Datorkampen rond 8 – Inet bäst för uppgradering

Permalänk
Melding Plague

Datorkampen rond 8 – Inet bäst för uppgradering

När det kommer till uppgraderingar av systemen tar Inet hem vinsten, medan Shark Gaming hamnar hopplöst sist.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack igen för denna serie. Så roligt att se och läsa!

Att Shark inte skickar med ILM:n är helt sjukt. Om man vill byta kylare får man köpa nytt moderkort också. Alla tillbehör ska vara med tycker jag i sådana här byggen.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema (Jultema), m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Inte för att det gör situationen så mycket bättre men borde inte en Contact Frame göra det möjligt att byta kylare på Shark Gaming datorn?

https://www.inet.se/produkt/5324701/thermal-grizzly-intel-12t...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Inte för att det gör situationen så mycket bättre men borde inte en Contact Frame göra det möjligt att byta kylare på Shark Gaming datorn?

Det kan nog bero på kylaren man väljer. I många fall borde väl svaret vara "ja".

Men ja en kombination av typ den där och en passande kylare så får du ju en motsvarighet till det som nämns; att man kan byta till någon annan kylare där man också hade plockat bort ILM:en.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Mycket bra o informativ del i denna kuliga serie, så Tack

Permalänk
Medlem

Att Inet är vinnare på ett test på sweclockers är lika säkert som att julafton infaller den 24e December varje år.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Tallem:

Skrivet av evil penguin:

Det kan nog bero på kylaren man väljer. I många fall borde väl svaret vara "ja".

Men ja en kombination av typ den där och en passande kylare så får du ju en motsvarighet till det som nämns; att man kan byta till någon annan kylare där man också hade plockat bort ILM:en.

Ja, det är helt klart ett alternativ när man inte har original-ILM:en till hands. La till en bit om det i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Att Inet är vinnare på ett test på sweclockers är lika säkert som att julafton infaller den 24e December varje år.

Vem tycker du är vinnare i denna rond?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Hajar som inte hajar i den här ronden.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk

Jag ställer mig frågan, vem är kunden som köper en färdigbyggd dator?
Hur troligt är det att någon som inte vill/kan bygga dator själv av olika anledningar senare vill uppgradera och då bygger om datorn istället för att köpa en helt ny färdigbyggd dator igen om 4-7år?

Shark är vinnare där det räknas, de gav bäst spelprestanda för budgeten som va satt och är kanske inte i behov av "uppgradera" lika snabbt som de andra klenare alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hur troligt är det att någon som inte vill/kan bygga dator själv av olika anledningar senare vill uppgradera och då bygger om datorn istället för att köpa en helt ny färdigbyggd dator igen om 4-7år?

Shark är vinnare där det räknas, de gav bäst spelprestanda för budgeten som va satt och är kanske inte i behov av "uppgradera" lika snabbt som de andra klenare alternativen.

De har ju olika vinnare i olika kategorier?

Som 12-åring tjatade jag till mig en färdigbyggd speldator köpt i butik. Den uppgraderade jag efter något år. Extra hårddisk och ett nytt grafikkort.

Alla är inte lika intresserade av att bygga själv eller så växer intresset eller behoven med åren.

Permalänk
Medlem

RAM är ju självklart, 16GB räcker inte till alla spel längre som ni själva skrivit om. Speciellt inte om man vill göra något annat samtidigt som man spelar på datorn.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Megacrash:

Som vi sagt tidigare:
Skulle vi enbart ha maximal spelprestanda som enda mål skulle vi inte behöva göra några tester. Då hade det räckt att titta på spec listan och utse Shark till vinnare. Vi vill dock bedöma helheten som det innebär att köpa en dator.
Är maximal spelprestanda det enda slutmålet så för all del, då är Shark den som presterar bäst där. Det finns absolut de som resonerar enligt ditt exempel och enbart köper en ny maskin i 5-års cykler och inte bryr sig alls mer än det.

Däremot om jag tar mig själv som exempel när jag började köpte jag ett färdigt paket med komponenter som farsan byggde åt mig för att jag inte var intresserad eller kunde. Sen gick det något år och jag ville stoppa i mer RAM, läste massa artiklar och lärde mig mer, sen stoppa in en till HDD osv osv och på den vägen blev jag med tiden mer intresserad av hårdvaran än av spelen.

Så att uteslutande säga att det finns en typ av människor som köper en färdig dator eller ett färdigt paket är direkt felaktigt. För vissa kommer datorhobbyn aldrig bli mer än att spela spel men för en del kanske man upptäcker ett nytt intresse och då är det i min mening dumt att totalt ignorera den faktorn.

Permalänk
Medlem

hur länge ska den här artikelserien hålla på? tänker på dom som vill köpa en ny dator i år.

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Vi vill dock bedöma helheten som det innebär att köpa en dator.

