Permalänk
Medlem

Min TPM 2.0 Funkar inte.

Hej jag har har bygt min egna dator och den har funkat bra i över 2 år nu men för ett tag sen så hade jag problem som sedan visade sig vara en trasig ram sticka men nu värkar ett nytt problem ha uppstått vilket är att jag datorn inte hitta min tpm 2.0 vilket är konstigt då den har funnits tidigare då jag både har Windows 11 och spelat både League och Valorant en hel del men nu går det inte längre p.g.a. att jag måste ha en tpm 2.0 Jag har både uppdaterat Bios och även testat äldre versioner. Jag har också sökt efter senaste drivrutiner på amd och windows men inget funkar jag har även varit i bios och kollat men den säger "Current Status Information NO Security Device found" SÅ jag är lite kluven.

Det jag egentligen vill veta är om någon vet ett sett att lösa det på eller om man måste köpa en ny del t.ex kanske en nyare processor. (Vad tror vi är billigast)?

för er som undrar detta är mina specs

Ställ gärna frågor så svarar jag på dom när jag ser
Det kan vara så att jag somnar så jag ber om ursäkt om jag återkommer imorgon

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att problemet uppstod efter en uppdatering av BIOS? Tänker om TPM inte nollställdes korrekt efter uppdateringen?

Jag hade testat att nollställa BIOS, en så kallad clear CMOS, och därefter kollat om du kan aktivera/nollställa TPM.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Från reddit om inte clear cmos eller uppdatera bios hjälper

I have been having this same issue as well. It is a known issue and can find it posted on other forums. The latest BIOS update should have fixed it but it didn't. Here is what I have been doing to fix it.

Open a run window (Windows + R or administrative command prompt and type tpm.msc). On the right hand action pane there is an option to "Clear TPM" click on that and allow the restart. After logging back in, if Device Security still does not see it, you will need to go into BIOS > Security > TPM and under Pending Actions choose Clear TPM and restart. This will fix it for about a week.

I have been just clearing my tpm whenever I install updates every Sunday afternoon for the past several weeks.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

Från reddit om inte clear cmos eller uppdatera bios hjälper

I have been having this same issue as well. It is a known issue and can find it posted on other forums. The latest BIOS update should have fixed it but it didn't. Here is what I have been doing to fix it.

Open a run window (Windows + R or administrative command prompt and type tpm.msc). On the right hand action pane there is an option to "Clear TPM" click on that and allow the restart. After logging back in, if Device Security still does not see it, you will need to go into BIOS > Security > TPM and under Pending Actions choose Clear TPM and restart. This will fix it for about a week.

I have been just clearing my tpm whenever I install updates every Sunday afternoon for the past several weeks.

Aaa ok ska testa att cleara cmosen imorn men tog en titt på tpm.msc men kan får inte upp clear tpm

jag kan dock se clear tpm om jag klickar på uppdatera för en bråckdel av ensekund dock kan jag inte klicka på den då

förlåt för dåliga kvalite på bilden vet inte varför men värkar inte överföra bra jag hoppas att ni på nått sätt ändå förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kan det vara så att problemet uppstod efter en uppdatering av BIOS? Tänker om TPM inte nollställdes korrekt efter uppdateringen?

Jag hade testat att nollställa BIOS, en så kallad clear CMOS, och därefter kollat om du kan aktivera/nollställa TPM.

OK hade glömtbort att man kan göra det. Jag testar det imorn
(Tack för svar)

MVH/Songfei

Permalänk
Medlem

Testade vad du sa

Skrivet av shugge:

Hej tack för förslaget jag testade det men det funka tyvär inte.

Det ser precis ut som innan och datorn kan varken hitta tpm eller cleara den. den hittas häller inte in biosen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Aaa ok ska testa att cleara cmosen imorn men tog en titt på tpm.msc men kan får inte upp clear tpm <Uppladdad bildlänk> jag kan dock se clear tpm om jag klickar på uppdatera för en bråckdel av ensekund dock kan jag inte klicka på den då <Uppladdad bildlänk> förlåt för dåliga kvalite på bilden vet inte varför men värkar inte överföra bra jag hoppas att ni på nått sätt ändå förstår vad jag menar.

