Permalänk

Emulatorhjälp

Hej alla! Hoppas denna tråd hamnar i rätt forumdel.
Jag har försökt att installera både Higan och snes9x på min dator (Lenovo Legion, Windows 11) men får inte igång nått spel. Så nått gör jag uppenbarligen fel.
Är det nån pedagogisk person som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Vad händer när du öppnar ett spel då? Testade precis Snes9x. Jag tryckte bara på File, sedan Load Game... och sedan valde jag spelet. Inga problem för mig att starta spel, kör dock Windows 10 men det borde inte påverka. Kör du x64-versionen av Snes9X?

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Vad händer när du öppnar ett spel då? Testade precis Snes9x. Jag tryckte bara på File, sedan Load Game... och sedan valde jag spelet. Inga problem för mig att starta spel, kör dock Windows 10 men det borde inte påverka. Kör du x64-versionen av Snes9X?

Den hittar inget spel. Så det handlar kanske mer om att jag gör fel när jag försöker ladda hem spel?

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vet att det är "rom" filer som skall laddas ner. Om inte så har du förklaringen där. Det finns hur mycket som helst att hämta. Jag har lagt Mesen som emulator. Båda varianterna. En för NES- och en för SNES-spel.

Förtydligande
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av KjellO:

Jag antar att du vet att det är "rom" filer som skall laddas ner. Om inte så har du förklaringen där. Det finns hur mycket som helst att hämta. Jag har lagt Mesen som emulator. Båda varianterna. En för NES- och en för SNES-spel.

Ja, det förstår jag. Men jag förstår nog inte riktigt hur jag ska ta hem spelen. Jag laddar ner dom, men sen försvinner de någonstans i datorn. Får man fråga om länkar här? I så fall får du gärna tipsa. Är Mesen bättre?

Permalänk
Skrivet av Vallentunabo:

Ja, det förstår jag. Men jag förstår nog inte riktigt hur jag ska ta hem spelen. Jag laddar ner dom, men sen försvinner de någonstans i datorn. Får man fråga om länkar här? I så fall får du gärna tipsa. Är Mesen bättre?

Piratkopiering är inte tillåtet här. Och btw, du har ganska säkert datorn full med virus/malware atm

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

Har du inte ställt in var nedladdningar skall hamna så finns de i utforskaren som en egen flik som heter just "nedladdningar".

Flytta företrädesvis till samma map som du har emulatorn installerad och starta spelet via emulatorn. Youtube lär ha en guide om du är osäker.

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Piratkopiering är inte tillåtet här. Och btw, du har ganska säkert datorn full med virus/malware atm

Vad jag hittar, så är det inte helt fastställt om det räknas som piratkopiering såvida man inte själv lägger ut spelen? Och skulle jag fått massa sånt, så får jag nog uppdatera virusprogrammet. Men tack för hjälpen och omtanken, det värmer!

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Har du inte ställt in var nedladdningar skall hamna så finns de i utforskaren som en egen flik som heter just "nedladdningar".

Flytta företrädesvis till samma map som du har emulatorn installerad och starta spelet via emulatorn. Youtube lär ha en guide om du är osäker.

Jag hittar dom på datorn, men emulatorn hittar dom inte när jag ska öppna dom via den.

Permalänk
Skrivet av Vallentunabo:

om filerna du laddar ner bara "försvinner" så är det troligen virus och annat otrevligt du laddat ner.

inget ovanligt direkt med malware i illegala romfiler...
F.ö det är olagligt att ladda ner kopior på spel ända lagliga sättet att köra din emulator är om du själv dumpar romfilerna direkt från dina redan ägda spelkasetter. just saying.

har du tur så är det bara ditt antivirus som skyddar dig och raderar dem innan de gör någon skada men har du osis så är troligen ditt system infekterat med lite allt möjligt vid detta laget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

om filerna du laddar ner bara "försvinner" så är det troligen virus och annat otrevligt du laddat ner.

inget ovanligt direkt med malware i illegala romfiler...
F.ö det är olagligt att ladda ner kopior på spel ända lagliga sättet att köra din emulator är om du själv dumpar romfilerna direkt från dina redan ägda spelkasetter. just saying.

har du tur så är det bara ditt antivirus som skyddar dig och raderar dem innan de gör någon skada men har du osis så är troligen ditt system infekterat med lite allt möjligt vid detta laget.

Nej, så försvinner de inte. De ligger där, jag ser dom. Men strunt samma, jag försöker hitta ett annat ställe att få hjälp på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vallentunabo:

Jag hittar dom på datorn, men emulatorn hittar dom inte när jag ska öppna dom via den.

Det är inte så att det är komprimerade filer du laddar ned? Det ser du om filändelsen är .zip / .rar / .7z osv istället för .rom. Om så är fallet måste du först extrahera filerna, jag brukar använda mig av 7-zip som hanterar de flesta formaten.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom tråden nu halkat långt in under § 7 och TS inte vill ha mer hjälp är det dags att låsa.

För att klargöra så är diskussioner om emulatorer helt ok, men antydan till innehav av piratkopierat material är inte ok. Eftersom gränsdragningen mellan pirat- och privatkopiering inte alltid är tydligt, särskilt inte i denna tråds sammanhang, är inte heller diskussioner om den praktiska sidan av det sistnämnda tillåten.

Se gärna vår FAQ.

- MOD

Visa signatur