Erbjudanden från Amazon Prime Days!
Permalänk
Medlem

En tråd om tandkräm

Jag provar då och då olika tandkrämer, medan en kompis kör på samma hela tiden. Tandkräm tycks också vara en produkt det är lätt att ha en åsikt om utan att luta sig mot fakta, så jag tänkte höra lite hur Sweclockers ser på tandkräm.

Är olika tandkrämer olika bra, eller är det bara säljsnack, med tandkrämers särskilda egenskaper?

Vilken roll spelar tandkrämen för dig? Kör du på samma som du alltid har gjort? Köper du den som är billigast för tillfället? Tar du den du råkar få i handen? Eller väljer du efter någon annan parameter?

Det vore särskilt intressant om någon tandläkare (eller liknande) kunde säga något om olika tandkrämers effekt. Exempelvis har ju Colgate sin klassiska tandkräm, en "Sensation white", en "Sensitive multi protection with sensifoam" och en "Tandstenskontroll". Pepsodent har exempelvis en "White system" och en "Long active nature elements charcoal". Jordan har har en som heter Caries defense och Coop Xtra har en "Tandkräm". Vad får man för pengarna förutom smak och möjligen olika löddringsgrad?

Om nån vill göra en omröstning av detta är det också välkommet.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Denna har jag kört med sen ja jag vet inte när och den funkar bra. Tycker att den smakar gott och friskt.
Haft ett hål i mitt snart 36 åriga liv, så något gör den kanske?

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om de har alla effekten som utlovas, fluor "tror" jag på dock, men jag har länge ogillat smaken på tandkrämerna, alldesles för mycket smakämnen i dem och att de löddrar helt i onödan. Nu har jag hittat en helt smaklös tandkräm på apoteket: TePe. Det är som att borsta tänderna utan tandkräm. Den har förvisso inte bakteriedödare, tandstenstjosan och allt vad det är, bara fluor i princip. Provade för några år sen en fluorlös tandkräm gjord på nån slags lera vill jag minnas. Men den kostade nästa 100kr tuben och var inte värt det även om den inte lämnade någon eftersmak.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Har frågat ett antal tandläkare genom åren, alla svarar detsamma den skall innehålla fluor.

Själv kör jag med Parodontax för tillfället.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Denna har jag kört med sen ja jag vet inte när och den funkar bra. Tycker att den smakar gott och friskt.

https://media.apotea.se/product-images/XL/aquafresh-fresh-mint-tandkram-125-ml-0.jpg

Kör med samma, dock testade jag sensodyn för ilningar nyligen.
Tycker den hjälpte för just det i alla fall.

Har även för 15 år sedan testat whitening tandkräm. Denna gav mig sveda i munslemhinnorna å slutade med den direkt.

(OT)
Apropå AquaFresh viss har det vita i den tandkrämen blivit mindre vitt nyligen?
Det är mer grått numera..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Hedersmedlem

Nog tror jag det är skillnad på de som är gjorda för andra syften än enbart att förhindra karies. Till exempel tandkrämer som är till mot ilningar har ju visats fungera; det finns även olika sätt där. T ex vanlig Sensodyne har bara kaliumnitrat som dämpar nerverna inne i tänderna, medan vissa andra istället försöker täcka över dentinet så att nerverna inte kommer i kontakt med något till att börja med.

Jag kör med Sensodynes Repair & Protect just pga det sistnämnda där, verkar funka för mig. Det enda vetenskapliga beviset jag känner till är att den visats täcka över dentin i elektronmikroskop-bilder på tänder "in vitro", dvs utanför kroppen.

Sen finns ju andra specialsyften som whitening, tandköttsbehandlande osv.

Vad gäller "vanlig" tandkräm tror jag inte det är någon direkt skillnad utöver smak och löddning som sagt.
Vissa har svårt för natriumlaurylsulfat (sodium lauryl sulfate, SLS) som finns i många tandkrämer som löddringsmedel; isåfall kan en tandkräm utan vara en bra idé.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Ja, kanske. Eller också har du bara bra tänder (och borstar på rätt sätt). Hur kommer det sig att du inte testar någon annan?