Svårt att se nåt, ta riktiga screenshots: https://screenshot.help/

Permalänk
Medlem

Köpa ny del??

Hej jag testa era förslag men tyvär funka inget av anledningar jag inte vet om jag har också förklarat dewt i andra inlägg i denna tråd.

Frågan är då om det äår någon komponent som går att bytas ut. Min cpu börjar bli gamal och då undrar jag om jag uppgraderar den tror ni problemet försvinner? eller är det djupare än så?

MVH// Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Svårt att se nåt, ta riktiga screenshots: https://screenshot.help/

AA just det tack här har ni bättre bilder (Riktiga screanshots)
Så här ser det ut

och så här ser det ut i typ 1/4 dels sekund om jag klickar på uppdatera

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:
Skrivet av Songfei:

Hej tack för förslaget jag testade det men det funka tyvär inte.

Det ser precis ut som innan och datorn kan varken hitta tpm eller cleara den. den hittas häller inte in biosen.

Har du kollat länken ovan? Kan du ta en bild på och dela hur det ser ut i ditt BIOS om du går till Settings/Security/Trusted computing?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Bios tpm

Skrivet av shugge:

Har du kollat länken ovan? Kan du ta en bild på och dela hur det ser ut i ditt BIOS om du går till Settings/Security/Trusted computing?

Förlåt skulle ha gjort det kanske tidigare men så här ser det ut

No secure device found

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

<Uppladdad bildlänk>
No secure device found

Går inte att se vad för inställning som är, då den är till höger om vad bilden visar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Se om informationen på denna sida kan hjälpa dig att aktivera TPM 2.0

https://www.msi.com/blog/How-to-Enable-TPM-on-MSI-Motherboard...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

<Uppladdad bildlänk>
No secure device found

Och om du väljer disable, trycker F10 och startar om, och sen väljer enable. Blir det någon skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går inte att se vad för inställning som är, då den är till höger om vad bilden visar

Sorry här är en bättre bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Sorry här är en bättre bild
<Uppladdad bildlänk>

Den ska nog stå på det andra läget, så att det står dTPM, har för mig att det står så på mitt AMD moderkort. Testa o ändra den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Och om du väljer disable, trycker F10 och startar om, och sen väljer enable. Blir det någon skillnad?

Testa tyvär ingen skilnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den ska nog stå på det andra läget, så att det står dTPM, har för mig att det står så på mitt AMD moderkort. Testa o ändra den

Hur menar du då? syftar du påatt det står ftpm för mig? För om jag trycker på den ser det ut såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Hur menar du då? syftar du påatt det står ftpm för mig? För om jag trycker på den ser det ut såhär <Uppladdad bildlänk>

Ja, jag tänkte att det skulle finnas ett dTPM också, men det finns inte hos dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du kört "Load default Settings" i BIOS sedan du gjorde "Reset"?
Kolla också så att den inte kör CSM på något sätt (Compability Support Module)
Secure Boot skall vara på. (Du kan boota Win11 utan denna, men Valorant kräver den!)
Är det en standard W11 installation, eller har du använt Rufus?
Om du nu gjort "load defaults" så testa att toggla TPM igen.

Älskar hur Microsoft får oss att engagera oss tillsammans på ett kamratligt sätt. /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Min cpu börjar bli gamal och då undrar jag om jag uppgraderar den tror ni problemet försvinner? eller är det djupare än så?

För att vara tydlig: din CPU är inte jättegammal, och den ska klara TPM 2.0
Dvs det är värt att försöka trixa vidare med detta och se om vi kan lösa det med lite pill i BIOS osv!

