Snälla hjälp med westernfilmer.

Permalänk
Medlem

Snälla hjälp med westernfilmer.

Har sett alla westernfilmer i mitt DVD/Blureray bibliotek nu i flera år om och om igen. Mina favouriter är ju såklart Trinityserien av filmer, men även såklart de fem filmerna om josey wales, (de gjordest ju anachronistiskt) Outlaw josey wales, för en handfull dollar, för ett få dollar mer, den gode den onde och den fule samt för handfull dynamit.

Även sett Django såklart men var inte ett fan av remaken. Äger en kopia av wild wild west med will smith där han briljerar som skådis och den är helt ok även om det spårar ur med steampunk i slutet. Har även billy the kid och tombstone i flera utgåvor. Samt hundratals svartvita, men ser dem mer sällan då de har en människosyn som inte riktigt funkar för mig när de hanterar indianerna.

Finns det långfilm som är bra gjord om Calamity Jane?

Alla tips på westernfilmer är uppskattade så länge det inte är överrivna som vissa jag har med rymdisar och time travel, det blir lite för mycket för mig.

Jag gillar atmosfären av 1870-1889 USA och den fria västern och det kan vara ett drama där de inte sjkuter ett enda skott kan vara lika uppskattat. Allt som är postbellum från civil war är av intresse.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

True grit
Unforgiven

Och som ett roligt wildcard: Lucky Luke

Permalänk
Medlem

the magnificent 7

Permalänk
Medlem

Kan ju testa Johnny Depp i westernmiljö;

Dead Man - 1995

Lone Ranger - 2013, men det kanske är för mycket komedi över denna.

Edit:
Little House on the Prairie var väl en serie från 70-talet, det är i alla fall westernmiljö ^^
Sedan har du ju alla filmer med John Wayne, men misstänker att du lär ha gått igenom dem redan.

Tombstone, The Harder They Fall och 3:10 to Yuma kanske också kvalificerar sig.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Lämnar denna som en subtil hint

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Har sett alla westernfilmer i mitt DVD/Blureray bibliotek nu i flera år om och om igen. Mina favouriter är ju såklart Trinityserien av filmer, men även såklart de fem filmerna om josey wales, (de gjordest ju anachronistiskt) Outlaw josey wales, för en handfull dollar, för ett få dollar mer, den gode den onde och den fule samt för handfull dynamit.

Även sett Django såklart men var inte ett fan av remaken. Äger en kopia av wild wild west med will smith där han briljerar som skådis och den är helt ok även om det spårar ur med steampunk i slutet. Har även billy the kid och tombstone i flera utgåvor. Samt hundratals svartvita, men ser dem mer sällan då de har en människosyn som inte riktigt funkar för mig när de hanterar indianerna.

Alla tips på westernfilmer är uppskattade så länge det inte är överrivna som vissa jag har med rymdisar och time travel, det blir lite för mycket för mig.

Jag gillar atmosfären av 1870-1889 USA och den fria västern och det kan vara ett drama där de inte sjkuter ett enda skott kan vara lika uppskattat. Allt som är postbellum från civil war är av intresse.

Är serier helt uteslutet? Om inte så är Deadwood bland det absolut bästa som gjorts, andra genrer också inräknade, och Jane är dessutom framträdande.

Permalänk

Young Guns
Young Guns 2
De skoningslösa
Nord och syd serien?

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Glöm inte:
The wild bunch
3:10 to Yuma

Permalänk
Medlem

Serier:
Bröderna Cartwright
Macahan
Have gun, will travel
Wells Fargo
Rawhide
The Rifleman
Cheyenne

Filmer:
Jeremiah Johnson
7 vågade livet

Permalänk
Medlem

Silverado

Permalänk
Medlem

Open range

Permalänk
Medlem

The Hangman från 1959 tycker jag är ett måste! https://www.imdb.com/title/tt0052877/ Innan spaghetti western så den har en mörkare ton och humor.

Om serier går bra så tycker jag Hell on Wheels gav en intressant inblick i hur miljöerna kunde se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Du nämner Trinity serien, så jag antar att du har sett My Name is Nobody?

The Hateful Eight (Tarantino).
Once Upon a Time in the West.
Pale Rider.
How the West Was Won.
Two Mules For Sister Sara.

Sen är det aldrig fel med lite Lee Van Cleef (tycker jag), så filmer som Death Rides a Horse, Day of Anger, Sabata fimerna m.fl. är värda att se.

Har säkert glömt flera sevärda westerns, men jag återkommer väl om jag kommer på fler.

Permalänk
Medlem

Om serier är tänkvärt behöver du kolla upp Lonesome Dove (den långa färden)…
Länge sen jag såg den men minns den som hyfsat realistisk och hyfsat hård men ändå liksom lågmäld western, med massor av bra skådisar.