Skrivet av Bael:

Har frågat ett antal tandläkare genom åren, alla svarar detsamma den skall innehålla fluor.

Själv kör jag med Parodontax för tillfället.

Skrivet av Thomas:

Nog tror jag det är skillnad på de som är gjorda för andra syften än enbart att förhindra karies. Till exempel tandkrämer som är till mot ilningar har ju visats fungera; det finns även olika sätt där. T ex vanlig Sensodyne har bara kaliumnitrat som dämpar nerverna inne i tänderna, medan vissa andra istället försöker täcka över dentinet så att nerverna inte kommer i kontakt med något till att börja med.

Jag kör med Sensodynes Repair & Protect just pga det sistnämnda där, verkar funka för mig. Det enda vetenskapliga beviset jag känner till är att den visats täcka över dentin i elektronmikroskop-bilder på tänder "in vitro", dvs utanför kroppen.

Sen finns ju andra specialsyften som whitening, tandköttsbehandlande osv.

Vad gäller "vanlig" tandkräm tror jag inte det är någon direkt skillnad utöver smak och löddning som sagt.
Vissa har svårt för natriumlaurylsulfat (sodium lauryl sulfate, SLS) som finns i många tandkrämer som löddringsmedel; isåfall kan en tandkräm utan vara en bra idé.

Jo, men jag kan inte hjälpa att tycka att tandläkarnas svar är något av ett icke-svar. Visst är fluor beprövat och bra för tänderna, men hur påverkar resten av de "verksamma" ämnena? Finns det bättre och sämre fluortandkrämer? Finns det bieffekter med andra tillsatser än fluor?

Själv botaniserar jag en del bland tandkrämerna, vilket kanske gör det svårt att ens göra ha en liten ovetenskaplig självstudie. Det enda jag har kommit fram till är att pris inte korrelerar med smak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Ja, kanske. Eller också har du bara bra tänder (och borstar på rätt sätt). Hur kommer det sig att du inte testar någon annan?

Har faktiskt inget bra svar på det
Känns nästan som att det händer på automatik när jag är och handlar att det är den som hamnar i varukorgen.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Det enda jag bryr mig om är att den innehåller flour och smakar fräscht. Alla andra funktioner tror jag mest är fluff. Kör Colgate Max Fresh sedan typ tio år.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om vad jag köper. Tenderar va olika baserat på vad det är bäst pris på. Fluor är väl det enda man kanske bryr sig om men kan inte påstå jag någonsin kollar mängden av fluor i dem. Eller varför just fluor ska va så automagiskt bra att inget annat kan ersätta det

Tandkräm är något där 100 % marknadsföring säljer det är ju otroligt svårt att själv upptäcka vilka som ger mindre hål i tänderna... Själv har jag haft tur jag borstar tänderna kasst men får sällan hål. Får tandköttsinfektioner emellanåt istället men det är inte tandkrämernas fel. 99 % borstningsteknik 1 % tandkräm. Tror många skulle kunna borsta tänderna med vatten och få bättre resultat än med den bästa tandkrämen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kör samma tandkräm av samma anledning. Frågade tandläkaren om det var bra eller skräp och fick bara "👍" som svar.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har väldigt känsliga tänder och använder därför "sensitive"-tandkräm som täpper till porerna i emaljen. Endast Sensodyne och Zendium har funkat.

Pepsodent med slipmedel är ren smärta, tar tre borstningar och så kan jag inte dricka krankallt vatten längre!

Om någon har hittat en ersättare till Sensodyne och Zendium så testar jag gärna denna.

Jag har haft ett hål i hela mitt liv, men ett gäng syra-fissurer som har slipats så vilken tandkräm jag använder är nog ur det perspektivet inte jättekritiskt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har väldigt känsliga tänder och använder därför "sensitive"-tandkräm som täpper till porerna i emaljen. Endast Sensodyne och Zendium har funkat.

