Permalänk
Medlem

Byta baslåda

Hej

Ska byta från en Gas 6 tums aktiv baslåda som dottern har i mopedbilen under sätet. Köpte en Gas 8 tums (https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-max-asb1-8-8-aktiv-baslada...) och trodde att det bara var att koppla in den med de befintliga kablarna och kopplingarna. Men så var inte fallet.

Om ni ser bilderna så förstår ni nog 😩

Vad ska jag göra för att fixa?

Permalänk

du behöver dra fram en 12V kabel av lämplig storlek från batteriet troligen räcker en 6mm kabel och avsäkras med samma Ampere som slutsteget så nära batteriet som möjligt ( ska skydda kabeln vid ev kortslutningar mot att den börjar brinna)

en jordkabel med jordpunkt mot chassit i närheten av slutsteget (slipa bort färgen på en fläck borra ett hål i plåten och genomgående skruv och mutter ).

t.ex detta är biltemas kompletta slutstegskitt 8mm är ok upp till 40A. (rekomenderas att avsäkra med samma som stutsteget eller typ närmsta över)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilstereo/bilstereotillbehor/...

lågnivåkabeln böhövs inte bytas.

och remote signalen (startar slutsteget när tändningen/stereoenheten är igång) borde ni kunna plocka från kontakten på den gamla kontakten på din bild (troligenden blå kabeln man ser Rem på ettiketten)

resterande kablar i gamla kontakten kommer inte behövas så antingen koppla bort dem från källan eller isolera kontakten i slutstegsänden med några varv eltejp då spänning och jordkablarna i kablarna inte är tjocka nog för att hantera upp till de upp till 15A nya steget är avsäkrat för.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du behöver dra fram en 12V kabel av lämplig storlek från batteriet troligen räcker en 6mm kabel och avsäkras med samma Ampere som slutsteget så nära batteriet som möjligt ( ska skydda kabeln vid ev kortslutningar mot att den börjar brinna)

en jordkabel med jordpunkt mot chassit i närheten av slutsteget (slipa bort färgen på en fläck borra ett hål i plåten och genomgående skruv och mutter ).

t.ex detta är biltemas kompletta slutstegskitt 8mm är ok upp till 40A. (rekomenderas att avsäkra med samma som stutsteget eller typ närmsta över)

och remote signalen (startar slutsteget när tändningen/stereoenheten är igång) borde ni kunna plocka från kontakten på den gamla kontakten på din bild (troligenden blå kabeln man ser Rem på ettiketten)
https://i.imgur.com/jtN8IrL.png

resterande kablar i gamla kontakten kommer inte behövas så antingen koppla bort dem från källan eller isolera kontakten i slutstegsänden med några varv eltejp då spänning och jordkablarna i kablarna inte är tjocka nog för att hantera upp till de upp till 15A nya steget är avsäkrat för.

Tack för svar..

Då jag knappt förstår nåt av det du skrev så får jag nog överlämna detta till nån som kan..😓 Hade det bara varit att använda befintliga kablar så hade jag klarat av det 😅

Borde bilverkstäder kunna sånt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baeck:

Tack för svar..

Då jag knappt förstår nåt av det du skrev så får jag nog överlämna detta till nån som kan..😓 Hade det bara varit att använda befintliga kablar så hade jag klarat av det 😅

Om du har nära till butiken så kan BRL fixa det. Rimligen till ett bra pris eftersom du köpt baslådan där.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av Baeck:

Tack för svar..

är nog kanske lämpligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är nog kanske lämpligt.

OK så jag har pratat lite med en som hade mer koll än mig..Så jag förstår lite mer nu iaf 😅

Så jordlabel ska in i där det står GND (ground),strömkabel ska in där det står +12 v, och den blå in i REM. Men i den gamla är det ju 2 gula..Hur ska de sättas i den nya? Är ju ingen tydlig plus och minus liksom..

