man i princip får exakt samma prestanda som om man kör detta system direkt på hårdvaran.

Man kan även koppla specifika USB-enheter till sin VM i de fall man har specifika tillbehör som i princip kräver Windows för att fungera eller ge full funktionalitet.

Att konfigurera en VM i t.ex VMWare Workstation är enkelt, det tar någon minut i princip. Bara att ange önskad virtuell hårdvara och sedan starta installationen av Windows.

En stor fördel med detta upplägg är att man kan undvika Windows 11 även på hårdvara som "kräver" detta och istället köra Windows 10 LTSC eller t.o.m 7 om man är ute efter att köra Windowsprogram i en trevligare miljö.

Det som kan rekommenderas är att ha två skärmar, en för respektive operativsystem. Då har man verkligen två datorer i en och har full uppsikt över allt plus att det är mycket praktiskt för multitasking.

Permalänk
Medlem

Jag följde denna guide när jag ville ha en virtuell maskin med Windows 11:
Guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Det går alldeles utmärkt att köra Windows i en VM under Linux, exempelvis med VMWare Workstation. Har man en dator som klarar av det (IOMMU) kan man även låta denna VM få ett dedikerat grafikkort. Då låter man Windows få kontroll över detta vilket i sin tur gör att man i princip får exakt samma prestanda som om man kör detta system direkt på hårdvaran.

Man kan även koppla specifika USB-enheter till sin VM i de fall man har specifika tillbehör som i princip kräver Windows för att fungera eller ge full funktionalitet.

Att konfigurera en VM i t.ex VMWare Workstation är enkelt, det tar någon minut i princip. Bara att ange önskad virtuell hårdvara och sedan starta installationen av Windows.

En stor fördel med detta upplägg är att man kan undvika Windows 11 även på hårdvara som "kräver" detta och istället köra Windows 10 LTSC eller t.o.m 7 om man är ute efter att köra Windowsprogram i en trevligare miljö.

Det som kan rekommenderas är att ha två skärmar, en för respektive operativsystem. Då har man verkligen två datorer i en och har full uppsikt över allt plus att det är mycket praktiskt för multitasking.

Hejsan,

jag har VMware Workstation 17/17.5 Pro (PC), undra kan jag använda den för linux också?

//Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag följde denna guide när jag ville ha en virtuell maskin med Windows 11:
Guide

Tack för en fin liten URL.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan,

jag har VMware Workstation 17/17.5 Pro (PC), undra kan jag använda den för linux också?

//Njanja

Det skall gå, den finns ju trots allt för Linux. Nu har ju VMWare (Oracle) ändrat licenserna så Workstation Pro är "gratis" för hemanvändare samtidigt som Workstation Player lagts ned.

Generellt kan jag rekommendera VMWare till alla som funderar på att köra VM, det är även enkelt att installera andra Windowsversioner också, t.ex XP eller 95/98.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Det skall gå, den finns ju trots allt för Linux. Nu har ju VMWare (Oracle) ändrat licenserna så Workstation Pro är "gratis" för hemanvändare samtidigt som Workstation Player lagts ned.

Generellt kan jag rekommendera VMWare till alla som funderar på att köra VM, det är även enkelt att installera andra Windowsversioner också, t.ex XP eller 95/98.

Hejsan,

tackar för ditt svar. Men fick mycket problem med att installare vmWare Workstation pro, med på nåt sätt hoppade igång.
att sätta upp VM gick inte heller, att aktivera hardware CPU och grafikort allt sutade fungera.

//Njanja

Visa signatur

Server