Iphone 16-recensionerna ute – detta säger experterna

Permalänk
Melding Plague

Iphone 16-recensionerna ute – detta säger experterna

Igår öppnade Apple dammluckorna för recensioner av de nya Iphone-modellerna. En vanlig kommentar är att standardmodellen är ovanligt vass.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

helt okej storlek med 6.9 tum. bezels är ju mindre. så footprint är inte så mycket större

Permalänk
Medlem

Skrattade gott åt rubriken, så säger experterna 😂😂

Jag hade köpt denna om inte var för att AI inte kommer till Europa, nästa år måste jag byta och har de inte löst detta till dess så kommer jag köpa något annat som har det.

Permalänk
Medlem

Men.. Men.. 60Hz-skärm på iPhone 16 är en styggelse..

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

Bra prestanda i Apples A18 krets.

"To test video editing performance we use Adobe Premiere Rush and time how long it takes to transcode a 4K clip to 1080p. The new iPhone 16 Pro needed just 21 seconds, which is twice as fast as the S24 Ultra."

https://www.tomsguide.com/phones/iphones/apple-iphone-16-pro-...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Borde vara olagligt för en telefon som kostar 11500kr. Även att man bara får 128GB lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Jag tillhör de (få) som inte alls bryr sig om det. Tror inte ens jag märker skillnad på 60 och 120Hz.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Borde vara olagligt för en telefon som kostar 11500kr. Även att man bara får 128GB lagring

Men hur ska stackars Apple få ihop sina marginaler om inte folk köper tillvalen..? 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Hur ofta tror du att iPhone 16 Pro kör i 120Hz?

Ska köra "Limit frame rate" på min iPhone 15 Pro nu och se om jag märker någon större skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Jag tillhör de (få) som inte alls bryr sig om det. Tror inte ens jag märker skillnad på 60 och 120Hz.

Inte alls få. Många man pratar med vet inte ens vad skillnaden är och visar man upp skillnaden via exempelvis ett videoklipp så bryr dom sig ändå inte.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur ofta tror du att iPhone 16 Pro kör i 120Hz?

Ska köra "Limit frame rate" på min iPhone 15 Pro nu och se om jag märker någon större skillnad

Jag har provat med en XS Max som är 60hz och 14Pro med 120hz och håller man dem sida vid sida mörker man skillnaden.

Men har man bara XS Max så märker åtminstone inte jag att det är 60hz i vanlig websurfande. Det är först när man jämför direkt som man märker att det hackar lite när man skrollar snabbt.

Så viktigt tycker jag inte 120hz är för vanligt användande. Men beror på om man scrollar mycket och försöker läsa samtidigt som man scrollar.

Det sagt så kan man få 120hz på android för en bråkdel av priset så alla iPhone förutom möjligen SE borde ha 120hz idag. Jag tror iPhone 17 får 120hz men PRO modellerna lär behålla de mindre kanterna för att ge lite större skärm.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Skrivet av Delerium:

Inte alls få. Många man pratar med vet inte ens vad skillnaden är och visar man upp skillnaden via exempelvis ett videoklipp så bryr dom sig ändå inte.

Det e väl mest i spel det är användbart ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag tycker personligen att det är stor skillnad rent allmänt. Animationer, när man scrollar på webbsidor m.m. Har 120 Hz skärm i min MacBook Pro och det gör också stor skillnad.

iPhone 16 Pro kan filma i 4K 120 fps, då är det också bra med 120 Hz skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Austin Mann har testat kameran i iPhone 16 Pro.

https://www.austinmann.com/trek/iphone-16-pro-camera-review-k...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har provat med en XS Max som är 60hz och 14Pro med 120hz och håller man dem sida vid sida mörker man skillnaden.

Ganska stor generationsskillnad där också. Körde med iPhone 12 Mini tidigare och har 15 Pro nu, men kör även med energisparlöget påslaget större delen av tiden.

Gillar för övrigt Game Mode i iOS 18 nu

Permalänk
Viking
Skrivet av Bobiri:

Jag har 70GB kvar efter 1,5 år med min 14 Pro 128GB. Så fattar inte riktigt hetsen med minst 256GB.
Bilderna sparas ju i iCloud, dumt att spara sånt lokalt.