Samma lika, mest sensodyne rapid relif numer.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem

Sensifoam fick åka direkt i soptunnan, kändes vidrigt i munnen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Någon mer sensodyne original användare som blev förbannad nu när de ändrat smaken?
Var nöjd med dess ganska milda smak som förvisso hette freshmint men nu har den en kraftigare freshmint som de flesta andra så behöver någon ersättare.
Någon med mild mintsmak, kan vara freshmint om den är nedtonad så gamla original var.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Någon mer sensodyne original användare som blev förbannad nu när de ändrat smaken?
Var nöjd med dess ganska milda smak som förvisso hette freshmint men nu har den en kraftigare freshmint som de flesta andra så behöver någon ersättare.
Någon med mild mintsmak, kan vara freshmint om den är nedtonad så gamla original var.

Zendium har ganska mild smak (och är utan SLS). Har inte använt den på många år nu men jag gillade den tills jag började få problem med ilningar och sådär.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Moderator
Moderator

Sensodyne Gentle Whitening här.

Funderat på om det kan vara en idé att skifta till Sensodyne ProEmalj Gentle Whitening... någon kanske har erfarenhet av ProEmalj överlag, om det fungerar/är värt det?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

om man har problem med karies / begynnande hål så rekommenderar jag verkligen den länkar nedan. när jag bytte tandläkare så sa min tandläkare att jag hade en massa småhål. jag kunde köra på som vanligt och betala honom för lagning när set var dags. eller börja med en tandkräm med extra flor. Denna har jag kört i nu tjugo år och aldrig behövt laga tänderna.

https://www.apotea.se/duraphat-tandkram-5-mgg-1-x-51-gr

Permalänk
Medlem

Jag använder Sensodyne just nu och jar gjort i bra många år. Rekommenderas av flera tandläkare som man har frågat. De tycker dock att flera andra märken också fungerar bra. Det viktiga är att den innehåller fluor, vilket de flesta ju trots allt gör.

Sedan så rekommenderas man att inte använda eltandborste om man inte på grund av något handikapp är tvungen att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det enda jag bryr mig om är att den innehåller flour och smakar fräscht. Alla andra funktioner tror jag mest är fluff. Kör Colgate Max Fresh sedan typ tio år.

Går det ens att hitta en tandkräm utan fluor i en vanlig matvarubutik? Och hur kommer det sig att du fastnade för den? Det borde väl finnas billigare tandkrämer med fluor, om det är enda kriteriet? Kanske finns det godare också...

Skrivet av DavidtheDoom:

Pepsodent med slipmedel är ren smärta, tar tre borstningar och så kan jag inte dricka krankallt vatten längre!

Om någon har hittat en ersättare till Sensodyne och Zendium så testar jag gärna denna.

Jag har haft ett hål i hela mitt liv, men ett gäng syra-fissurer som har slipats så vilken tandkräm jag använder är nog ur det perspektivet inte jättekritiskt.

Slipmedel låter i mina öron som något vanskligt att ha i en tandkräm... ändå tycks det ganska vanligt.

Skrivet av infigo:

Jag tycker att Icas egen tandkräm är mild och god.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nyligen börjat köra med Zendium själv, efter årtioenden av dålig munhygien (har fortfarande kvar alla tänder -1 visdomstand, tack och lov). Detta för att jag hela mitt liv fått hemska munsår från vanligt tandkräm och jag upptäckte ganska nyligen att det var natriumlaurylsulfatet, som var boven i dramat. Men att det kunde vara så, har ingen tandläkare berättat för mig under hela mitt liv.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

(OT)
Apropå AquaFresh viss har det vita i den tandkrämen blivit mindre vitt nyligen?
Det är mer grått numera..

Det har varit tal om att förbjuda titandioxid inom EU (ej läkemedel dock), så vissa företag har redan nu börjat ta bort det. Avsaknaden av detta färgämne gör det mer grått.

Kör på Zendium och ibland Sensodyne av samma anledning som nämnts precis ovanför, fick afte (munblåsa i folkmun) av SLS/SDS (natriumlaurylsulfat). Det medel som får tandkrämen (och även tvålen) att löddra, så man "känner sig renare", men som också har en tendens att irritera munslemhinnan.

