Smart TV för seniorer med enkelt interface för SVT play

Permalänk
Medlem

Smart TV för seniorer med enkelt interface för SVT play

Hej,

Funderar på att köpa en ny TV åt morsan och farsan (80+). F.n så har de en vanlig dum TV som de tittar på nyheterna på men inte så mycket mer för det är "bara skräp" så dagarna blir ganska långa här.

Nu när jag är hemma och hälsar på och visar vad som finns på SVT play och öppet arkiv så finns det ett intresse men jag tvivlar på att de kommer att fixa att navigera menyn i google TV dongeln som jag installerat (mest för att jag ska kunna titta på något vettigt), dels är fjärren katastrofalt dålig om finmotoriken börja ge sig och jag har inte hittat något sätt att komma rakt in på rätt ställe i SVT play, Det känns som om det säker över 10 menyval som ska göras och indikeringen på var man är i menyn är helt usel, en text går från grå -> vit men det missar de eftersom de måste titta ner på fjärren samtidigt. Dessutom så är det 2 apparater som ska vara igång och man måste byta "source" till HDMI1 och hålla reda på 2 fjärrkontroller.

Det optimala vore om man kunde få ner det till en eller två knapptryckningar för att komma till "min lista" i SVTplay så skulle jag kunna lägga en timme på att ladda upp med program och serier där som de gillar. Ska ta en tur på elgiganten på lunchen med farsan och titta lite men om ni har några tips här på hur ni har hjälpt era gamla föräldrar så vore jag tacksam för input. Är det några fabrikat som har tänkt på "senior" use-caset där man kan få bort allt onödigt trams,

Ja, jag har tänkt på chromecast från telefonen till TV, det kanske kan funka men det blir ett steg extra, "telefonen ska ju ligga på laddning" i sovrummet så att den alltid är laddad..

Ju mer jag skriver på det här inlägget så inser jag att det är SVT play appen som är den stora boven inte TV:n i sig,... nåväl alla tips är välkomna.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt mig av en Chromecast så möjligt är väl att det är precis lika enkelt men vi har haft viss framgång med vår Apple TV när svärisarna, som närmar sig samma ålderskategori, är på besök.

Själv tycker jag det inbyggda Siristödet är väldigt bra när man t.ex. ska söka och kan prata in vad man är ute efter istället för att använda det undermåliga textinmatningssystemet. Har även förstått det som att nyare modeller har bättre kontroller som är mer lika de gamla, den här touchfokuserade historian vi har var ett klart steg ner från den äldre modellen vi hade innan.

Kan såklart bero på vad deras övriga enheter är av för typ, mina svärisar har iPhones och en iPad så det spelar ju säkert in en del.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Projectivy Launcher fixar uppstart av en specifik app i Google TV:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.spocky.proj...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Chromecast är busenkelt att handha. Har talstöd för sökningar så att man slipper knappa sig hit och dit. Går även att anpassa startsidan så att massa "bös" döljs. Det som är mindre bra är fjärrkontrollen då den är väl liten. Det löses med ett "silikonskal".
Hur den nyaste varianten funkar har jag inte kläm på ännu. Dock ligger det runt hörnet med ett införskaffande. Inväntar BF.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Finns en anpassningsbar knapp på "Tvålen" (Google TV Streamer) fjärren, så man kan t.ex starta sin favorit app. Tänk på att en Ultra High Speed HDMI kabel medföljer ej vid köp. Har "Tvålen" själv men använder min TV:s fjärr.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Det går ju att titta på SVT Play via t.ex. KODI som get helt annorlunda interface. Huruvida det är bättre eller sämre låter jag vara osagt. Har inte kört KODI sens satellit tiden.
SVT play addonen till KODI finns som källkod på Github så den händige kan ju snickra ihop ett eget interface.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av IvP:

Hej,

Funderar på att köpa en ny TV åt morsan och farsan (80+). F.n så har de en vanlig dum TV som de tittar på nyheterna på men inte så mycket mer för det är "bara skräp" så dagarna blir ganska långa här.

Nu när jag är hemma och hälsar på och visar vad som finns på SVT play och öppet arkiv så finns det ett intresse men jag tvivlar på att de kommer att fixa att navigera menyn i google TV dongeln som jag installerat (mest för att jag ska kunna titta på något vettigt), dels är fjärren katastrofalt dålig om finmotoriken börja ge sig och jag har inte hittat något sätt att komma rakt in på rätt ställe i SVT play, Det känns som om det säker över 10 menyval som ska göras och indikeringen på var man är i menyn är helt usel, en text går från grå -> vit men det missar de eftersom de måste titta ner på fjärren samtidigt. Dessutom så är det 2 apparater som ska vara igång och man måste byta "source" till HDMI1 och hålla reda på 2 fjärrkontroller.

Det optimala vore om man kunde få ner det till en eller två knapptryckningar för att komma till "min lista" i SVTplay så skulle jag kunna lägga en timme på att ladda upp med program och serier där som de gillar. Ska ta en tur på elgiganten på lunchen med farsan och titta lite men om ni har några tips här på hur ni har hjälpt era gamla föräldrar så vore jag tacksam för input. Är det några fabrikat som har tänkt på "senior" use-caset där man kan få bort allt onödigt trams,

Ja, jag har tänkt på chromecast från telefonen till TV, det kanske kan funka men det blir ett steg extra, "telefonen ska ju ligga på laddning" i sovrummet så att den alltid är laddad..

Ju mer jag skriver på det här inlägget så inser jag att det är SVT play appen som är den stora boven inte TV:n i sig,... nåväl alla tips är välkomna.

Om där blev ett TV köp (eller om dumTV:n har det) så finns HDMI CEC (Consumer Electronics Control), om man aktiverar CEC, kan man starta/stänga av TV + Chromecast Google TV/Streamer, höja/sänka volymen, navigera i menyer med TV:ns fjärr. Jag startar min 4K Apple TV, "Tvålen", hemmabio receiver å TV med bl.a med TV:ns/Apple TV:ns fjärr.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske är enklare att navigera via en dator, kanske en RPI.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Har aldrig använt mig av en Chromecast så möjligt är väl att det är precis lika enkelt men vi har haft viss framgång med vår Apple TV när svärisarna, som närmar sig samma ålderskategori, är på besök.

Själv tycker jag det inbyggda Siristödet är väldigt bra när man t.ex. ska söka och kan prata in vad man är ute efter istället för att använda det undermåliga textinmatningssystemet. Har även förstått det som att nyare modeller har bättre kontroller som är mer lika de gamla, den här touchfokuserade historian vi har var ett klart steg ner från den äldre modellen vi hade innan.

Kan såklart bero på vad deras övriga enheter är av för typ, mina svärisar har iPhones och en iPad så det spelar ju säkert in en del.

Dock är ju Apple TV:n är dyrare än Chromecast Google TV:n/Streamer:n (Tvålen, många ljudproblem med denna, kolla bl.a på Reddit). Jag har dock inga ljudproblem med "Tvålen".

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Känner ett äldre par som har en LG OLED TV med LGs Nintendo Wii liknande fjärrkontroll. De ser både på vanlig TV och SVT Play utan problem. Chromecast med fjärrkontroll är inte alls lika enkel skulle jag säga.