Sen hade jag såklart inte klagat på mer, men uppenbarligen inte nödvändigt för mig, och säkert många andra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Såhär i efterhand så fattar jag inte varför jag, utan att blinka, köpte en 16Pro åt frugan...hon har aldrig varit ett professionellt äpple tidigare. Verkar som det är extra icke-nödvändigt den här gången då.

Oh, well.

edit: nu minns jag, det ska råda tystnad när det ska shoppas tv senare iår.

Permalänk
Datavetare

Angående prestanda: nu när CPU-delen i Iphone presterar jämnt med desktop x86 (per kärna) så är det väldigt spännande att se det enorma gen-over-gen lyftet som Qualcomm gjort i kommande (oktober) Snapdragon 8 gen 4.

Stämmer "läckorna" når nu även Android-sidan väl över 3000 poäng i GB6, d.v.s. man är med marginal förbi Intels och AMDs senaste generation CPUer för bärbara (de har en poäng på 2800-2900 poäng).

Så här nära har inte Android-sidan varit sedan Apple började använda sin egen CPU-design. Än mer anmärkningsvärt är att det trots allt sker i ett läge när Apples gen-over-gen ökning fortfarande håller sig 15-20 %.

Naturligtvis är spel en marknad som kommer dra nytta av den kraftiga prestadan, men det är nu väl förbi den nivån att man borde fundera på hur man skulle kunna börja använda telefonen som "dator" genom att docka den mot extern skärm/tangentbord.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Delerium:

Jag tycker personligen att det är stor skillnad rent allmänt. Animationer, när man scrollar på webbsidor m.m. Har 120 Hz skärm i min MacBook Pro och det gör också stor skillnad.

iPhone 16 Pro kan filma i 4K 120 fps, då är det också bra med 120 Hz skärm.

Märker man skillnad på 60 Hz och 120 Hz? För egen del, har också en MBP med 120 Hz skärm, så märks skillnaden men för normalt arbete tycker jag det är väldigt liten värde i 120 Hz och växlar hela tiden då datorn är kopplad till 2 st 60 Hz 4k skärmar när den är dockad och kör med alla 3 i bredd.

På mobilen har man ju också nackdelen att 120 Hz äter mer ström. P.g.a. touch är det nog ännu lättare att "känna" skillnaden där, men känner inte att just det är något större fördel hos frugans Iphone 15 Pro (120 Hz) mot min Iphone 12 Pro Max (60 Hz).

Som du skriver: finns helt klart specifika fall där 120 Hz ger ett mervärde, men tror inte det är en självklar fördel för den stora massan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Stämmer "läckorna" når nu även Android-sidan väl över 3000 poäng i GB6, d.v.s. man är med marginal förbi Intels och AMDs senaste generation CPUer för bärbara (de har en poäng på 2800-2900 poäng).

Och på jobbet sitter man med en nära 3 år gammal Thinkpad som i bästa fall når upp till hälften av poängen.

De senaste 4-5 åren har min telefon alltid varit snabbare än min jobbdator. Bara min MacBook Pro hemma som tidigare varit undantaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom Apple Intelligence, Apples svar på AI-hysterin, inte är med från start är det få recensenter som nämner funktionerna.

Så korkat av apple!
Vänta då med att släppa fnskapet tills förutsättningarna är så bra som möjligt. De har ju redan problem med att locka folk till att uppgradera och nu släpper de 16 hyfsat half-arsed. AI är ju den primära grejen med den här uppgraderingen och nu är det inte tillgängligt vid release!?!

Patetiskt att apple är så bundna vid "vi måste släppa en ny iphone i september varje år även om vi inte har något direkt nytt att komma med"
Borde hålla den ett par månader tills apple intelligence är tillgängligt (och förhoppningsvis testat).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående prestanda: nu när CPU-delen i Iphone presterar jämnt med desktop x86 (per kärna) så är det väldigt spännande att se det enorma gen-over-gen lyftet som Qualcomm gjort i kommande (oktober) Snapdragon 8 gen 4.

https://www.techspot.com/images2/news/bigimage/2024/09/2024-09-13-image-20-j.webp
https://www.techspot.com/images2/news/bigimage/2024/09/2024-09-13-image-19-j.webp

Så här nära har inte Android-sidan varit sedan Apple började använda sin egen CPU-design. Än mer anmärkningsvärt är att det trots allt sker i ett läge när Apples gen-over-gen ökning fortfarande håller sig 15-20 %.

