Smart TV för seniorer med enkelt interface för SVT play
Hej,
Funderar på att köpa en ny TV åt morsan och farsan (80+). F.n så har de en vanlig dum TV som de tittar på nyheterna på men inte så mycket mer för det är "bara skräp" så dagarna blir ganska långa här.
Nu när jag är hemma och hälsar på och visar vad som finns på SVT play och öppet arkiv så finns det ett intresse men jag tvivlar på att de kommer att fixa att navigera menyn i google TV dongeln som jag installerat (mest för att jag ska kunna titta på något vettigt), dels är fjärren katastrofalt dålig om finmotoriken börja ge sig och jag har inte hittat något sätt att komma rakt in på rätt ställe i SVT play, Det känns som om det säker över 10 menyval som ska göras och indikeringen på var man är i menyn är helt usel, en text går från grå -> vit men det missar de eftersom de måste titta ner på fjärren samtidigt. Dessutom så är det 2 apparater som ska vara igång och man måste byta "source" till HDMI1 och hålla reda på 2 fjärrkontroller.
Det optimala vore om man kunde få ner det till en eller två knapptryckningar för att komma till "min lista" i SVTplay så skulle jag kunna lägga en timme på att ladda upp med program och serier där som de gillar. Ska ta en tur på elgiganten på lunchen med farsan och titta lite men om ni har några tips här på hur ni har hjälpt era gamla föräldrar så vore jag tacksam för input. Är det några fabrikat som har tänkt på "senior" use-caset där man kan få bort allt onödigt trams,
Ja, jag har tänkt på chromecast från telefonen till TV, det kanske kan funka men det blir ett steg extra, "telefonen ska ju ligga på laddning" i sovrummet så att den alltid är laddad..
Ju mer jag skriver på det här inlägget så inser jag att det är SVT play appen som är den stora boven inte TV:n i sig,... nåväl alla tips är välkomna.