Permalänk
Skrivet av Baeck:

OK så jag har pratat lite med en som hade mer koll än mig..Så jag förstår lite mer nu iaf 😅

Så jordlabel ska in i där det står GND (ground),strömkabel ska in där det står +12 v, och den blå in i REM. Men i den gamla är det ju 2 gula..Hur ska de sättas i den nya? Är ju ingen tydlig plus och minus liksom..

vet inte exakt vad som är vad i den gamla kontakten då det inte är något jag stött på innan utan någon lösning för just den modellen.

den nya du köpt har den mer traditionella lösningen för hur en förstärkare ansluts.

så kan tyvärr inte hjällpa med vad som är vad mer än typ remote kabeln och den som är märkt battery troligen är konstant +12V direkt från batteriet.

och instruktionsboken till den nya baslådan rekomenderar minst 6mm2 kabel till den nya vet inte vad du har för kabel fram till gamla steget men ser inte ut som mer än typ 1.5-2.5mm2 men kanske är grövre än vad det ser ut som på bilden.

och dessutom inte helt hundra på vad som är max rekomenderad avsäkring på så små storlekar heller men den nya baslådan ser ut att vara avsäkrad 15A så det är vad kablaget ev kan komma behöva släppa igenom för att driva den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/jtN8IrL.png

Hej igen!

Jag har nu haft mopedbilen hos en kille som kopplade in allt åt mig. Nya koaxial högtalare och 8 tums baslåda är på plats. Han sa att det var 6 mm kabel så den byttes inte.

Nu dock då blir det typ ingen bas alls i från lådan. Kvittar hur jag ställer in den så är det precis som att den inte får nog med ström för den gröna lampan dimmar liksom när basen i låten spelas. Grövre kabel lösning? Han som installerade åt mig trodde det men eftersom det är 6 mm rekommenderat så borde det ju räcka..? Han bytte jordkabel bara.

Det var hos en firma och han som gjorde det har erfarenhet av billjud bör sägas kanske.

Permalänk
Skrivet av Baeck:

Hej igen!

Jag har nu haft mopedbilen hos en kille som kopplade in allt åt mig. Nya koaxial högtalare och 8 tums baslåda är på plats. Han sa att det var 6 mm kabel så den byttes inte.

Nu dock då blir det typ ingen bas alls i från lådan. Kvittar hur jag ställer in den så är det precis som att den inte får nog med ström för den gröna lampan dimmar liksom när basen i låten spelas. Grövre kabel lösning? Han som installerade åt mig trodde det men eftersom det är 6 mm rekommenderat så borde det ju räcka..? Han bytte jordkabel bara.

Det var hos en firma och han som gjorde det har erfarenhet av billjud bör sägas kanske.

låter som för klen strömförsörjning aka dåligt batteri och/eller generator.

iom att det är en mopedbil gissar jag att den nog inte har den starkaste generatorn på marknaden direkt så kan mycket väl vara att den inte orkar ladda tillräckligt fort eller att batteriet börjar bli slitet kan också.

starta bilen och dra på allt som kan dra ström du kan hitta i bilen helljus, bilstereo vad mer den har som kan dra stora mängder ström och mät på batteriet med en multimeter vad du har för spänning.

du bör ligga iaf mellan 13-14V på elsystemet då om generatorn är ok och bör kunna ladda fortare än du drar ur ström om inte så så laddar inte generatorn tillräckligt och antingen är utsliten eller för klen för vad du begär ur den.

stäng sedan av motorn men behåll allt som drar ström igång och mät på batteriet ligger du då under ~10V så behöver batteriet laddas eller är slitet och tappat en eller flera battericeller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

låter som för klen strömförsörjning aka dåligt batteri och/eller generator.

iom att det är en mopedbil gissar jag att den nog inte har den starkaste generatorn på marknaden direkt så kan mycket väl vara att den inte orkar ladda tillräckligt fort eller att batteriet börjar bli slitet kan också.

starta bilen och dra på allt som kan dra ström du kan hitta i bilen helljus, bilstereo vad mer den har som kan dra stora mängder ström och mät på batteriet med en multimeter vad du har för spänning.

du bör ligga iaf mellan 13-14V på elsystemet då om generatorn är ok och bör kunna ladda fortare än du drar ur ström om inte så så laddar inte generatorn tillräckligt och antingen är utsliten eller för klen för vad du begär ur den.

stäng sedan av motorn men behåll allt som drar ström igång och mät på batteriet ligger du då under ~10V så behöver batteriet laddas eller är slitet och tappat en eller flera battericeller.