Det är väl möjligt att det gått sönder något som gör att TPM inte funkar alls längre på CPU:n och att det då kan hjälpa att byta CPU, men det känns som en dyr osäker lösning att göra i sista hand.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Har du kört "Load default Settings" i BIOS sedan du gjorde "Reset"?
Kolla också så att den inte kör CSM på något sätt (Compability Support Module)
Secure Boot skall vara på. (Du kan boota Win11 utan denna, men Valorant kräver den!)
Är det en standard W11 installation, eller har du använt Rufus?
Om du nu gjort "load defaults" så testa att toggla TPM igen.

Älskar hur Microsoft får oss att engagera oss tillsammans på ett kamratligt sätt. /s

Japp jag har clearat cmosen jag är säker på att jag kör i uefi.

Jag har haft tidigare problem så jag tror jag senast gjort en ren ominstallation på just standard (Gått in i inställningar och valt ren ominstallation. Dock så har jag använt rufus vid en tidigare ominstallation av win 11.

Japp jag har testat att av och på toggla tpm tyvärr utan resultat.

Jag det är endå kul på att engagerad på så här sett. och för att kasta skit på Microsoft så ogillar jag deras support och mycket mer men men..

MVH // Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För att vara tydlig: din CPU är inte jättegammal, och den ska klara TPM 2.0
Dvs det är värt att försöka trixa vidare med detta och se om vi kan lösa det med lite pill i BIOS osv!

Det är väl möjligt att det gått sönder något som gör att TPM inte funkar alls längre på CPU:n och att det då kan hjälpa att byta CPU, men det känns som en dyr osäker lösning att göra i sista hand.

Ja du har rätt i att det kan vara sista utvägen. Tror du att det är värt att åka med datorn och lämna in den till Alina (ett felsöknings butik eller vad man kallar det) Dom tar 700kr för att hjälpa. det kanske är bättre att se om dom hittar lösning eller vad som är fel innan man skälv går och köper något nytt som kan kosta upp till 2k trots att det inte funkar sen ändå bara för att det inte var det som var fel.

MVH//Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Ja du har rätt i att det kan vara sista utvägen. Tror du att det är värt att åka med datorn och lämna in den till Alina (ett felsöknings butik eller vad man kallar det) Dom tar 700kr för att hjälpa. det kanske är bättre att se om dom hittar lösning eller vad som är fel innan man skälv går och köper något nytt som kan kosta upp till 2k trots att det inte funkar sen ändå bara för att det inte var det som var fel.

Hmm jag vet inte hur kompetenta Alina är, så det är svårt att bedöma om det är värt pengarna. De lär ju börja kolla ungefär samma saker som den här tråden?

Har du trippelkollat efter en inställning i BIOS för "Clear TPM and restart" som nämnts tidigare?
Den borde ligga under security nånstans isåfall. Testa både EZ mode och advanced mode.

Och du är säker du har testat enligt nedanstående?

- Bytt till färsk BIOS-version

- Clear CMOS och load optimized default

- disablat enablat så gott det går, dvs:
1 stängt av BÅDE Security device support OCH AMD fTPM switch i BIOS
2 spara och starta om och gå direkt till BIOS
3 aktiverat BÅDA inställningarna i BIOS (enabled och AMD CPU fTPM)
4 spara och startat om igen och gått direkt in i BIOS.

Och det står fortfarande "No security device found"?

Isåfall vete 17 om det finns så mycket mer man kan göra i BIOS?
(och göra något i windows lär ìnte ge något)
...

Jäääkligt långsökt men om inget av ovanstående funkar är det kanske läge att (försiktigt!) plocka ur CPU:n, kolla du inte har böjda pinnar eller något sånt, passa på och göra rent och slänga på ny kylpasta, och sen prova montera igen...
Om du känner dig trygg med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm jag vet inte hur kompetenta Alina är, så det är svårt att bedöma om det är värt pengarna. De lär ju börja kolla ungefär samma saker som den här tråden?

Har du trippelkollat efter en inställning i BIOS för "Clear TPM and restart" som nämnts tidigare?
Den borde ligga under security nånstans isåfall. Testa både EZ mode och advanced mode.

Och du är säker du har testat enligt nedanstående?