En film som inte har nämnts än är the Quick and the dead (snabbare än döden) med Sharon stone mfl.
Guilty pleasure för mig iallafall
Lite överdriven men underhållande och återigen många sköna skådisar!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Butch Cassidy and the Sundance Kid med Paul Newman och Robert Redford.

Permalänk
Medlem

En film jag inte sett själv men som ska vara bra och som inte bara fokuserar på "cowboys och indianer", action och dueller osv är McCabe & Mrs. Miller ...
Ska ta mig tid att se den själv nångång

*edit*

Gällande Calamity Jane så är väl hon med i filmen Wild Bill från 1995 (med Jeff Bridges) ...
Har inte sett den dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

The good, the bad, and the weird

Permalänk
Medlem

Slow west och the sisters Brothers

Edit
Och godless på netflix

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem

Glömde nästan:
Det våras för Sheriffen (Blazing saddles)
Dansar med vargar

En bubblare som inte ens är en western är Last man standing (1996).
Den är en remake av För en handfull dollar (som i sig är en remake av Yojimbo) men utspelar sig på 20-30 talet istället... Med Bruce Willis i huvudrollen.
Lite ostig och överdriven (folk flyger flera meter när de blir skjutna osv) men den har lite speciell känsla och en del coola scener.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Soldier Blue (Candice Burgen, Peter Strauss, Donald Pleasence)
https://www.imdb.com/title/tt0066390/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_...

Hang 'Em High, Häng dom högt (Clint Eastwood)
https://www.imdb.com/title/tt0061747/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_3_...

High Plains Drifter, Mannen med oxpiskan (Clint Eastwood)
https://www.imdb.com/title/tt0068699/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_2_...

Goin' South (Jack Nicholson, Mary Steenburgen, Christopher Lloyd, John Belushi, Danny DeVito)
https://www.imdb.com/title/tt0077621/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_...

...och en superbra westernserie som andra här har tipsat om. Måste ses om du inte har sett den tidigare!

The Macahans, How the West Was Won (1976-1979) (James Arness, Bruce Boxleitner, Kathryn Holcomb)
https://www.imdb.com/title/tt0077027/?ref_=nv_sr_srsg_3_tt_8_...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Tack för alla fantastiska förslag, nu blir det inhandla filmer.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag säger inte emot dig om Josey Wales...underskattad film. Men hur får du det till att Josey Wales är med i de övriga? A Fistful of Dynamite har väl inte ens med Clint Eastwood? Och Josey Wales skrevs ju efter "dollartrilogin", av en annan författare.
Annars intressant koncept att tänka sig att Clint Eastwoods namnlösa westerngubbar egentligen är Josey Wales.

Som nämnts ovan, TV-serien Nord och Syd är bra. Mycket bättre än böckerna den är (löst) baserad på. Säsong 1 och 2 talar jag om nu. Säsong 3 är bara skit rakt upp och ner, se den inte, den har inget med ursprungliga seriens säsong 1 och 2 att göra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Mitt tips är Breakheart Pass, med Charles Bronson.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Höll på att glömma en av dom bästa serierna 1883 en prequel till Yellowstone, värd varenda sekund..

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk

A million ways to die in the west.

Permalänk
Medlem

TV-serien Centennial (svenska namnet var Kampen om Colorado) är en stor favorit för mig, gick på TV några gånger på 80-talet. Utspelas under många år på 1700- och 1800-talet, för att sedan hoppa till "nutid" på sista avsnittet.
https://www.ginza.se/product/kampen-om-colorado-centennial/31...

Seriealbumen om Buddy Longway är riktigt bra dom med.
https://coboltforlag.se/titlar-cobolt/vasternserier/buddy-lon...

Permalänk
Inaktiv

Förutom då Man with No Name triologin som du redan nämnar, så är nog Rio Bravo
och Once Upon A time in the West mina två favoriter när det kommer till klassiska western-filmer. Rio Bravo är nog den enda John Wayne filmen jag verkligen gillar (The Searchers, som brukar rankas väldigt högt när det kommer till western tycker jag är otroligt överskattad).

När det kommer till moderna filmer, så är jag faktiskt väldigt svag för True Grit remaken, och såklart Unforgiven.

Permalänk
Medlem

Firefly (serie), space western så kanske inte riktigt vad du letar efter, det är dock en av de bästa serierna som skapats genom tiderna.

Permalänk
Medlem

Den fick väl inte jättebra recensioner, men jag minns att jag gillade Wyatt Earp med Kevin Costner.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Kom på två westernkomedier till

Aktare för sheriffen (Support your local sheriff från 69) är rätt skön med James Garner i sitt esse som snabb finurlig ofrivillig sheriff...

Och Maverick (från 94) med Mel Gibson tyckte jag var rätt kul! Jamer Garner är med där också, plus ett gäng andra bra skådisar som tex Jodie Foster, Danny Glover och James Coburn.

Visa signatur