Naturligtvis är spel en marknad som kommer dra nytta av den kraftiga prestadan, men det är nu väl förbi den nivån att man borde fundera på hur man skulle kunna börja använda telefonen som "dator" genom att docka den mot extern skärm/tangentbord.

Prestandamässigt har du länge kunnat använde mobilen som dator. Det är andra faktorer som gör att detta än så länge inte är vettigt.

Permalänk
Skäggig legend

Batteritiden... batteritiden!!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Det gör du, det kan jag lova

Skrivet av Fatmajk:

120+Hz i Windows är ju som dag och natt och det är samma sak (om inte mer med touchskärmar - pollingraten blir väl automatiskt högre pga uppdateringsfrekvensen så allt känns mycket bättre)

Det är känslan som är skillnaden, inte att du ser någon större skillnad

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Så korkat av apple!
Vänta då med att släppa fnskapet tills förutsättningarna är så bra som möjligt. De har ju redan problem med att locka folk till att uppgradera och nu släpper de 16 hyfsat half-arsed. AI är ju den primära grejen med den här uppgraderingen och nu är det inte tillgängligt vid release!?!

Patetiskt att apple är så bundna vid "vi måste släppa en ny iphone i september varje år även om vi inte har något direkt nytt att komma med"
Borde hålla den ett par månader tills apple intelligence är tillgängligt (och förhoppningsvis testat).

Som jag alltid säger när de här argumenten dyker upp: de absolut flesta köper inte ny telefon varje år. För mig som kommer från en 11 Pro är 16 Pro en fantastiskt trevlig uppgradering.

Som jag alltid säger part deux: köp aldrig hårdvara idag baserat på löften om framtida mjukvarufunktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som jag alltid säger när de här argumenten dyker upp: de absolut flesta köper inte ny telefon varje år. För mig som kommer från en 11 Pro är 16 Pro en fantastiskt trevlig uppgradering.

Som jag alltid säger part deux: köp aldrig hårdvara idag baserat på löften om framtida mjukvarufunktionalitet.

Håller helt med om framtida mjukvarufunktionalitet!

Men Apple försöker ju få folk att uppgradera oftare - då måste nya modeller vara mer spännande för de jämförs inte med 5 generationer bak utan med 1, 2 eller 3 generationer gamla lurar. Så detta är en missad möjlighet att få 16 framstå ännu bättre.
Tror de har en hyfsad uppförsbacke framför sig.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag har 70GB kvar efter 1,5 år med min 14 Pro 128GB. Så fattar inte riktigt hetsen med minst 256GB.

Sen hade jag såklart inte klagat på mer, men uppenbarligen inte nödvändigt för mig, och säkert många andra.

55 gig kvar efter 1.5 år på samma 14 pro 128 gig. Photos och videos tar typ 14 gig, spotify 14 gig för nerladdade musiken. Kör inte icloud alls den blev full på en vecka sen stängde jag av syncen.
Om 2-3 år kanske man vill ha iaf 192 gig men just nu ser jag inte behovet alls.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Och om något händer med iCloud eller med dina bilder där? Jag föredrar definitivt att ha mina bilder i full kvalitet på flera ställen. Någon gång kommer det säkert sluta vara praktiskt, men för närvarande är det ju helt OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

55 gig kvar efter 1.5 år på samma 14 pro 128 gig. Photos och videos tar typ 14 gig, spotify 14 gig för nerladdade musiken. Kör inte icloud alls den blev full på en vecka sen stängde jag av syncen.
Om 2-3 år kanske man vill ha iaf 192 gig men just nu ser jag inte behovet alls.

Tar du backup på dina bilder och videor?

Permalänk
Medlem

Som fotointresserad tyckte jag att ”camera control” var spännande först men i såg att jag troligtvis inte kommer använda den. Volymknapparna fungerar redan för att ta bild, och det ser väldigt obekvämt ut att använda den med en hand, då är skärmen enklare.