- Bytt till färsk BIOS-version

- Clear CMOS och load optimized default

- disablat enablat så gott det går, dvs:
1 stängt av BÅDE Security device support OCH AMD fTPM switch i BIOS
2 spara och starta om och gå direkt till BIOS
3 aktiverat BÅDA inställningarna i BIOS (enabled och AMD CPU fTPM)
4 spara och startat om igen och gått direkt in i BIOS.

Och det står fortfarande "No security device found"?

Isåfall vete 17 om det finns så mycket mer man kan göra i BIOS?
(och göra något i windows lär ìnte ge något)
...

Jäääkligt långsökt men om inget av ovanstående funkar är det kanske läge att (försiktigt!) plocka ur CPU:n, kolla du inte har böjda pinnar eller något sånt, passa på och göra rent och slänga på ny kylpasta, och sen prova montera igen...
Om du känner dig trygg med det.

Har precis gjort allt du nämnt angående Bios Jag hade den senaste Bios uppdateringen men uppdatera ändå till samma jag har gått ut och in flertal gånger där jag stägnt av amd dtpm och sedan på det där jag emellan startat om dator och samma sak med med secure boot Jag har clearat cmosen och load optemized defult settings. Med andra ord jag har testat allt. Inget värkar bita så isåfall värkar det inte finnas så mycket mer att göra i biosen Tror jag fortsätter imorn och tar ur cpun och kollar på det men får spela andra spels tills dess. sitter och funderar på om det kan vara något fel med amds drivrutiner men jag har det senaste drivrutinerna där... Jag fortsätter och testar imorn. Tack för feedbacken och hjälpen

MVH// Songfei

Permalänk
Medlem

Bra fångat, klart värt att testa @Songfei

Stegen i instruktionen och mitt försök till tolkning/översättning nedan:

1. Disconnect the system from power and
(så dra ur nätsladden)
2. Drain remaining power by pressing the start button several times then restore the power
(tryck på powerknappen massa gånger)
3. Restore the power (do not start)
(sätt tillbaks nätsladden)
4. Reset the UEFI by holding the reset button for ten seconds or using the jumper.
(resetta BIOS antingen med jumpern eller hålla inne resetknappen 10 sek)
5. Power it up and enter the UEFI
(starta och gå direkt till bios)

...

(och det lär inte vara drivrutinerna. Vi behöver få igång TPM i BIOS på något jäkla sätt helt enkelt. Innan det funkar finns det inget att göra i Windows såvitt jag kan se)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra fångat, klart värt att testa @Songfei

Stegen i instruktionen och mitt försök till tolkning/översättning nedan:

1. Disconnect the system from power and
(så dra ur nätsladden)
2. Drain remaining power by pressing the start button several times then restore the power
(tryck på powerknappen massa gånger)
3. Restore the power (do not start)
(sätt tillbaks nätsladden)
4. Reset the UEFI by holding the reset button for ten seconds or using the jumper.
(resetta BIOS antingen med jumpern eller hålla inne resetknappen 10 sek)
5. Power it up and enter the UEFI
(starta och gå direkt till bios)

...

(och det lär inte vara drivrutinerna. Vi behöver få igång TPM i BIOS på något jäkla sätt helt enkelt. Innan det funkar finns det inget att göra i Windows såvitt jag kan se)

Jumpern? snackar vi om typ claer cmos jumpern eller annan? alternativt håll ner restknappen i 10 sec vilken är det? snackar vi om av ooch på knappen eller annan? isåfall vilken

MVH// SOngfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Jumpern? snackar vi om typ claer cmos jumpern eller annan? alternativt håll ner restknappen i 10 sec vilken är det? snackar vi om av ooch på knappen eller annan? isåfall vilken

MVH// SOngfei

Jumpern = clear cmos jumpern
Om jag fattar rätt funkar så finns det en alternativ variant att hålla ner resetknappen - vilket är en separat knapp från powerknappen (brukar vara ganska liten) som ditt chassi kanske inte ens har... så jag rekommenderar clear cmos jumpern

Visa signatur