OK. Glömde nämna att batteriet är bytt i samma veva. Vet inte vad det är för batteri men standard för mopedbil gissar jag. Borde väl orka med det tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Baeck:

OK. Glömde nämna att batteriet är bytt i samma veva. Vet inte vad det är för batteri men standard för mopedbil gissar jag. Borde väl orka med det tycker jag.

om batteriet är nytt, inte trasigt från fabrik och fulladdat så borde du få ut 11-12V från det under last utan laddning

generatorn dock kan vara underdimensionerad för den extra lasten från baslådan och helt enkelt inte orkar ladda tillräckligt fort så batteriet börjar laddas ur.

som sagt dra på så mycket strömkrävande grejjor som möjligt med motorn igång och mät spänningen vid batteriet och mäter du inte minst 13V så är antingen generatorn trasig eller för klen för att orka ladda fortare än vad du tömmer systemet på ström.

googlade lite och verkade generellt som att mopedbilar brukar ha en ganska liten generator (iom att jag inte vet vilken modell det är kan jag inte kolla exakt vilken generator som sitter i den) så inte omöjligt att den helt enkelt är för klen för att orka med allt.

har du en modell med en generator för vanlig moped/motorcyckel så handlar det ofta om generator under 100W effekt (~8A)

finns dock de som använder generator från mindre bil vilket generellt kan ge betydligt mer uppåt 80A eller mer och då bör den räcka till och ha rätt mycket marginal.

så handlar rätt mycket om att mäta sig fram vad som kan vara felet.

tror du ev är ganska rätt ute med att det mycket väl kan vara att den får för lite ström men tvekar på att det kan handla om kabeln utan lutar snarare åt för klen strömgenerering om nu kabeln verkligen är 6mm för den ska isf va god nog för iaf 20-30A nånting och eftersom lådan är avsäkrad med 15A ska det räcka.

så börja med att mäta spänning både på batteriet med allt igång så bör du ligga på iaf 13.5-14.5V nånting om laddningen är good enough sen kan du mäta på baslådan också och se vad du får ut där om spänningsfallet fär för stort genom kabeln men det bör ligga runt samma ~12.5-14V om allt är som det ska vid slutsteget

bilutrustning brukar ha ett spanna mellan ~10-15V de kan drivas på vid 12V system.
och har du så pass mycket spänningsfall genom kabeln som uppåt 3-4V ja då är det kanske frågan om dålig kabel.

en sån här är vad du behöver för mätning behöver inte va biltema räcker med nått billigt från mätverktyg från närmsta tillgängliga handel som säljer elartiktlar typ.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multi...

vet du absolut inget om hur en sån fungerar så låt någon som vet göra mätningen åt dig polare som är bilmekaniker en elektriker eller whatever.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du fota hur den nya är kopplad?

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara klen generator eller dåligt batteri men då borde t.ex. belysning börja flimra, motorn kan också gå dåligt.
Börja med att kolla om du har bra kontakt på jorden till basen, det skulle kunna vara problemet och är ganska enkelt att fixa.

Permalänk
Skrivet av anden55:

Skulle kunna vara klen generator eller dåligt batteri men då borde t.ex. belysning börja flimra, motorn kan också gå dåligt.
Börja med att kolla om du har bra kontakt på jorden till basen, det skulle kunna vara problemet och är ganska enkelt att fixa.

Ja det är också en grej som kan ge lustiga bekymmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det är också en grej som kan ge lustiga bekymmer.

Tack för alla svar. Han som hjälpte mig ska kolla över det igen och vi ska byta till lite grövre ström och jordkabel. Funkar inte det så får vi se 😅

Permalänk
Skrivet av Baeck:

Tack för alla svar. Han som hjälpte mig ska kolla över det igen och vi ska byta till lite grövre ström och jordkabel. Funkar inte det så får vi se 😅

Se till att jordpunkten är bra också och att ev färg osv som kan isolera är bortalipad där ni ansluter negativa kabeln i chassit med skruv och låsmutter/låsbricka.

Vanligt fel att vissa bara t.ex monterar jorden i en skruv nånstans som inte har bra eller obefintlig kontakt eller skiter i att slipa bort färgen runt bulthålet så bulten ringkabelskon har svindålig jordkontakt.

Visa signatur