Kör mer specifikt på White+fresh, som innehåller milt slipmedel (för att jag är fåfäng) och zink som binder svavel så andedräkten doftar rosor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Sedan så rekommenderas man att inte använda eltandborste om man inte på grund av något handikapp är tvungen att göra så.

Va, av vilka? Jag har enbart hört att eltandborste ska vara att rekommendera till alla.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ario_Nuke:

Jag använder Sensodyne just nu och jar gjort i bra många år. Rekommenderas av flera tandläkare som man har frågat. De tycker dock att flera andra märken också fungerar bra. Det viktiga är att den innehåller fluor, vilket de flesta ju trots allt gör.

Jag är rätt säker på att de flesta tandläkare rekommenderar eltandborste.

En eltandborste med mjuka borst är defintivt bättre än en vanlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Går det ens att hitta en tandkräm utan fluor i en vanlig matvarubutik? Och hur kommer det sig att du fastnade för den? Det borde väl finnas billigare tandkrämer med fluor, om det är enda kriteriet? Kanske finns det godare också... .

Om det går att hitta utan flour? Sannolikt inte. Därför går jag enbart på smak-kriteriet.

Billigare finns säkert, men smakar de lika bra? Har gjort misstaget att köpa något annat vid enstaka tillfällen. Varje gång har det inneburit 2-4 månader av borstningar som smakar trist. Därför håller jag mig lojal till Colgate Max Fresh. ~25 öre/borstningen känns förresten billig nog

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Sensodyne Repair & Protect Extra Fresh tandkräm + Oral B eltandborste har jag kört i alla år.
Ser 0 anledning att ändra något, det fungerar och är bra saker så varför kladda till det mer.

Sen har jag rätt bra tänder, haft 1 hål med mindre lagning ifrån tonåren under mina 35 år.
Jag har alltid misskött mina tänder med ofta inte borstat 2 gånger osv, tandtråd har jag typ aldrig använt fören nu sista 2 åren (använder plackers då vanlig tandtråd är för jobbigt).
Och massor av läsk o godis förr.

Var inte heller hos tandläkaren på 10 år men hade inga problem alls när jag väl besökte tandläkaren igen (förutom tandsten, men de gick bort enkelt med 1 session).

Nu går jag på årskontroll till tandläkare i alla fall. Räcker med 1 besök för kolla allt + ta allt tandsten så blir ju inte dyrt direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Va, av vilka? Jag har enbart hört att eltandborste ska vara att rekommendera till alla.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag är rätt säker på att de flesta tandläkare rekommenderar eltandborste.

En eltandborste med mjuka borst är defintivt bättre än en vanlig.

Jag fick höra av min tandläkare att det är hugget som stucket så länge man använder rätt teknik när man borstar tänderna och fick visat för mig hur man borde göra.

Efter det gick jag tillbaka till manuell tandborste eftersom den stilen passar mig bättre Hade det varit dåligt med manuella hade det inte funnits hundratals i butiken utan det är snarare vilken teknik man vill använda när man borstar som avgör.

Permalänk
Medlem

Kör på sensodyn
Viktigast för mig är att tandkrämen inte innehåller natriumlaurylsulfat (NLS/SLS).
Jag får blåsor på tungan av det om jag använder sån tandkräm regelbundet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kört Zendium säkert 10 år. I våras sa dock min tandläkare att mitt tandkött var dåligt och blödde mycket. Blev rekommenderad Parondontax och daglig tandtråd och detta hjälpte direkt! Blödandet upphörde och jag tycker munnen känns renare och fräschare andedräckt längre. Kan dock bli lite torr i munnen, tror det är bikarbonat i tandkrämen. Jag blev rekommenderad plackers med 2 eller tre trådar och de funkar bra.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har ni testat infärgningstabletter för att kontrollera om ni verkligen borstat bort allt? Det är inte så enkelt som man först tror.