Å andra sidan blir det lite konstigt att ha ett frukttest och köpa päron från Ica, apelsiner från Willys och äpplen från Coop och sen ha delmomentet "äppelpaj" och utropa Coop som vinnare av det. Då är det ju inte Coop som är bäst, det är äpplen som är bäst, om du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Å andra sidan blir det lite konstigt att ha ett frukttest och köpa päron från Ica, apelsiner från Willys och äpplen från Coop och sen ha delmomentet "äppelpaj" och utropa Coop som vinnare av det. Då är det ju inte Coop som är bäst, det är äpplen som är bäst, om du förstår vad jag menar.

Jag tror det skulle vara tydligare om du pekar på de konkreta problemen du sett istället, så att de går att diskutera mer direkt.

Känns som att denna frukt-liknelse mest komplicerar diskussionen; vi har ett väldigt konkret test med väldigt konkreta datorer, och du tycker uppenbarligen att det är saker som gjorts på ett dåligt sätt, men här blir det ändå upp till var och en som läser att välja vad som eventuellt skulle kunna vara fel?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag tror det skulle vara tydligare om du pekar på de konkreta problemen du sett istället, så att de går att diskutera mer direkt.

Känns som att denna frukt-liknelse mest komplicerar diskussionen; vi har ett väldigt konkret test med väldigt konkreta datorer, och du tycker uppenbarligen att det är saker som gjorts på ett dåligt sätt, men här blir det ändå upp till var och en som läser att välja vad som eventuellt skulle kunna vara fel?

Ber om ursäkt om frukt är komplext, jag trodde att "päron och äpplen" var ett etablerat begrepp. Kanske var det apelsinerna som fick smoothiebägaren att rinna över.

Min poäng är att Geeks har sett specarna när de har köpt datorerna, så i praktiken är det ju ni som valt vem som vinner spelprestanda-, komponentvals- och uppgraderingsmomenten. Då blir det konstigt att utropa byggaren som vinnare.

Men missförstå mig rätt, jag gillar att ni jämför olika konfigurationer och deras för- och nackdelar, och de byggarspecifika momenten ska självklart den bästa byggaren hyllas. D.v.s. Inet, trots pingvinstängerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Min poäng är att Geeks har sett specarna när de har köpt datorerna, så i praktiken är det ju ni som valt vem som vinner spelprestanda-, komponentvals- och uppgraderingsmomenten. Då blir det konstigt att utropa byggaren som vinnare.

Vissa delmoment i testet var förutsägbara utifrån specarna, andra inte.

Vad gäller just komponentvalen så blir det ju just en fråga om att jämföra vad man får för samma peng (15kkr) från respektive systembyggare om man väljer bland deras färdiga paket.

Och just den punkten tycker jag ändå blev oväntat intressant eftersom den påvisade lite olika filosofi.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad gäller just komponentvalen så blir det ju just en fråga om att jämföra vad man får för samma peng (15kkr) från respektive systembyggare om man väljer bland deras färdiga paket.

Och just den punkten tycker jag ändå blev oväntat intressant eftersom den påvisade lite olika filosofi.

Jag håller med om att det är intressant med olika filosofier, men Komplett har (just nu) 13 olika konfigurationer i prisklassen 14500-15000. Då säger ju testet mer om testarnas filosofi när de valde konfiguration...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

hur länge ska den här artikelserien hålla på? tänker på dom som vill köpa en ny dator i år.

Skapa en tråd med en budget och behov i detta forum så hjälper kunnigt folk dig att välja delar. Bästa tiden på året är runt Black Friday för även om förr och årens monsterreor återupprepas så är det mycket som är nedsatt samtidigt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av InteIdiot:

Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Jag håller med om att det är intressant med olika filosofier, men Komplett har (just nu) 13 olika konfigurationer i prisklassen 14500-15000. Då säger ju testet mer om testarnas filosofi när de valde konfiguration...

Nu tror jag inte det fanns 13 *relevanta* konfigurationer för detta test (det ser det inte ut att göra idag), men ett par stycken säkert.
Med relevanta avser jag då att man ska få komponenter som ska försöka stå sig i prestandatesterna.

Du har en poäng med att det finns ett godtyckligt val inbakat där, men jag tycker det mest är en fråga om att det hade varit bra med lite mer tydligt resonerande kring hur man valde.

Jag tycker iaf inte den känns sådär särskilt avgörande för testets relevans, åtminstone inte utan man hittat något som skriker "men varför valde ni inte detta?!" (men det kräver ju också att man vet vad som faktiskt fanns att välja på vid tidpunkten för beställning).

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Att shark gaming har slängt monteringslösningen är verkligen underkänt!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att shark gaming har slängt monteringslösningen är verkligen underkänt!

I second that!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600MHz CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless